Iranian Agriculture News Agency

سایه سنگین قهر طبیعی و خشکسالی بر میزان تولید گندم در شهرستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند آغاز فصل برداشت سه محصول استراتژیک دانه روغنی کلزا، گندم و جو با طلایی شدن غلاف و خوشه‌های آنها از سطح 19 هزار هکتار مزارع این سه محصول در شهرستان ویژه مرند خبر داد.

سایه سنگین  قهر طبیعی و خشکسالی بر میزان تولید گندم در شهرستان مرند

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، علی صیادی اظهارداشت: برداشت این سه محصول از مزارع دیم و آبی شهرستان شروع شده و تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت این سه محصول در شهرستان مرند  در مجموع 19082 هکتار بود اما به سبب خشکسالی و کاهش بارش‌ها بویژه در زمان کشت وداشت محصول به 14582 هکتار کاهش یافته است گفت: اکنون سطح قابل برداشت دانه روغنی کلزا در شهرستان 62 هکتار با پیش بینی تولید 155تن، سطح قابل برداشت جو 2698 هکتار با پیش بینی تولید 6975 تن و سطح برداشت گندم دراین شهرستان 1265 هکتار با پیش بینی تولید 28 هزار تن است.

معاون رئیس سازمان  و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند اضافه کرد: برای خرید تضمینی دانه روغنی کلزا با قیمت هر کیلوگرم 110000 ریال با یک مرکز و برای خرید تضمینی گندم با قیمت هر کیلوگرم 50000 ریال چهار مرکز پیش بینی شده و محصول جو نیز به صورت توافقی هر کیلوگرم بین 50000 الی 55000 ریال خرید و فروش می‌شود.

صیادی با بیان اینکه به سبب کاهش میانگین ۴۰ درصدی بارشها در سالزراعی جاری (مهر ۹۹ تاکنون) در شهرستان مرند، محصول زراعت پاییزه (گندم، جو و کلزا) این شهرستان در مجموع 7000تن کاهش می‌یابد ادامه داد: استمرار خشکسالی و کاهش بارش‌ها در فصل زمستان و ماه فروردین در شهرستان مرند سبب شد تا به 7500 هکتار از مزارع گندم،1600 هکتار مزارع جو و 62 هکتار مزارع کلزا این شهرستان بین 3۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شود.

وی در ادامه افزود: امسال بیشترین تاثیر ناشی از کاهش بارشها در شهرستان مرند روی مزارع دیم به ویژه گندم بود و به طور کلی راندمان تولید مزارع گندم دیم را از حدود 4500 تن در سال زراعی قبل به کمتر از 2500 تن در سال زراعی جاری کاهش داده است.

معاون رئیس سازمان  و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند باتاکید برضرورت توسعه کشت گندم و خاک ورزی در مزارع دیم شهرستان به منظور پایداری تولید این محصول، اضافه کرد: درصورت استمرار کاهش بارشها در سالهای آینده، کشاورزان باید بیشتر در حوزه خاک ورزی با راهنمایی کارشناسان مروج پهنه  اقدام نموده تا تولید محصول پایداری داشته باشند.

 صیادی همچنین رعایت بذرمال در زمان کاشت محصول در مزارع دیم ( آغشته کردن دانه‌های بذر با اسیدهای هیومیک و کودهای زیستی) را از دیگر راهکارهای داشتن محصول پایدار در زمان مواجهه با خشکسالی اعلام کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید