Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

پروژه پایاب سد خداآفرین یک انقلاب آبی در کشور و منطقه است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: هماهنگی بین شرکت آب منطقه ای استان و سازمان جهاد کشاورزی استان می تواند به تسریع در بهره برداری از پروژه ها کمک شایان کند.

پروژه پایاب سد خداآفرین  یک انقلاب آبی در کشور و منطقه است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه مشترک مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی که با حضور غفارزاده، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان برگزار شد، در ارتباط با قانون اختصاص خانه کارگری گفت: با توجه به تعریف باغ  و بررسی در کمیسیون ماده یک استان، مجوز تخصیص خانه کارگری صادر می شود و منظور از خانه کارگری یک محل برای نگهداری از ابزارها و وسایل مورد استفاده در باغ است که در بعضی از موارد به ویلا تبدیل می شود و اراضی کشاورزی از بین رفته و آب کشاورزی در استخر ویلاها استفاده می شود.

وی افزود: باغ محلی است که دارای آب، درختان و محصولات کشاورزی است و در این صورت می توان مجوز خانه کارگری صادر کرد و اگر شرایط گفته شده مثل آب را نداشته باشد، مجاز به ساخت خانه کارگری نخواهد بود.

 فتحی به تعامل میان وزارت نیرو ( شرکت آب منطقه ای استان) و وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جهاد کشاورزی استان) تاکید کرد و افزود: همواره در طول سالیان باید یک تعامل و ارتباط نزدیک بین این دو حوزه وجود داشته باشد چرا که بیشترین مصرف آب در کشور مربوط به حوزه کشاورزی بوده و باید برای روش استفاده و میزان مصرف برنامه ریزی کرد و با استفاده از روشهای نوین و بهینه، میزان مصرف را کاهش داد.

وی ادامه داد: شرکت آب منطقه ای استان در توزیع آب کشاورزی شهرستان ملکان از شبکه آبیاری و زهکشی شهید کاظمی، ضمن هماهنگی با مدیریت منابع آب حوضه، با لحاظ نوع کشت منطقه در ماه های تیر و مرداد تمهیدات لازم را بعمل آورد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در صورت عدم تامین آب در زمان مناسب، علاوه بر افت محصول، درختان و اراضی کشاورزی زیادی از بین خواهد رفت، تاکید کرد: این تضاد منافع بین دو استان می تواند با مدیریت حوضه ای رفع گردد و البته استانداران هر دو استان نیز باید در جریان این اتفاق مهم قرار داده شوند و راه حل ها بررسی شود.

 فتحی به مشکلات حوزه آب و خاک در پایاب سد ینگجه شهرستان هریس اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبات کارگروه آب و کشاورزی شهرستان، شرکت آب منطقه ای می بایستی نسبت به مطالعه و اجرای شبکه اصلی سد مذکور اقدام نماید تا کشاورزان بتوانند از سیستم سامانه نوین آبیاری اجرا شده در پایاب سد بهره مند گردند.

وی افزود: باید هماهنگی ها بین دو سازمان متبوع به گونه ای نزدیک و تنگاتنگ باشد که اقدامات هر سازمان به دنبال اقدامات سازمان دیگر تکمیل شود.

وی پروژه پایاب سد خداآفرین را یک انقلاب آبی در کشور و منطقه دانست و گفت: سدسازی، اجرای شبکه های اصلی آبی و فرعی در داخل مزارع یک پروژه عظیم در حوزه آب و خاک کشاورزی است که منطقه را دگرگون کرده است و اگر هماهنگی بین این دو سازمان نزدیک و قوی باشد می توان در آینده نزدیک از این پروژه بهره برداری کرد.

وی همچنین با گلایه از ناهماهنگی شرکت آب منطقه ای استان در پروژه های کشاورزی گفت: انرژی و منابعی که این سازمان در منطقه یکانات هزینه کرد، اگر در پایاب سد خداآفرین مصرف می شد، این پروژه قابلیت بهره برداری داشت.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید