Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

اجرای طرح تولید قراردادی با هدف ساماندهی واحدهای مرغداری فاقد پروانه در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از اجرای طرح تولید قراردادی با هدف ساماندهی واحدهای مرغداری فاقد پروانه شهرستان ویژه مراغه و استان آذربایجان شرقی خبر داد.

 اجرای طرح تولید قراردادی با هدف ساماندهی واحدهای مرغداری فاقد پروانه در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی درجلسه ساماندهی واحدهای مرغداری فاقد مجوز در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه از اجرای طرح تولید قراردادی برای ساماندهی واحدهای فاقد پروانه به صورت پایلوت درآذربایجان شرقی و از آغاز این طرح در شهرستان ویژه مراغه خبرداد وافزود: طرح تولید قراردادی برای ساماندهی واحدهای فاقد پروانه بهترین راهکار برای ساماندهی واحدهای بدون پروانه می باشد شیوه نامه جدید تولید قراردادی صرفاً فقط برای واحدهای غیر مجاز نیست و واحدهای مجاز نیز می توانند در این طرح مشارکت نمایند.

وی اهمیت صدور مجوز فعالیت برای مرغداری ‌های فاقد پروانه استان را یادآوری کرد و گفت: مجوز فعالیت برای مرغداران ارتباط مستقیم با سلامت انسان‌ها دارد.

 فتحی طرح تولید قراردادی برای ساماندهی واحدهای فاقد پروانه را بهترین راهکار عنوان کرده و با تاکید بر اینکه این طرح تولید به صورت یکپارچه خواهد بود و هزینه تولید به واسطه اجرای آن پایین می‌آید، افزود: این استان به عنوان پایلوت اجرای این طرح در سطح کشور انتخاب شده و فعالیت این طرح در مراغه آغاز می‌شود .

وی در ادامه افزایش ظرفیت تولید مرغداری‌ها را هم مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: پیش از این جهت افزایش ظرفیت تولید در استان‌ها اختیاراتی وجود نداشت اما در حال حاضر اختیارات کامل استانی برای افزایش ظرفیت و توسعه واحدهای مجاز فعلی داده شده است که با طرح در کمیته استانی تحقق می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه پیگیری مشکلات مرغداران از سوی نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر موجب رفع موانع مرغداران در سطح کشور خواهد شد، گفت: در راستای ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری حرکت منظمی در سطح کشور شروع شده و واحدهای واجد شرایط شناسایی و در قالب تولید قراردادی ساماندهی می‌شود.

 امیرحسین بهداد اظهار داشت: دکتر علیزاده با پیگیری مشکلات مرغداری‌های فاقد پروانه موجب مطرح شدن طرح تولید قراردادی در سطح کشور شد و مراحل مختلف اجرایی آن در وزارت جهاد کشاورزی مورد پیگیری قرار گرفت.

وی به ابلاغ تولید قراردادی از سوی رئیس کمیته ملی راهبردی تولید و بهداشت دام کشور اشاره و بیان کرد: برنامه راهبردی کاهش خطر بیماریهای طیور در واحدهای پرورش فاقد پروانه بهداشتی و همچین واحدهای مجوزدار می‌تواند موجب افزایش تولید شود.

وی افزود: اعطای مجوز برای مرغداران فاقد پروانه از طریق این طرح و تامین نهاده تولید برای آنان بهترین راهکار ممکن است و با توجه به اجرای این طرح، محدودیت‌ها برداشته می‌شود.

 بهداد افزود: در قالب این طرح تمامی مرغداریهای غیرمجاز استان با یک مباشر یا مباشران حقیقی یا حقوقی قرارداد می‌بندند که در راستای عملی شدن این طرح، مشکلات تولیدی در حوزه طیور رفع می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی به یکی دیگر از مزیت‌های طرح تولید قراردادی اشاره و اضافه کرد: واحدهای غیرمجاز با تشخیص کمیته مربوطه در قالب قرارداد بیمه موظف به بیمه کردن واحدها می‌شوند در حالی که پیش از این قادر به بیمه کردن واحدهای فاقد پروانه نبودند.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای این طرح مشکل مرغداری‌های غیرمجاز حل خواهد شد، تصریح کرد: در طرح تولید قراردادی مرغ گوشتی، صدور مجوز برای مرغداری‌ها تسهیل و اختیارات کامل برای استانی در نظر گرفته شده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این جلسه بیان کرد: از مجموع ۱۵۸ واحد مرغداری فعال در شهرستان، ۵۵ واحد دارای مشکل پروانه است.

 سیدعلی موسوی با تاکید بر اینکه این تعداد مرغداری فاقد پروانه بالای ۳۰ درصد تولید شهرستان را به خود اختصاص می‌دهد، اضافه کرد: صاحبان این واحدها طی سالیان سال با وجود مشکلات مختلف فعالیت کرده‌اند.

فرماندار مراغه افزود: طی ماه‌های گذشته مرغ مورد نیاز ۶ شهرستان جنوب آذربایجان‌شرقی و حتی تبریز از طریق کشتارگاه‌های مراغه تامین شده است

وی ظرفیت قابل توجه مراغه در زمینه تولید مرغ را نیز یادآوری کرد و افزود: طی ماه‌های گذشته برای حل مشکل کمبود مرغ و بر اساس برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و استانی مرغ مورد نیاز ۶ شهرستان جنوب آذربایجان‌شرقی و حتی تبریز از طریق کشتارگاه‌های مراغه تامین شده است.

وی با اشاره به ساماندهی مرغداری‌های فاقد پروانه، بیان کرد: در صورت ساماندهی آنها در قالب طرح تولید قراردادی قسمتی از نیاز مصرفی کشور و استان را می‌توانیم از طریق شهرستان مراغه تامین کنیم.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: اگر تولید داخلی شکل بگیرد می‌توانیم از طریق صادرات مرغ، در مسیر تامین ارز برای کشور گام برداریم.

 علی علیزاده اضافه کرد: در طرح تولید قراردادی این امکان به وجود آمده است که علاوه بر تولید داخل به فکر صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه باشیم.

وی افزود: در مراحل ابتدایی به دلیل وجود قوانین و مقررات دست و پاگیر، مشکلات مربوط به واحدهای فاقد پروانه فعالیت در حوزه مرغداری‌های استان قابل حل نبود و مجبور به پیگیری از طریق وزیر جهاد کشاورزی شدیم که به عنوان یک مطالبه مطرح و با تلاش‌های مسئولان استانی و طی جلسات متعدد به راهکار مشخص و طرح تولید قراردای منجر شد.

وی با اشاره به شعار سال و مانع‌زدایی در تولید، بیان کرد: طرح تولید قراردادی یکی از اقدامات ارزشمند در استان است که با راه‌اندازی این طرح شاهد فعال شدن ۹۰ واحد مرغداری در شهرستان‌های عجب‌شیر و مراغه با ظرفیت اشتغالزایی بالا خواهیم بود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مراغه نیز در این جلسه بیان کرد: این شهرستان به عنوان قطب تولید مرغ و تخم‌مرغ آذربایجان‌شرقی شناخته می‌شود.

 اسماعیل کریمی اصل گفت: حدود ٤٣ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ٥٢٥ هزار و ٥٠٠ قطعه و ١٢ واحد مرغداری تخمگذار فاقد پروانه با ظرفیت ١٦٠ هزار قطعه در سطح شهرستان فعالیت تولیدی دارند.

وی با اشاره به حل مشکلات مختلف واحدهای مرغداریهای شهرستان چنین عنوان کرد در صورت موافقت کمیته استانی با تخفیف جرایم از ٢٠  به ٤٠ درصد مشکل ٢٤ واحد مرغداری در شهرستان حل خواهد شد همچنین با ادغام واحدها مشکل ٢٣ واحد و  در صورت انتقال به مکان دیگر با شرایط بهتر مشکل ١٥ واحد دیگر حل خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید