Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی با بیشترین تعداد مخاطرات در سطح آذربایجان شرقی در سالجاری

در کارگروه خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان شرقی که با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد، مواردی مربوط به جزئیات خسارات وارده در طول هشت ماهه اخیر و افزایش سه برابری خسارات بخش کشاورزی استان در شرایط خشکسالی مطرح شد.

بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی با بیشترین تعداد مخاطرات در سطح آذربایجان شرقی در سالجاری

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی دراین جلسه، بیان کرد: تمامی موارد مربوط به خسارات و غرامت‌های بخش کشاورزی استان بایستی در این کارگروه چکش کاری شده و مطرح شود سپس با ارسال مصوبات به استانداری و شورای مدیریت بحران، موارد مربوطه به وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی انتقال می‌یابد.

وی با بیان این‌که امسال بیشترین میزان خسارت بخش کشاورزی با بیشترین تعداد مخاطرات را در سطح استان شاهد بودیم، گفت: امسال بخش کشاورزی استان با مشکل خشکسالی درگیر بوده و این مقدار خشکسالی در این بخش تاکنون کم سابقه بوده است، ولی با این حال بارندگیهای اخیر در سطح استان اندکی توانست کمبودها را جبران و نقطه امیدی برای بهره برداران شد و پیش بینی می‌کنیم که با وجود شرایط خشکسالی، حداقل۵۰ درصد عملکرد تولید محصول از مزارع دیم استان استحصال شود.

وی با تاکید بر لزوم انتقال دانش و ترویج راه‌های پیشگیری از خسارت به کشاورزان، افزود: مثلا باغاتی در مرند، به نوعی تور و سایه بان مجهز شده‌اند که موجب کاهش خسارت تگرگ به باغات می‌شود. بنابراین، اصولی که مورد قبول علم بوده و حتی به صورت پایلوت انجام می‌گیرد و نقش اساسی در پیشگیری از ضرر و زیان دارد را باید بین کشاورزان ترویج داد زیرا نمی‌توانیم دست بسته در مقابل خسارت بنشینیم و سپس غرامت پرداخت کنیم.

 فتحی متذکر شد: باید منابع تسهیلاتی را به تجهیزات و امکانات پیشگیری مثلاً دستگاه‌هایی که می‌توانند جلوی سرمازدگی را بگیرد، سوق دهیم کشاورزان در زمان خسارت علاوه بر حمایت مالی به حمایت روحی نیز نیاز دارند و ما نیز باید در کنار آن‌ها باشیم و دستشان را بگیریم تا تنها نباشند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سقف تسهیلات و پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی گفت: ما به عنوان مسئول و دستگاه خدمات رسان باید به سمت کشاورز برویم نه این‌که منتظر باشیم کشاورز به ما رجوع کند درنتیجه برای افزایش پوشش بیمه‌ای درسطح استان، باید ستاد بیمه بخش کشاورزی استان تمهیداتی را اتخاذ سازد که نمایندگی‌های صندوق بیمه کشاورزی در بین بهره برداران حضور یابند و آنها را با اهمیت بیمه آشنا کنند و از این طریق پوشش بیمه‌ای افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر این‌که خدمات بخش کشاورزی کاملاً متفاوت با سایر دستگاه‌ها است، افزود: باید فرصتی ایجاد شود که خدمات بیمه‌ای در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و آنها مطمئن شوند و واحدها و مزارع خود را بیمه کنند تا شاهد مشکلات و عدم پوشش بیمه‌ای در صورت وقوع خسارت در این خصوص نباشیم. دیدیم یک تلاطم ناچیز در بحث مرغ، چقدر جنجال آفرین شد.

وی با بیان این‌که خودکفایی با شعار نه بلکه با حمایت و پشتیبانی انجام می‌گیرد، اظهار کرد: باید دیدگاه حل مشکلات بخش کشاورزی را تغییر داده و خدمات را در دسترس راحت و آسان کشاورزان قرار داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید