Iranian Agriculture News Agency

"علائی مقدم" اعلام کرد:

نبود ردیف اعتباری برای بازسازی و نگهداری 66 هزار کیلومتر راه عشایری در قانون بودجه

رئیس سازمان امور عشایر ایران از نبود ردیف اعتباری برای بازسازی، بهسازی و نگهداری ۶۶۰۰۰ کیلومتر راه عشایری در قانون بودجه خبر داد.

 نبود ردیف اعتباری برای بازسازی و نگهداری 66 هزار کیلومتر راه عشایری در قانون بودجه

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رئیس سازمان امور عشایر ایران از نبود ردیف اعتبار برای بازسازی، بهسازی و نگهداری ۶۶۰۰۰ کیلومتر راه عشایری در قانون بودجه خبر داد، بیان کرد: نگهداری و بازسازی ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور با وجود نبود ردیف بودجه برای سازمان امور عشایر بسیار سخت است، لذا انتظار می‌رود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اختصاص ردیف بودجه جهت نگهداری و بازسازی راه‌های عشایری ما را حمایت کنند.

 شاهپور علایی مقدم در جلسه شورای عشایری شهرستان کلیبر از توزیع ۲۰۰۰۰ پنل خورشیدی در بین خانوارهای عشایری در کشور خبر داد، گفت: با مشارکت وزارت نیرو به منظور تامین انرژی آلاچیق و چادرهای عشایری؛ ۲۰ هزار پنل خورشیدی از خردادماه سال‌جاری در بین خانوارهای عشایری توزیع می‌شود که از این تعداد ۵۰۰ پنل خورشیدی به استان آذربایجان شرقی اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۴ ظرفیت تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری ۱۶۲ هزار تن بود و در این دوره با پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی؛ ظرفیت تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت در حالی که نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز ۸۸۰ هزار تن است به طوری که ۳۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه هر نفر از جامعه عشایری؛ گوشت قرمز ۱۶ نفر از جمعیت ایرانی را تولید می‌کند، یادآور شد: جامعه عشایری کمترین آسیب به حاکمیت را داشته و بیشترین فایده را دارند و ۳۴ میلیون هکتار مرتع در اختیار دارند.

وی با ابراز خرسندی از تصویب قوانین حمایتی از جامعه عشایری در مجلس یازدهم گفت: در قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی قوانین تاثیرگذاری برای حمایت از جامعه عشایری تصویب شده که می‌توان از آنها به عنوان شاهکار قانون‌گذاری یاد کرد؛ این در حالی است که به طور میانگین سالانه ۱۵۶ میلیارد تومان از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده عاید جامعه عشایری جهت ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس نیز با بیان اینکه عشایر ارسباران گرفتار هزاران مشکل در حوزه زیرساختی است، گفت: فراکسیون عشایری مجلس برای گره‌گشایی از مشکلات ریل‌گذاری می‌کند.

حسین حاتمی اظهار داشت: منطقه ارسباران سکونت‌گاه اصلی عشایری است که به مقصد آذربایجان شرقی کوچ می‌کنند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرستانهای کلیبر، هوراند و خداآفرین دارای ۴ منطقه آموزش و پرورش بوده که آموزش و پرورش عشایر آذربایجان شرقی نیز مستقر در کلیبر است که نیاز به بررسی و حل مشکلات و نیازمندی‌ها را دارند یادآور شد: آموزش و پرورش عشایر و شهرستان‌های کلیبر، هوراند و خداآفرین با مسائل و مشکلات متعددی گریبانگیر هستند.

وی با بیان اینکه فراکسیون عشایری جزو فراکسیون‌های تاثیرگذار بوده که در هیات رئیسه نیز حضور دارند، ابراز داشت: فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی حکم پشتیبانی ماموریت‌های عشایری را دارد و از طرفی برای گره‌گشایی از مشکلات این جامعه زحمت‌کش و تولیدکننده ریل‌گذاری می‌کند.

وی با تاکید بر نقش برجسته جامعه عشایری منطقه ارسباران در تولید، معیشت و اقتصاد خاطرنشان کرد: منطقه ارسباران به عنوان کانون جامعه عشایری استان آذربایجان شرقی که در تولید نقش برجسته‌ای دارند، اما با هزاران مشکل در حوزه زیرساختی و آموزش و پرورش مواجه هستند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون عشایری نیز در این مراسم از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت آموزش و پرورش بخش عشایری کشور خبر داد و گفت: با اختصاص این بودجه تحول خوبی در بخش مدرسه‌سازی و نیز تقویت آموزش و پرورش در جمعیت عشایری ایجاد می‌شود.

 علی کریمی فیروزجایی با ابراز نگرانی از تأثیرات منفی خشکسالی‌های اخیر بر جمعیت عشایری کشور، عنوان کرد: دغدغه مجلس یازدهم تلاش برای رفع موانع تولید، توجه به مناطق کمتر توسعه یافته و نیز مشکلات جمعیت عشایری کشور است که این سفرها برای بررسی بهتر و ارائه راهکارهایی برای کاهش این خسارات در حال انجام است.

 وی با بیان اینکه شاخص برخورداری کلیبر، خداآفرین و هوراند از راه روستایی و آب‌رسانی بسیار پایین است گفت: سند توسعه بخش کشاورزی شهرستان کلیبر با محوریت مسائل عشایری تهیه شود لذا در تیرماه نشستی در مجلس با حضور مسؤولان شهرستانی و ملی برای رفع مشکلات این حوزه برگزار خواهیم کرد و امیدواریم به نتایج مطلوبی برسیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید