Iranian Agriculture News Agency

بازدید مدیران جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا در جلفا

بازدید مدیران جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا در جلفا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان به اتفاق جمعی از مدیران جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و خبرنگاران و عکاسان خبرگزاریهای رسمی کشور از مجتمع گلخانه ای ارس تارلا امین و ارس تارلا امیر در جلفا بازدید به عمل آوردند .

بازدید مدیران جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از مجتمع گلخانه‌ای ارس تارلا در جلفا

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، در این بازدید، مشاور و مدیر اجرایی این مجتمع گلخانه‌ای کم نظیر طی سخنانی گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران این مجتمع  در تراز بین ۱۰ گلخانه برتر دنیا قرار گرفته است.

سعداله اسکندری که از مدیران و کارشناسان بازنشسته سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی است، در این بازدید با بیان اینکه بزرگترین و مدرن‌ترین گلخانه شیشه‌ای و هیدروپونیک ایران و غرب آسیا در ارس قرار گرفته است، افزود: تکنولوژی ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای هیدروپونیک به همت مجتمع گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس، بومی سازی شده تا جایی که می‌تواند درتکنولوژی با کشورهای اروپایی برابری کند.

وی  افزود: این گلخانه چهار نوع محصول تولید می نماید که عمدتاً به کشور روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می گردد.

وی خاطر نشان شد: این محصولات شامل گوجه فرنگی با ۳ واریته مختلف ، فلفل دلمه ای، فلفل شیرین و بادمجان می باشد و تولید گوجه فرنگی در این گلخانه قریب به ۴۰۰ تن در هر سال به ازای هر هکتار می باشد.

وی خاطر نشان شد: مجتمع ارس تارلا امین با عرصه ۸۰ هکتار جزو ۱۰ گلخانه بزرگ هیدروپونیک شیشه ای دنیا محسوب می شود که فاز اولیه ۳۰ هکتاری این پروژه در سال ۹۸ و فاز دوم نیز در  شهریور ماه سال ۹۹ به بهره برداری رسیده است.

اسکندری در تشریح موفقیت این مجتمع اضافه نمود: موفقیت برای تولید در محیط ‌های کنترل شده، در گرو استفاده از بذرهای هیبرید F1  است اگر این بذر کیفیت و سلامت کافی و اصالت مناسب را نداشته باشد، تولیدکننده متحمل ضررهای زیادی می‌شود بنابراین تأمین بذر F1  سالم و با کیفیت مطابق با آنچه بازارهای هدف انتظار دارند، همیشه یکی از مشکلات بوده است.

وی در ادامه اظهار داشت: محدودیت‌هایی که در زمینه منابع تولیدات کشاورزی مانند آب و خاک وجود دارد و همچنین افزایش جمعیتی که جهان با آن روبه‌روست، توجه بخش کشاورزی را به سوی کشت گلخانه‌ای برده است زیرا در گلخانه‌ها آب کمتری استفاده می‌شود و کشت در گلخانه به یک ششم تا یک هشتم آب با کشت در فضای باز و زمین کشاورزی نیاز دارد.

 اسکندری تاکید کرد: در حقیقت گلخانه‌ها می‌توانند پیوندی میان محدودیت آب، محدودیت خاک، انرژی و تولید مواد غذایی باشند و تولید ۱۰ برابری در واحد سطح در مقایسه با فضای باز داشته باشند.

مشاور عالی مدیر مجتمع گلخانه ای تارلا امین تصریح کرد: امروزه استفاده بهینه از عوامل تولید و امکانات موجود برای افزایش بازده و راندمان تولید با استفاده از آخرین دستاوردهای نوین فنی و فن‌آوری‌های جدید در صدر اهداف کشاورزی مدرن قرار دارد و در این میان گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌ای به‌عنوان راهکاری برای کنترل عوامل تأثیرگذار محیطی همچون تغییرات دمایی، جلوگیری از پدیده‌های سرمازدگی و گرمازدگی از یک‌ سو و استفاده بهینه از خاک و آب و کاربرد مناسب کود و سموم از سوی دیگر از دیرباز مورد توجه جوامع مختلف کشاورزی قرار گرفته است و در این مجتمع نیز تمام موارد مطرح شده  براساس استاندارد های رایج مد نظر قرار گرفته است .

وی ادامه داد: مزیت دیگر این نوع کشت ، سازگاری بالایی با محیط زیست است و می‌تواند درآمدزایی، راندمان بالای تولید، تنظیم و اشباع بازار را به طور یکجا برای بخش کشاورزی به همراه آورد.

 اسکندری با اشاره به مزیت این نوع گلخانه عنوان داشت: این نوع کشت می‌تواند در اراضی غیرقابل کشت با سیستم هیدروپونیک راه اندازی شود و در حقیقت از زمین‌های غیرقابل استفاده، امکان استفاده بهینه به نحو احسن را مهیا می کند و نوع آب ارس موجب شده تا مزایای این منطقه برای کشت هیدروپونیک افزایش یابد.

وی در پایان عنوان کرد: وسعت پروژه های مجتمع  ارس تالار امیر و ارس تارلا امین در منطقه آزاد ارس ۱۳۰ هکتار بوده و هم اکنون برای بیش از یک هزار ۳۵۰ نفر زمینه اشتغال فراهم شده است.

گفتنی است مجموعه گلخانه ای ارس تارلا امین و ارس تارلا امیر در منطقه جلفا نزدیک مرز جمهوری خود مختار نخجوان تاسیس شده است و یکی از مدرن ترین مجتمع گلخانه ای در سطح آسیا می باشد که در این منطقه قرار دارد .

همچنین اضافه می نماید این بازدید به همت روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی برنامه ریزی شده بود که در بهترین وجه مورد توجه جمعی از عکاسان خبرنگاران خبرگزاریهای رسمی کشور  و مدیران بازدید کننده  قرار گرفت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید