Iranian Agriculture News Agency

بی پروا در گفتگو با ایانا خبر داد:

تعویض تاج و سرشاخه کاری بهترین راهکار اصلاح باغ‌های گردوی ناهمگن در آذربایجان شرقی

سرشاخه کاری ۳۰۰ هکتار باغات گردوی آذربایجان شرقی/ برنامه ریزی برای اجرای ۲۶۰ هکتار در سال ۱۴۰۰

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تعویض تاج درختان گردوی بومی مساوی با افزایش راندمان باغات گردوی منطقه است.

تعویض تاج و سرشاخه کاری بهترین راهکار اصلاح باغ‌های گردوی ناهمگن در آذربایجان شرقی

 محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقیدر ارتباط با وضعیت باغات گردوی استان گفت: محصول گردو با سطح زیر کشت حدود 10 هزار هکتار در استان آذربایجان شرقی جزء یکی از محصولات مهم خشکباری و درآمدزای استان می باشد.

وی با اینکه کشور ما  بدلیل کشت نهال بذری و تفرق ژنی ذاتی درخت گردو در ردیف کشورهای دارای سطح زیر کشت بالای این محصول محسوب می گردد ادامه داد: اما از نظر عملکرد و کیفیت در جایگاه شایسته ای واقع نشده است لذا در این راستا طی سالهای اخیر با توجه ویژه سازمان جهادکشاورزی استان بر مبنای طرح اصلاح باغات از محل اعتبارات تملک دارایی استان و طرح احیای دریاچه ارومیه از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح تعویض تاج درختان گردوی بومی آغاز شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  ادامه داد: در این طرح ضمن کوچک کردن تاج درخت که به برداشت آسان و کاهش تلفات انسانی هنگام برداشت می انجامد، در کاهش مصرف آب، افزایش عملکرد(افزایش راندمان هکتاری)، یکدست نمودن و ارتقای کیفیت محصول صادراتی، کنترل کرم خراط( با پیگیری و هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات) و نیز در رفع مهمترین مشکل باغداران منطقه که همانا خسارت سرمای دیر رس بهاره می باشد بسیار موثر است.

وی با اشاره به ارقام پیوندی چندلر، فرنور و ... استفاده شده در این طرح که با داشتن ظرفیت گرمایی بیشتر ، بیست روز دیرتر از ارقام بومی به اصطلاح بیدار می شوند افزود: این امر باعث کاهش تلفات سرمای دیر رس بهاره در آینده گردیده و باعث افزایش تولید و درآمد باغداران خواهد شد. 

 بی پروا با بیان اینکه تعویض تاج و سرشاخه کاری بهترین راهکار اصلاح باغهای گردوی ناهمگن در آذربایجان شرقی می باشد ادامه داد: سرشاخه‌کاری درختان گردو در استان از اواسط فصل بهار آغاز شده و تا اواخر اردیبهشت ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه اغلب درختان موجود در باغ‌ های گردوی این استان از ارقام زودبرگ‌ده بوده و سرمای دیررس بهاره در سالهای گذشته خسارت‌های هنگفتی به باغداران استان وارد کرده است ادامه داد: برنامه‌های ترویجی و دوره‌های آموزش عملی با هدف تشریح مزایای سرشاخه‌کاری به طور مستمر در شهرستان‌های استان انجام می‌شود که امیدوارم با اجرای این طرح ضمن بهره مندی از مزایای ارقام پر محصول ، بهبود کیفیت میوه و مغز گردو ، افزایش توان تولید بعد از وقوع سرمای بهاره ، تعدیل تراکم و انبوهی مضر باغات ، کاهش هزینه های داشت به سبب تحمل به آفات و بیماریها و سازگار با شرایط اقلیمی و اصلاح وضعیت نورگیری فضای عمومی باغ و رشد متناسب درختان ، شاهد تسهیل برداشت و کاهش خطرات جانی وامکان برداشت مکانیزه خواهیم بود.

 بی پروا با بیان اینکه با تعویض تاج درختان گردو شاهد افزایش عملکرد حداقل 35 درصد بوده و کیفیت محصول در حد استانداردهای ارقام اصلاح شده ارتقاء می یابد افزود: کلیه سرمایه گذاریهای انجام یافته در سال های پنجم و ششم از تاریخ تعویض تاج از محل مابه التفاوت درآمد نسبت به محصول قبلی قابل برگشت می باشد.

وی با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته از 13 هزار و 904 هکتار سطح زیرکشت درختان بارور گردو در آذربایجان شرقی در حدود 300 هکتار از باغات گردوی استان مکانیابی و سرشاخه کاری صورت پذیرفته است افزود: براساس برنامه ریزی صورت پذیرفته و برش شهرستانی مقرر شده است در سالجاری در 260 هکتار دیگر از باغات گردوی استان که مکانیابی شده طرح سرشاخه کاری و تعویض تاج درختان صورت پذیرد.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید