Iranian Agriculture News Agency

فتحی خبر داد:

تخصیص 28 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات، بیماریها وعوامل خسارت زا درطرح جهش تولید دراستان

مبارزه با عوامل خسارت زا مثل آفات و علف های هرز باید در زمان مشخص و دقیق انجام شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از تخصیص 28 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با علفهای هرز، سن گندم ، موش و دیگر عوامل خسارت زا در طرح جهش تولید در دیمزارهای استان خبر داد.

تخصیص 28 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفات، بیماریها وعوامل خسارت زا  درطرح جهش تولید دراستان

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در در جلسه تخصیص و ابلاغ اعتبار جهت مدیریت و کنترل عوامل زیان رسان ویژه مزارع تحت پوشش طرح جهش تولید در دیمزار ها که با حضور مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان برگزار گردید با بیان اینکه پیش بینی ها نشان دهنده خشکسالی در سال جاری است،گفت: تامین آب مورد نیاز برای دیمزارها که همواره از طریق نزولات آسمانی سیراب می شوند، به دلیل عدم بارش باران مشکلاتی پیش خواهد آورد که برای جلوگیری از این مشکلات باید سریعاً اقداماتی صورت بگیرد.

 فتحی در ارتباط با استفاده کود به صورت محلول پاشی در جنوب استان گفت: با توجه به توصیه محققین به دلیل به وجود آمدن کم آبی و برخی تنش ها در نباتات و کاهش عملکرد در تولید محصول استفاده از کود منتفی شده است.

وی افزود: بارش در شمال استان در حد انتظار بوده ولی در جنوب استان پایین تر از حد انتظار پیشرفت داشته است و کود اختصاص یافته به جنوب استان می تواند در بخش های دیگر استان مورد استفاده قرار گرفته یا در اختیار کشاورزان منطقه برای سال آتی قرار داده شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با جهش تولید در استان گفت: علاوه بر عواملی مانند آب، با استفاده از خاک و کود مناسب می توان ضمن مبارزه با علفهای هرز، سن گندم ، موش و دیگر عوامل خسارت زا ، میزان تولید را افزایش داد و برای مبارزه با این عوامل بعد از جمع بندی و تخمین، حدود 2 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار برای این بخش در استان اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه مبارزه با عوامل خسارت زا باید در زمان مشخصی انجام شود، گفت: اگر برنامه ریزی ها و زمان بندی برای انجام برنامه های مبارزه با این عوامل بطور دقیق صورت نپذیرد، تمامی هزینه های انجام شده بی ارزش بوده و نتیجه مطلوبی به دست نخواهد آمد.

وی بر نظارت و مدیریت زمین های کشاورزی در بخش مبارزه با عوامل خسارت زا تاکید کرد و افزود: کشاورزان در مواقعی به دلیل هزینه های مبارزه با آفات و سن گندم و دیگر عوامل خودداری کرده و شاید تمایلی برای مبارزه نداشته باشند و بر همین اساس باید کارشناسان جهاد کشاورزی با حضور به موقع در زمین های کشاورزی با تشویق و آگاهی دادن به کشاورزان اقدام به مبارزه با این عوامل کنند تا در سنوات دیگر با مشکلات دوچندان این بخش روبرو نشوند.

 فتحی به همکاری ستاد اجرایی فرمان امام در زمینه مبارزه با عوامل خسارت زا اشاره کرد و گفت: تجهیز و تعمییر ماشین آلات و ادوات مورد نیاز، تامین میزان سم مورد نیاز جهت مبارزه با آفات مثل سن گندم و موش و دیگر عوامل خسارت زا و همچنین تامین دیگر منابع مورد نیاز از جمله اقداماتی است که ستاد اجرایی فرمان امام استان می تواند همکاری داشته باشد.

وی به احتمال هجوم ملخ ها به زمین های کشاورزی به دلیل خشکسالی در مراتع هشدار داد و گفت: باید برنامه ریزی هایی برای مبارزه با حمله احتمالی ملخ ها وجود داشته باشد و منابع مورد نیاز تامین گردد.

وی به برگزاری جلسات هماهنگ و برنامه ریزی شده با ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرد و گفت: تمامی کارشناسان و متخصصین و دست اندرکاران که می توانند در پیشبرد اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان موثر واقع شوند، باید در جلسات حضور داشته باشند و حضور کارشناسان و مدیران ستاد اجرایی فرمان امام در جلسات مطمئناً مفید خواهد بود.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) استان نیز در این جلسه با اشاره به پیگیری مدیران حوزه بهبود تولیدات گیاهی و مدیریت شهرستان ها در تامین منابع مورد نیاز برای مبارزه با عوامل خسارت زا گفت: به دلیل این پیگیری ها باید از این عزیزان تقدیر و تشکر کنم و امیدواریم بتوانیم منابع و تجهیزات مورد نیاز را در زمان مناسب در اختیارشان قرار دهیم.

 مصباح ربانی با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام برای همکاری با تمامی زیرمجموعه های جهاد کشاورزی آمادگی دارد، گفت: در اکثر حوزه های جهاد کشاورزی استان، ستاد اجرایی فرمان امام در تامین منابع اقداماتی کرده ولی در حوزه ترویج کشاورزی اعلام نیازی از طرف جهاد کشاورزی ارسال نشده است اما ستاد اجرایی فرمان امام از هم اکنون آمادگی خود برای همکاری با این حوزه را اعلام کرده و در صورت نیاز می توانیم اقداماتی را انجام دهیم.

وی در ارتباط با میزان مصرف کود در استان گفت: باید آمار میزان کود مصرف شده به تفکیک شهرستان ها تعیین گردد و کود استفاده نشده نیز جمع آوری و در انبارها ذخیره گردد و میزان کود دپو شده در هر شهرستان نیز تعیین شود تا آمار دقیق از میزان دارایی کود به شکل صورتجلسه به دست آید.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به تفاوت در آمارهای نشان داده شده در سامانه ها اشاره کرد و افزود: برخی مغایرت ها در سامانه ها باعث ایجاد اشتباهات در تشخیص آمار درست می شود که باید سامانه ها با انجام اصلاحات آمار و ارقام یکسانی را نمایش دهد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید