Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا تبیین کرد:

اولویت‌های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال 1400

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اصلاح و تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، افزایش تقاضا برای اصلاح نژاد و رقم چه در بخش دام و چه در بخش زراعت، توسعه گلخانه‌ها، لاینینگ و توسعه شبکه‌های آبیاری بخشی از توفیقات جهاد کشاورزی استان در سال 1399 بود.

اولویت‌های بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی در سال 1400

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با دستاوردهای جهاد کشاورزی استان در سال 1399 گفت: علیرغم شیوع ویروس منحوس کرونا و موانع اقتصادی از جمله تحریم‌ها، با تلاش شبانه روزی کشاورزان زحمت‌کش و کارشناسان جهاد کشاورزی توفیقات زیادی در بخش کشاورزی استان کسب شد.

وی، اصلاح و تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی، افزایش ضریب مکانیزاسیون، افزایش تقاضا برای اصلاح نژاد و رقم چه در بخش دام و چه در بخش زراعت، توسعه گلخانه‌ها، لاینینگ و توسعه شبکه‌های آبیاری و اصلاح سیستم‌های آبیاری از حالت سنتی به حالت مدرن مثل قطره ای، بارانی و کم فشار را از جمله توفیقات بدست آمده در بخش کشاورزی در سال 1399 برشمرد به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های جهاد کشاورزی استان در سال 1400 اشاره کرد و گفت: خوشبختانه شروع سال جدید مصادف با اعیاد شعبانیه بود لذا از خداوند متعال خواستار توفیق وعنایت حضرت ولیعصر (عج) هستم که شامل حال مردم تلاشگر جامعه خصوصاً بخش کشاورزی که تامین امنیت غذایی را برعهده دارد، باشد.

وی با اشاره به برنامه ریزی در حوزه تولیدات گیاهی گفت: شروع هر سال با فصل داشت محصولات زراعی و باغی در بخش کشاورزی همراه بوده و به نوعی زمان شروع کار کشاورزان و کارشناسان بخش تولیدات گیاهی است و باید در این فصل مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به صورت جدی انجام شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: تغذیه نباتی و آبیاری در مزارع آبی  و استفاده از نزولات آسمانی با توجه به توصیه‌های کارشناسان باید سرلوحه اقدامات کشاورزان باشد.

وی به مشکلات موجود به دلیل وجود بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: در مواقعی کارشناسان به دلیل محدودیت ها امکان حضور در زمین‌های کشاورزی را ندارند و باید با استفاده از ظرفیت‌های دنیای مجازی و افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی از این شرایط به نحوه احسنت استفاده کرد.

وی افزود: در این فصل در باغات سرشاخه کاری انجام می‌گیرد که در استان آذربایجان شرقی علاوه بر سرشاخه کاری درختان گردو، سرشاخه کاری ارقام دیگر مثل بادام و سیب هم برای اولین بار انجام خواهد گرفت که می‌تواند عملکرد در واحد سطح را ارتقا داده و بهبود دهد.

وی افزود: هرس کاری و تغذیه نباتی در این مرحله می‌تواند با توصیه‌های کارشناسان تاثیر مثبتی در عملکرد در واحد سطح داشته باشد.

 فتحی به نام گذاری سال جدید به سال « تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در راستای عمل به گفتار مقام معظم رهبری، کمیته ای تخصصی از مدیران و کارشناسان بخش کشاورزی استان تشکیل یافته و به مواردی که در سال گذشته با موانع تولید و عدم توفیق مواجه بود را بررسی می کند و بعد از یافتن راه حل و برداشتن موانع به اقداماتی که به تولید منجر شود را تعیین خواهد کرد.

وی از کشاورزان استان خواست در صورتی که طی سالهای گذشته در بخشی از تولید محصول با موانعی برای تولید مواجه بودند، سریعاً به کمیته مربوط اعلام کنند تا جهت رفع موانع تولید، اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به اولویتهای سازمان در بخش دام و طیور تاکید کرد و گفت: تامین نهاده‌های دامی و نظارت بر نحوه توزیع و استفاده توسط دامداران و مرغداران جز اولویت‌های سازمان بوده و تلاش بر این است که بخشی از نهاده‌های دامی که وارداتی است، از طریق خود استان تولید و مورد استفاده قرار گیرد.

 وی به اصلاح نژاد روی دام سنگین و سبک اشاره کرده و گفت: برنامه‌ریزی‌هایی در جهت افزایش دام سبک با استفاده از روش چندقلوزایی انجام شده و اصلاح ساختار واحدهای دامی، بخش دیگر از برنامه ها با اولویت سازمان جهاد کشاورزی استان است که برای حوزه طیور برنامه ریزی برای صدور مجوز به  برخی واحدها که در مناطق بکر و بدون مشکلات زیست محیطی باشند، انجام خواهد گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: تا به اینجای کار واحدهایی که دارای پروانه تاسیس بودند شناسایی شده و برای احیای این واحدها، تمامی اقدامات در حال انجام است.

وی تاکید کرد: تمامی این برنامه‌ریزی‌ها زمانی عملی خواهد شد که همه کشاورزان، بهره‌برداران، کارشناسان و مدیران برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.

فتحی به توسعه نوغانداری تاکید کرد و گفت: اتفاقی که در آینده نچندان دور شاهد خواهیم بود، توسعه صنعت نوغانداری در استان است چرا که تامین نهال توت و جعبه‌های نوغان انجام شده است و امیدواریم به زودی به تولید ابریشم مورد انتظار استان و جایگاه اصلیش برسانیم.

وی توسعه گلخانه‌ها در راستای اصلاح الگوی کشت را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان در سال پیشرو عنوان کرد و افزود: استفاده از محیط کنترل شده برای تولید انواع محصولات کشاورزی یکی دیگر از برنامه‌های سازمان در جهت اصلاح الگوی کشت است که باید برای این مهم از ظرفیت شهرک‌های گلخانه‌ای استفاده کرد و انتظار داریم در آینده انقلابی در تولید و استفاده از ظرفیت گلخانه‌ها روی دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان این که استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی و دیگر ابزارها در استان افزایش چشمگیری داشته گفت: ضریب مکانیزاسیون نشان دهنده دانش استفاده از ماشین آلات و مکانیزه کردن روش‌های سنتی است که افزایش آن موجب افزایش تولید و کیفیت آن است.

وی به تغییر ساختار در شبکه‌های آبیاری تاکید کرد و گفت: استفاده از سیستم های آبیاری نوین باعث صرفه جویی در مصرف آب و ذخیره آن شده و یکی از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی در سال جاری خواهد بود.

وی تاکید کرد: کشاورزان و بهره برداران با مراجعه به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان خود می‌توانند به تغییر سیستم آبیاری زمین‌های کشاورزی خود اقدام کنند؛ تامین اعتبارات از طریق حمایت‌های دولتی بوده و امکان استفاده از این ظرفیت برای کشاورزان وجود دارد که در این صورت نوع آبیاری از سنتی به نوین، کاهش مصرف آب و کاهش مشکلات آبیاری سنتی اتفاق خواهد افتاد.

فتحی گفت: ساختار جهاد کشاورزی ساختار ترویجی بوده و هر سال با برگزاری انواع کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی سعی در افزایش آگاهی کشاورزان است و متاسفانه وجود بیماری کرونا باعث کاهش برگزاری این کلاس‌ها به صورت حضوری شده است اما از طرفی تلاش تمامی مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی بر این بوده که با استفاده از ظرفیت فضای مجازی علوم جدید کشاورزی و دستورالعمل‌های لازم برای بهینه کردن تولید را به کشاورزان و زمین‌های کشاورزی انتقال دهند و امیدواریم کشاورزان توانایی بهره‌مندی از این ظرفیت را بدست آوردند.

وی افزود: تلفیق علوم جدید با تجربیات کشاورزان با همکاری فی مابین کشاورزان و کارشناسان امکان پذیر است که در این صورت بهره‌وری زمین دوچندان خواهد شد.

وی به ظرفیت‌های اولویت‌دار کشاورزی استان در سال جاری تاکید کرد و گفت: تولید گیاهان دارویی، توسعه گلخانه‌ها، ظرفیت‌های آبیاری تحت فشار، شبکه‌های آبیاری که اعتبارشان از محل اعتبار رودخانه‌های غرب و شمال غرب استان تامین می‌شود در اولویت قرار دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به تولید دانه‌های روغنی که از جزو محصولات ضروری تولید در کشور است تاکید کرد و گفت: کلزا یکی از مهم ترین محصولات بین دانه های روغنی برای تهیه روغن بوده و فصل داشت این محصول در استان فرا رسیده است که باید با توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان نسبت به برداشت این محصول اقدام کرد و با توجه به ارزش این محصول روغنی، کشاورزان می توانند برای کشت این محصول، زمین های خود را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه از اولویت‌های دیگر در برنامه سال 1400 سازمان جهادکشاورزی استان، حمایت و پشتیبانی از صنایع کشاورزی در قالب سورتینگ و بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی است گفت: همچنین در حوزه شیلات با توجه به منابع آب موجود تلاش بر این است در سالجاری ظرفیتهای آبزی پروری استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و از سرمایه گذاران در این زمینه حمایت لازم انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: انجام کشاورزی قراردادی و ایجاد و تکمیل زنجیره های تولید در زیربخشهای زراعت و باغبانی و دام و طیور از اولویت های اساسی سازمان در سالجاری خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید