Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا تاکید کرد:

لزوم بهره مندی از پروژه جهش تولید در دیمزارها در راستای افزایش تولید درآذربایجان شرقی

استفاده بهینه از نزولات جوی در مزارع کشت دیم ، نیازمند افزایش عملکرد در واحد سطح مزارع است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استفاده بهینه از نزولات جوی در مزارع کشت دیم ، نیازمند افزایش عملکرد در واحد سطح مزارع است .

لزوم بهره مندی از پروژه جهش تولید در دیمزارها در راستای افزایش تولید درآذربایجان شرقی

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  ضمن اظهار این مطلب افزود: یکی از دغدغه هایی که همواره در مزارع کشت دیم با آن مواجه ایم استفاده بهینه از نزولات جوی است در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح این مزارع ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه سالها انتظار می رفت برای استفاده بهینه از این مزارع و افزایش عملکرد آنها پشتیبانی های لازم صورت گیرد افزود: خوشبختانه در نیمه دوم سال 99 وزارت جهاد کشاورزی ضمن انعقاد تفاهم نامه ای با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پشتیبانی های لازم برای تحقق این امر را پیش بینی نمود.

 وی تصریح نمود: با توجه به فرارسیدن فصل داشت این مزارع و مطرح بودن استان آذربایجان شرقی به عنوان اولین یا دومین استان دارای بالاترین میزان کشت دیم بویژه کشت گندم، طرح مذکور برای این استان از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا تلاش بر این است تا با ایفای نقش کارشناسان پهنه در کنار کشاورزان برای ارتقای ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی و انتقال علوم جدید به این بخش و تلفیق آن با دانش و تجربه کشاورزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه با توجه به فرا رسیدن زمان مبارزه با علفهای هرز به ویژه در شمال استان تلاش می شود مقابله با علف های هرز و آفت های شایع مزارع دیم طبق تجارب سالها با جدیت پیگیری شود ادامه داد: مزارع کشت دیم شامل مزارع گندم و جو و نیز حبوبات جهت تناوب در کشت و نیز علوفه را شامل می گردد در سال جدید کشت علوفه مورد توجه بیشتری است تا هم نهاده های دامی مورد نیاز تامین گردد و هم از ظرفیت مزارع دیم بهره برداری گردد.

وی این امر را فرصت مغتنمی شمرد و با بیان اینکه کارشناسان و کشاورزان باید از این فرصت استفاده بهینه نمایند ضمن اشاره به تجویز محلول پاشی از سوی کارشناسان امر و محققین در مزارع دیم در این وقت از سال گفت: در جریان محلول پاشی که کارشناسان جهت مشاوره در خدمت کشاورزان خواهند بود باید به این امر توجه گردد که امکان محلول پاشی با ترکیبی که کارشناسان اعلام می کنند تا 48 ساعت بعد از بارندگی حداقل 5 میلیمتری وجود دارد؛ لذا ارتباط داشتن بهره برداران با کارشناسان و رعایت این موارد ضروری می باشد تا از خسارت های احتمالی در مزارع پیشگیری گردد.

 فتحی ضمن اعلام اینکه جهت اجرایی نمودن طرح مذکور پس از پیشبرد این مراحل تا آخر فصل برداشت کارشناسان جهادکشاورزی در خدمت جامعه بهره برداران و تولید کنندگان کشاورزی به ویژه در مزارع دیم  خواهند بود، بیان نمود: در فصل برداشت نیز باید تلاش گردد با کاهش تلفات و ضایعات عملکرد نسبت به سالهای گذشته با بهبود همراه باشد. 

وی با بیان اینکه در صورتی که این طرح که با عنایت مقام معظم رهبری مورد توجه بیشتری واقع شده است در سال جاری با موفقیت اجرا گردد در سال آتی میزان بیشتری از سطوح زیر کشت گندم و جو و علوفه در قالب این طرح قرار خواهد گرفت افزود: این امر در گرو تلاش های کارشناسان و کشاورزان بوده لذا امیدوارم در اجرایی نمودن این طرح عملکرد استان از متوسط  عملکرد کشوری بالاتر قرار گیرد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید