Iranian Agriculture News Agency

در سال 1400 باید از ظرفیت تعاونیها ، اتحادیه ها و تشکلهای کشاورزی استفاده دو چندان شود

علیرغم تحریمهای اقتصادی و بیماری کرونا، جهاد کشاورزی استان توفیقات زیادی در کشور بدست آورده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به مزین شدن سال 1400 به سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها توسط مقام معظم رهبری ، موفقیت ها و تولیدات بخش کشاورزی حداقل باید دو چندان شود.

علیرغم تحریمهای اقتصادی و بیماری کرونا، جهاد کشاورزی استان  توفیقات زیادی در کشور بدست آورده است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در اولین جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان در سال 1400 به مرور چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی در سال 1399 پرداخته و از زحمات تمامی همکاران و ادارات تابعه قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا در سال پیش رو که توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مزین شده است، موفقیت ها و پیشرفت ها دو چندان شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری با توجه به اشرافیت بر حوزه اجرا و شناخت این بخش شعار سال جاری را تعیین کرده و باور دارد که با افزایش پشتیبانی ها و شناسایی موانع و رفع آن، می توان تولید را افزایش داد.

 فتحی با تاکید بر اینکه  نتیجه فعالیتهای بخش کشاورزی دقیقا در سفره مردم خود را نشان می دهد افزود: بخش کشاورزی یکی از مهم ترین و پرکارترین دستگاه های دولت در سال 1399 بوده که همواره تلاش کرده با تامین امنیت غذایی جامعه، سفره مردم خالی نباشد.

وی از تمامی کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی خواست با بررسی و تحلیل برنامه ریزی ها و کارکردهای خود در سال 1399 دلیل توفیقات و عدم توفیقات را بررسی و شناسایی کرده و برای کسب موفقیت های جدید در سال 1400 برنامه ریزی ها و اقدامات خود در حوزه های مرتبط را تعیین کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در سال 1399 به دلیل وجود بیماری منحوس کرونا، تمامی کشورهای دنیا با مشکلات عدیده ای مواجه بودند، افزود: کشور عزیزمان علاوه بر بیماری کرونا با مشکل تحریم روبرو شده و این موضوع، موانع تولید را دوچندان کرده بود که علیرغم این مشکلات توفیقات زیادی در داخل کشور در بخش کشاورزی  بدست آمد.

وی افزایش میزان تولید بذور اصلاح شده، تامین کود آلی و شیمیایی مورد نیاز کشاورزان، افزایش ضریب مکانیزاسیون در نتیجه استفاده از فرصت در برابر چالش های موجود، استفاده از کنسانتره به جای نهاده های خام در مناطق عشایری و روستایی را جزو توفیقات بدست آمده شمرد و گفت: اکنون بازار مرغ  دچار چالش هایی شده است که ناشی از افزایش تقاضا برای مصرف بوده و بصورت شبانه روزی تلاش می شود با افزایش میزان عرضه و مدیریت تقاضا ، بازار مرغ به تعادل برسد و در این ارتباط در سطح ملی قرارگاه ساماندهی بازار مرغ از پانزدهم فروردین به ریاست وزیر محترم جهادکشاورزی و در استانها به ریاست استانداری شکل گرفته است و امیدواریم در چند روز آینده با همراهی مردم عزیز تعادل در بازار مرغ ایجاد شود.

 فتحی با بیان اینکه در سال 99 رتبه های برتر مختلف کشوری توسط مدیریتها، حوزه ها و ادارات تابعه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  کسب شده است به برخی از این عناوین پرداخت و کسب عنوان دستگاه برتر توسط سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در  در جشنواره شهید رجایی ، کسب رتبه برتر کشوری اداره کل امور عشایر استان در شاخص های عمومی و اختصاصی ارزیابی سازمان عشایر کشور، کسب رتبه برتر کشوری اداره کل دامپزشکی استان ،کسب امتیاز عالی کشوری هسته گزینش سازمان در بین هسته گزینش سازمان های جهاد کشاورزی استان ها، مقام برتر کشوری مدیریت امور اراضی در بحث تثبیت اراضی، رفع تداخل و جلوگیری از تغییر کاربری های کشاورزی و مقام های برتر دیگر سازمان جهاد کشاورزی را مرهون تلاش ها و زحمات کلیه بخش های کشاورزی دانست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی همواره در تامین همه اقلام ضروری تلاش خود را می کند ادامه داد: توفیقات خوبی در زمینه تامین کالاهای اساسی در سایه تلاش کشاورزان زحمتکش وجود دارد.

 فتحی با تاکید بر فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به تبع آن پیک مصرف مواد پروتئینی گفت: مردم در ایام رمضان می خواهند روزه بگیرند و باید در تامین نیازهای غذایی و پروتئینی هیچگونه کاستی وجود نداشته باشد تا بتوانند با خیال راحت و فکر آرام به عبادت بپردازند و پس از ماه مبارک رمضان، انتخابات ریاست جمهوری از برنامه هایی است که باید به آن توجه شود و دشمنان نظام در پی بزرگ کردن مشکلات و آسیب به نظام خواهند بود و باید حواسمان جمع باشد و اقدامات درست و به موقع انجام شود و ما در بخش کشاورزی باید تمام تلاشمان را بکنیم تا امنیت غذایی دچار خدشه نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه جهاد کشاورزی نهادی تخصصی و فنی است گفت: هدف جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی جامعه است و انتخابات، تغییر دولت ها و جناحهای سیاسی، در برنامه های تولید و تامین امنیت غذایی نباید مشکل ایجاد کند.

وی به برنامه های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید اشاره نموده و گفت: براساس تفاهمنامه جهش تولید، برنامه هایی برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی وجود خواهد داشت و مدیران حوزه های مختلف با طرح مساله و پروژه های مناسب و بزرگ می توانند در زمان مناسب از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند برای این مورد مدیران شهرستان ها نیز می توانند با توجه به مانع زدایی برای تولید، پروژه هایی را تعیین کنند و در زمان مناسب از این فرصت برای تولید بیشتر استفاده کنند.

 فتحی به هماهنگی هرچه بیشتر حوزه های مختلف کشاورزی با ادارات تابعه و حوزه های داخل سازمانی تاکید کرد و گفت: برای شناسایی موانع و نیازسنجی ارتباط بیشتر بین بخش های مختلف می تواند موثر باشد و سرعت واکنش به چالش ها و رفع مشکلات را افزایش دهد.

وی به تامین کود شیمیایی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: شرکت خدماتی حمایتی با تامین کود مورد نیاز کشاورزان و با افزایش 27 درصدی تامین کود نسبت به سال قبل آن همچنان خود را وامدار کشاورزان می داند و در تلاش است که نیازهای کودی کلیه کشاورزان را تامین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به مرغداریهای غیر مجاز و بدون پروانه شهرستان های تبریز ، مراغه و مرند اشاره کرد و گفت: در راستای شعار سال 1400 توسط مقام معظم رهبری باید موانع و مشکلات تولید این مرغداریها شناسایی شده و پرونده ها در داخل استان بررسی شوند و در صورت امکان مانع زدایی شده و در غیر این صورت از طریق وزارت جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار بگیرد و اگر امکان استفاده از این ظرفیت ها به وجود نیاید، باید به فکر ایجاد ظرفیتهای جدید باشیم.

فتحی در رابطه با تولید و توزیع مرغ در ایام آتی گفت: مدیران بخش های مختلف و مرتبط و مدیریت شهرستانها ملزم هستند تمامی تعداد مرغ در قطعات مشخص شده را در روز تعیین شده از سوی معاونت تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی از مرغداریها تعیین کرده و به مراکز مشخص شده برای فروش ارسال کنند و چنانچه مسئولی توانایی اجرای این خدمت را نداشته باشد، باید در اسرع وقت اعلام کند، چرا که هر عدد مرغ در فروشگاه مورد نیاز خانواده ای است و باید دقیقاً به همان خانواده برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه فصل داشت محصولات کشاورزی فصل مهم و خطیری است گفت: باید از ظرفیت حوزه علوم و تحقیقات، یاوران تولید و حوزه ترویج در کلیه بخش های تخصصی مثل مبارزه با آفات و علفهای هرز و تغذیه استفاده کرده و راهکارهای پیشنهادی را بررسی و پس از تایید اجرایی کرد.

 فتحی در ارتباط با امور اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مدیران شهرستان ها توصیه کرد: در اولین فرصت ممکن با بازرسی و بازدید از باغات و زمین های کشاورزی نسبت به بررسی کاربری زمین های کشاورزی اقدام کرده و صاحبان زمین ها را نسبت به وضعیت کاربری زمینشان راهنمایی کنند و آنها را از عواقب تغییر کاربری آگاه سازند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید