Iranian Agriculture News Agency

کریمی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تجهیز 137 هکتار از اراضی شهرستان مراغه به سیستم آبیاری نوین

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه از تجهیز 137 هکتار از اراضی شهرستان مراغه به سیستم آبیاری نوین در سال 99 خبر داد.

تجهیز 137 هکتار از اراضی شهرستان مراغه به سیستم آبیاری نوین

 اسماعیل کریمی اصل در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  ضمن اشاره به این مطلب افزود: کل اعتبار تخصیصی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بخش کشاورزی جهت اجرای سیستمهای نوین آبیاری شهرستان مراغه در سال 99 حدود 34 میلیارد ریال بوده است که در قالب طرحهای آبیاری تحت فشار جذب گردیده و از کل 222 هکتار 137 هکتار به مرحله بهره برداری رسیده است و 85 هکتار در مرحله تحویل و اتمام کار است.

وی تاکید کرد: اجرای روش‌های نوین آبیاری با هدف افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از هدر رفت مصرف آب در بخش کشاورزی این شهرستان در حال پیگیری و اجراست و 65 هکتار از اراضی شهرستان در حال مطالعه و طراحی جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری است.

 کریمی اصل با اشاره به اینکه از وسعت باغات شهرستان، 107 هکتار از کل سیستم های آبیاری نوین بهره برداری شده در سال 99، مربوط به آبیاری تحت فشار قطره ای می باشد که توسط باغداران منطقه اجرا و مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت: از پروژه های شاخص در زمینه سیستمهای آبیاری نوین می توان به پروژه تجمیعی آبیاری کم فشار سهامداران روستای قره برقع اشاره کرد که درسطح 15 هکتار در سال 99 به بهره برداری رسید.

وی با تشریح اینکه آبیاری تحت ‌فشار به دو روش آبیاری بارانی و آبیاری موضعی انجام می‌شود، افزود: صرفه جویی در مصرف آب، سرعت بالای رویش گیاه، به کارگیری کود همزمان با آبیاری، جلوگیری از رشد بی رویه علفهای هرز، صرفه جویی در مصرف انرژی، برداشت راحت تر محصولات و افزایش کمّی و کیفی محصولات از مزایای به کارگیری روشهای آبیاری نوین است. 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید