Iranian Agriculture News Agency

بی پروا در گفتگو با ایانا عنوان کرد :

توصیه‌هایی برای جلوگیری از خسارت درختان در معرض سرمای دیررس بهاره

خودداری باغداران در روزهای آخر فصل سرما و زمستان از مصرف کود ازته

سرمای دیررس بهاره، یک جبهه هوای سرد در اوایل فصل بهار است که همواره بلای جان باغداران بوده و زندگی درختان زنده و در حال رشد را با یک شوک، وادار به توقف می‌کند، در ابن راستا مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی توصیه‌هایی را برای جلوگیری از این خسارت به باغداران عنوان کرد.‌

 توصیه‌هایی برای جلوگیری از خسارت درختان در معرض سرمای دیررس بهاره

 محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان این‌که وضعیت کنونی باغات استان در بیشتر مناطق نرمال است، گفت: با بیدارشدن درختان به خصوص درختان هسته دار در اواخر فصل زمستان تا اوایل بهار و مصادف شدن آن با وقوع پدیده سرمای دیر رس بهاره، معمولا شاهد وقوع خسارت‌هایی در سطح باغات هستیم که با توجه به افزایش میانگین یکی الی دو درجه‌ای دما در زمستان این اتفاق رخ می‌دهد.

وی افزود: این پدیده در مناطق نسبتا گرم استان مثل هوراند، کلیبر، جلفا و .... بیشتر دیده شده و حتما موجب خسارت می‌شود. درختان هسته دار در معرض سرمای دیررس بهاره، با این‌که در فصل بهار دوباره بیدار خواهند شد اما درصد بالایی از باردهی خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: البته با توجه به افزایش تعداد باغات مجهز به دستگاه‌های ضدتگرگ در استان و انجام برخی از اقدامات پیشگیرانه توسط بهره برداران، این پدیده در باغات استان، طی سال‌های گذشته خسارت بسیار جزیی را شامل می‌شود.

بی پروا در خصوص توصیه‌های جهاد کشاورزی به باغداران استان در روزهای آتی، اظهار کرد: در اطلاعیه‌ فنی بخش کشاورزی استان به باغات اقتصادی و بزرگ، توصیه می‌شود که بهره برداران عزیز ضمن رعایت الگوی کشت منطقه و توصیه کارشناسان باغبانی، درختان را براساس نیاز واقعی آن‌ها آبیاری کنند، چرا که آبیاری بیش از حد و حتی مصرف کود ازته در اواخر فصل رشد و پاییز می‌تواند شرایط را برای خسارت درختان در بهار تشدید کند.

وی ادامه داد: استفاده از موادی در قالب "مواد تاخیری" در باغات برای جلوگیری از خسارت ناشی از سرمای دیررس بهاره تا حدودی موثر است؛ هم‌چنین استفاده از نوعی روغن، پیش از شروع دوره رشد درخت نیز قابلیت تاخیری خوبی برای درخت خواهد داشت.

وی در خصوص آخرین وضعیت باغات استان از لحاظ تجهیز به دستگاه ضدتگرگ نیز گفت: در برخی از مناطق استان به صورت محدود، دستگاه‌های ضد تگرگ را مستقر کردیم که شامل باغاتی از شهرستان‌های مرند، شبستر، عجب شیر، بستان آباد و.... می‌شود. این دستگاه‌ها معمولا در اغلب مواقع تاثیر گذار بوده و باعث کاهش خسارت پدیده تگرگ بر روی درختان شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم توجه بهره برداران استان به اطلاعیه‌های فنی مراکز جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها، افزود: باغات مجهز به دستگاه‌های ضد سرما و تگرگ در روزهای آتی باید آماده به کار باشند.

وی گفت: باغداران بایستی در این روزهای آخر فصل سرما و زمستان از مصرف کود ازته خودداری کنند؛ هم‌چنین بهره برداران گوش به زنگ اطلاعیه‌های هواشناسی باشند و دستگاه‌های گرماده و دوده زای خود را آماده کنند.

وی بیان‌کرد: اگر دستگاه‌های گرما ده و دودزا در باغات وجود نداشته نباشد هم می‌توان در صورت افت شدید دما در اوایل فصل رشد، از دودزایی با برگ‌های پاییزی که جمع آوری و دپو شده است، استفاده کرد.

بی پروا افزود: بهتر است از دستگاه‌های سمپاش شسته شده برای مه پاشی درختان استفاده کرد تا با این روش، کف باغ خیس شود و آبیاری کلی به تاخیر افتد و زود شروع نشود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید