Iranian Agriculture News Agency

مهردادی در گفتگو با خبرنگاران خبر داد:

کلیه مراتع، جنگل‌ها و منابع طبیعی آذربایجان شرقی تا پایان سال ۱۴۰۰ سنددار می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: فقط امسال از مجموع ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار هکتار جنگل‌ها و مراتع، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار سند صادر شد که ۴ برابر کل ۴۱ سال گذشته حدنگاری و کاداستر شده و تا انتهای ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

 کلیه مراتع، جنگل‌ها و منابع طبیعی آذربایجان شرقی تا پایان سال ۱۴۰۰ سنددار می‌شود

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  رحیم مهردادی در نشست خبری هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه سطح منابع طبیعی استان بیش از 2 میلیون 811 هزار هکتار است، اظهار داشت: 188 هزار هکتار جزو جنگل هاست که 164 هزار هکتار ان در جنگل‌های ارسباران در 6 شهرستان قرار دارد.

وی با بیان اینکه این 164 هزار هکتار یکجا نیست بلکه در 558 هزار هکتار و در 6 شهرستان پراکنده شده است گفت: این امر، حفاظت از جنگل‌های ارسباران را بسیار سخت کرده است و حضور مردم در کنار حافظان منابع طبیعی را با اهمیت‌تر کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی درخت را معجزه سبز دانست و افزود: در روایات بر اهمیت حفاظت از درختان و منابع طبیعی تاکید شده است لذا همه مردم باید از منابع طبیعی حفاظت کنند.

وی با تاکید بر اینکه اصلی ترین وظیفه ما تشخیص منابع طبیعی از اراضی شخصی است، ابراز داشت: باید برای 2811000 هکتار حدنگاری شده و سند صادر شود.

مهردادی، با بیان اینکه کاداستر 350 هزار هکتار در 41 سال گذشته انجام شده است، خاطر نشان کرد: فقط امسال 1 میلیون و 200 هزار هکتار سند صادر شد که 4 برابر کل 41 سال گذشته حدنگاری و کاداستر شده و تا انتهای 1400 به پایان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه اکنون در مجموع بیش از 1 میلیون و 500 هزار هکتار کاداستر دارد، گفت: تا یکسال آینده کل اراضی منابع طبیعی دارای سند تک برگ می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تغییر اقلیم را در سال‌های آینده از مهمترین چالش‌های جهان دانست و ادامه داد: کمبود آب شیرین و بیابان زایی هم تهدیدهای آینده است که برای مقابله با بیابان زایی، حفظ پوشش گیاهی اهمیت دارد.

وی اهمیت حفظ پوشش گیاهی در کشور و استان را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: در طوفان‌های نمکی اهمیت آن را دیدیم که منجر به تثبیت خاک و محدود شدن گرد و غبار نمکی در استان شد.

مهردادی با اشاره به اینکه سرانه جنگل در دنیا 7000 مترمربع است، تصریح کرد: سرانه جنگل ایران، بیش از 1700 مترمربع بوده و 700 مترمربع نیز سرانه استان است برای بهبود شرایط، نیازمند توسعه جنگل هستیم لذا 105 هکتار اخیراً به مساحت جنگل‌های استان افزودیم.

وی از بهبود امکانات اطفای حریق در مناطق صعب‌العبور ارسباران خبر داد و گفت: 59 حریق در سال 99 اطفا شده که بیشترین اطفای حریق در مراتع شهرستان میانه بوده و سپس در جنگل‌های ارسباران به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید