Iranian Agriculture News Agency

بی پروا در گفتگو با ایانا خبر داد:

رتبه اول استان آذربایجان شرقی در تولید نهال شناسه دار در کشور

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی با داشتن 26 نهالستان و تولید یک میلیون و 400 هزار اصله نهال رتبه اول کشور را در تولید نهال شناسه دار در سال 99 کسب نموده است.

رتبه اول استان آذربایجان شرقی در تولید نهال شناسه دار در کشور

 محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با آخرین وضعیت نهالستان های مجاز استان گفت: در حال حاضر 26 نهالستان در استان در حال فعالیت بوده و 5 نهالستان دیگر نیز جهت صدور مجوز اقدامات مورد نیاز را انجام داده اند.

 وی تعداد کل نهال تولید شده در استان را یک میلیون و 400 هزار اصله عنوان کرده و  افزود: در سال 1399 تعداد نهال هایی که در 22 نهالستان تحت نظارت این مدیریت تولید شده است یک میلیون و 250 هزار اصله بوده است.

 بی پروا با بیان اینکه بیشترین میزان تولید نهال براساس تعداد  نهال در استان، نهالستان واحد هیدروپونیک صوفیان می باشد گفت: انواع نهال های دانه دار، هسته دار، میوه ریز، میوه خشک و گیاهان داروئی در این نهالستان ها تولید می شود که بیش از 50 درصد این نهال ها به خارج از استان و گاهاً به  کشورهای همسایه صادر می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به میزان تولید نهال در شهرستان ها گفت: شهرستان آذرشهر با تعداد 6 نهالستان و تولید 400 هزار اصله نهال و شهرستان شبستر با تولید 300 هزار اصله نهال و با داشتن سه نهالستان در سطح استان رتبه های نخست تولید نهال را دارا بوده و شهرستان های بناب و مراغه با  تولید 250 هزار اصله نهال به ترتیب  در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی به اقداماتی که در آینده نزدیک به نتیجه خواهد رسید اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برای اخذ مجوز دو باغ مادری نهال گردو و هسته دار اقدام شده و همچنین 4 نهالستان گواهی شده در شهرستان های شبستر، مرند، میانه و مرکز تحقیقات کشاورزی استان در حال احداث می باشد.

 مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در خاتمه تاکید نمود: استان آذربایجان شرقی به  لحاظ کیفیت نظارت بر تولید نهال نیز عنوان برتر کشور را در سال 99 بدست آورده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید