Iranian Agriculture News Agency

سالانه 3 هزار و ۳۱۰ تن گوشت در شهرستان مرند تولید می‌شود

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند گفت: جمعیت دام سبک شهرستان مرند ۳۵۰ هزار راس بوده که از این تعداد ۹۰ هزار راس در منطقه یکانات است.

سالانه 3 هزار و ۳۱۰ تن گوشت در شهرستان مرند تولید می‌شود

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه در منطقه یکانات ۱۷ روستا داریم که شغل اصلی اغلب آنها نگهداری و پرورش دام سبک از نژاد ماکویی است افزود: برنامه اصلی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در زمینه دام سبک، انتقال جمعیت دامی از فضاهای باز به دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی با جیره های غذایی مخصوص و با هدف دوقلو و چندقلوزایی است.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه حدود یک سوم جمعیت دام سبک شهرستان مرند در محال یکانات است، از دامداران این منطقه انتظار داریم که اصول مرتع داری و تعادل مرتع را رعایت کنند، زیرا در غیر این صورت قبل از همه خودشان متضرر خواهند شد و با آسیب دیدن مرتع، دیگر محلی برای چرای گوسفندان وجود نخواهد داشت و به دلیل فقر غذایی، جمعیت دامی منطقه روز به روز تحلیل خواهد رفت.

وی اضافه کرد: مشکل عمده شهرستان مرند در بخش دامداری، تامین نهاده های دامی و ضعیف بودن مراتع است، زیرا منطقه کم آب محسوب می شود که با تکمیل طرح انتقال آب ارس و آبی شدن ۷۰۰ هکتار از اراضی زراعی این مشکل نیز حل خواهد شد.

معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه  مرند افزود: توصیه ما به دامداران این است که حتما جیره های غذایی جدید را استفاد کنند که با نظارت جهاد کشاورزی در واحدهای تولید خوراک دام شهرستان فرآوری می شود.

وی توضیح داد: مزیت استفاده از جیره های غذایی جدید، دوقلو و چندقلوزایی است که می تواند به افزایش درآمد دامداران نیز کمک کند، ضمن اینکه جیره های غذایی جدید بر خلاف علوفه نیاز به انبارهای بزرگ و وسیع ندارند و می توان در جای محدودی آنها را ذخیره کرد.

وی یادآوری کرد: سالانه سه هزار و ۳۱۰ تن گوشت در شهرستان مرند تولید می شود و بخش عمده روزانه ۳۸ تن شیر استحصالی منطقه نیز به کارخانجات لبنی آذربایجان شرقی ارسال می شود که باید بگویم در تولید گوشت و شیر رتبه های چهارم و پنجم استان را داریم.

 صیادی گفت: شهرک دامپروری شهرستان مرند نیز در بخش یامچی در دست احداث است که زیرساخت های آن فراهم شده و منتظر سرمایه گذار بخش خصوصی برای واگذاری هستیم؛ وسعت این شهرک ۱۵۸ هکتار است و برق و یک حلقه چاه عمیق دارد.

وی افزود: در حوزه دامداری ۱۴ درصد پیشرفت داشته ایم و امسال بدون نیاز به واردات گوشت منجمد، گوشت گرم مورد نیاز مردم تامین است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید