Iranian Agriculture News Agency

اعطای مجوز تاسیس 20 واحد پرورش ماهی در شهرستان چاراویماق در حاشیه رودخانه آیدوغموش

اختصاص ۱.۹ میلیون مترمکعب آب سد خرمدرق برای توسعه کشاورزی شهرستان چاریماق

جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طببعی شهرستان چاراویماق با حضور رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و فرماندار چاراویماق به همراه کارشناسان ، مدیران دستگاههای اجرایی و مسئولین نهاد و پیشرفت آبادانی شهرستان (بنیاد علوی) تشکیل شد.

اعطای مجوز تاسیس 20 واحد پرورش ماهی در شهرستان چاراویماق در حاشیه رودخانه آیدوغموش

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  اکبر فتحی در این جلسه از اختصاص 1.9 میلیون مترمکعب آب سد خرمدرق برای توسعه کشاورزی شهرستان چاریماق خبر داد و گفت: 2 میلیون و 400 هزار مترمکعب خروجی سد خرمدرق چاریماق خواهد بود که 500 هزار متر مکعب آن نیز برای بهبود استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه احداث سد خرمدرق در شهرستان چارویماق فرصتی است برای این شهرستان که بخش کشاورزی خود را توسعه دهد افزود: لز مسئولان شرکت آب  منطقه ای استان بابت احداث شبکه بزرگ آبیاری در این سد تقدیر و تشکر می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان توفیقات بدست آمده در حوزه آب و خاک جهاد کشاورزی را حاصل تعامل دو دستگاه دولتی شرکت آب منطقه ای استان و سازمان جهاد کشاورزی استان دانست و گفت: بخش کشاورزی برای تولید محصولات کشاورزی به آب نیاز دارد که تامین آب منوط به برنامه ریزی ها و اقدامات آب منطقه ای استان است که خوشبختانه با مدیریت مهندس غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، پروژه های کشاورزی به توفیقات زیادی نایل شده است.

 فتحی با بیان اینکه استفاده از آب سد خرمدرق باید بهینه بوده و باعث افزایش عملکرد در واحد سطح باشد گفت: در نگاه اول احداث گلخانه می تواند رویکرد و سرمایه گذاری مناسبی برای استفاده از آب سد باشد، چرا که امروز تولید محصول در محیطهای کنترل شده می تواند مناسب باشد و باید بعد از بررسیهای علمی و تخصصی مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی نتیجه مشخص شود.

وی به تامین منابع مالی برای شروع سرمایه گذاری در این منطقه اشاره کرد و افزود: استفاده از منابع ملی زمانبر خواهد بود اما می توان از محل کمکهای فنی اعتباری از بابت اجرای آبیاری کم فشار و تحت فشار نسبت به الگوهایی که تعیین خواهد شد، برای سرمایه گذاری استفاده کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: بعد از شروع کار می توان بهره برداران را برای سرمایه گذاری از طریق تعاونی ها و تشکل ها به روی کار آورد.

 فتحی به ایجاد تفاهم چندجانبه برای تامین منابع مالی پروژه های کشاورزی در منطقه تاکید کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای استان، سازمان جهاد کشاورزی استان، فرمانداری شهرستان، بهره برداران و ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد علوی با برنامه ریزی و انعقاد تفاهم نامه می توانند در تامین منابع مالی با تعریف وظایف مشخص برای احداث و بهره برداری پروژه های کشاورزی قدم های مثبتی بردارند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از تخصیص 30 میلیارد ریال اعتبار از طرف بنیاد علوی جهت اجرای طرح های بخش کشاورزی شهرستان چاراویماق خبر داد و افزود: برای واگذاری اراضی جهت طرح کشت و صنعت شهرستان چاراویماق با مشارکت بنیاد علوی ، ابتدا بایستی موضوع طرح دقیقاً مشخص شود ثانیاً امکان تامین آب لازم برای طرح توسط شرکت آب منطقه ای فراهم شود.

وی مشارکت بنیاد علوی در توسعه پایدار بخش کشاورزی شهرستان چاراویماق را موجب بالندگی منطقه دانست و گفت: تعامل همه جانبه دستگاه ها می تواند در مدت زمان معقولی چهره منطقه را دچار تحول کند.

 یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای نیز از آمادگی این شرکت برای اعطای جواز حفر چاه و تخصیص آب به 20 واحد پرورش ماهی در شهرستان چاراویماق در حاشیه رودخانه آیدوغموش خبر داد.

 یعقوبی فرماندار شهرستان چاراویماق نیز به مشکلات مربوط در حوزه  کشاورزی نظیر صدور مجوز برداشت آب، سهمیه اختصاصی حق آبه سهند،  بهره برداری از پایاب سد خرمدرق و پروژه طرح کشت و صنعت شهرستان  پرداخت که تدابیر و راهکارهای  لازم در خصوص موضوعات فوق اتخاذ شد.

دبیر نهاد آبادانی و پیشرفت شهرستان چاراویماق (بنیاد علوی) نیز ضمن ارائه گزارش از پروژه و مشخصات کانال ابراز امیدواری کرد که سازمان جهاد کشاورزی در راستای انجام تعهد متناسب تفاهم نامه منعقده اقدام کند.

وی افزود: غیر از کانال آب، بنیاد علوی با جهاد کشاورزی پروژه های ترمیم قنوات و احداث جاده بین مزارع را در حال اجرا دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید