Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

تولید رقم‌های مرغوب علوفه و جو در دستور کار قرار گیرد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: پتانسیل زمین های کشاورزی شهرستان های استان برای کشاورزی متفاوت است و باید با شناخت و تحقیق دقیق پتانسیل شهرستان ها، تولید محصولات را به کشاورزان پیشنهاد کرد.

تولید رقم‌های مرغوب علوفه و جو در دستور کار قرار گیرد

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان ظرفیت  اراضی کشاورزی استان گفت: از حدود یک میلیون 220 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان، حدود 800 هزار هکتار به صورت دیم مطلق ، 100 هزار هکتار دارای شرایط نیمه آبی و 300 هزار هکتار در شرایط آبی قرار دارد و بقیه اراضی آیشی بوده و جز اراضی آبی محسوب نمی شود.

وی در ارتباط با برخی اراضی آیش که به صورت غیرقابل استفاده در روستاها مانده است گفت: متاسفانه به دلیل عدم شناسایی برخی اراضی در روستاها و عدم ترویج و آموزش کشاورزان، زمین هایی بدون برنامه ریزی و کاشت صحیح به حال خود رها شده اند و علف های هرز ، خاک و آب آن را استفاده می کنند که با شناسایی این اراضی و ترویج  و کشت صحیح بذرهای مناسب می توان میزان عملکرد در واحد سطح را با افزایش بهره وری به بیشترین مقدار خود رسانید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با چرای دام در اراضی ناشناخته شده گفت: کشاورزان و دامداران در روستاها می توانند با استفاده از آموزش های کارشناسان و استفاده از بذرهای مناسب میزان عملکرد در واحد سطح زمینهای خود را افزایش داده ، غذا و علوفه  بیشتری برای چرای دام ها تولید کنند.

 فتحی به تناوب و آیش در زمین های کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید زمین هایی که خاک قوی و مناسبی دارند، به صورت متناوب زیر کشت رفته و محصولاتی مثل علوفه، غلات و آفتابگردان تولید کنند تا علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح از استفاده علف های هرز از قدرت خاک جلوگیری گردد.

وی با بیان اینکه پتانسیل های شهرستان های استان برای کشاورزی از همدیگر متفاوت است گفت: باید با شناخت و مطالعه دقیق پتانسیل های شهرستان ها برای کشت انواع محصولات کشاورزی به کشاورزان راهکار ارائه شود و تحقیقات دقیق نشان می دهد شهرستان های همجوار نیز پتانسیل های متفاوتی دارند و نباید شرایط را برای شهرستان ها یکسان در نظر گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به تولید بذرهای مرغوب برای محصولاتی مثل جو و علوفه اشاره کرد و افزود: شرکت های تولید کننده انواع رقم های بذر گندم، باید در کنار تولید بذر گندم به تولید رقم های مرغوب علوفه و جو نیز بپردازند چرا که در حال حاضر نبود بذر مناسب برای این دو محصول باعث کاهش عملکرد در واحد سطح و کاهش بهره وری محصول شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید