Iranian Agriculture News Agency

رخ افروز در گفتگو با ایانا خبر داد:

انعقاد اولین قرارداد خرید توافقی کلزا در قالب کشاورزی قراردادی در شهرستان ویژه مرند

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از انعقاد اولین قرارداد خرید توافقی کلزا در قالب کشاورزی قراردادی در شهرستان مرند خبر داد.

انعقاد اولین قرارداد خرید توافقی کلزا در قالب کشاورزی قراردادی در شهرستان ویژه مرند

علی رخ افروز در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: برای اولین بار قرارداد خرید توافقی دانه روغنی کلزا در سطح 30هکتار و به وزن 100تن بین اتحادیه شرکتهای تعاونی روستایی تبریز با مجتمع کشت و صنعت جام جم به مدیریت حاج عباس عابدینی واقع در روستای دولت آباد مرند با حضور  مصباح مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاون روستایی شهرستان تبریز در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مرند منعقد شد.

وی با اشاره به ضرورت طرح کشاورزی قراردادی اظهار کرد: کاهش دغدغه کشاورزان و بازار با اجرای طرح کشاورزی قراردادی و تسهیل فروش محصولات کشاورزی، موثر شدن تشکلها در خرید محصولات کشاورزان، افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان، کاهش دادن دغدغه تامین مواد اولیه برای کارخانه فرآوری، سودآور بودن محصولات کشاورزی و پیوند دادن به بازارهای جدید، ورود به صادرات در بخش کشاورزی از مزایای طرح کشت قراردادی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان این طرح را حرکت نوین از کشاورزی سنتی به مدرن دانسته و با اشاره به مزایای طرح کشت قراردادی، گفت: تولید محصول بدون در نظر گرفتن بازار در کشاورزی سنتی، کاهش هزینه تولید و افزایش ضریب مکانیزاسیون و افزایش سطح زیرکشت، استفاده ماشین آلات کشاورزی و کشت مکانیزه، کاهش هزینه تولید، رونق صادرات و ارتقاء درآمد کشاورزان ، تامین مالی هزینه های کشت و خرید نهاده های کشاورزی، ارسال به موقع محصولات کشاورزان به کارخانجات مورد نظر، وارد کردن بخش کشاورزی به بازار سرمایه، راه اندازی مراکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی با نگاه به ضرورتهای بخش کشاورزی و با هدف بالا بردن دانش و فرآوری، زنجیره ارزش و توسعه بازارهای جدید از مزایای این طرح می باشد.

رخ افروز افزود: علاوه برکلزا درخرید حبوباتی مثل نخود وعدس نیز اقداماتی درخصوص توزیع بذربا مساعدت اتحادیه تبریزانجام شده ودرموقع برداشت نیز محصول به قیمت روز خریداری و به کارخانه تولیدکننده بذرارسال خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان، گفت: با توجه به طولانی شدن مراحل قانونی و بروکراسی اداری در واریز وجه محصول خریداری شده به حساب کشاورزان ، با امضای این طرح وجه محصول در زمان خرید از طرف شرکت به حساب کشاورزان عزیز واریز می شود.

وی با بیان این ‌که این میزان دانه روغنی کلزا در سالزراعی جاری ۹ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی دولت خریداری خواهد شد، افزود: علاوه بر خرید کلزا به قیمت بالاتر از خرید تضمینی دولت و به منظور حمایت از کشاورزان استان، تسهیلات دیگری در قالب کشاورزی قراردادی در نظر گرفته شده است که تامین سرمایه در گردش جهت تهیه نهاده‌های کشاورزی دوره داشت و قبل از برداشت، حداکثر تا ۴۰ درصد بهای محصول در مقاطع حین داشت و قبل از برداشت برای کشاورزان از مزایای مطلوب این طرح محسوب می‌شود.

 رخ افروز، گفت: با هماهنگی های انجام شده با اتحادیه تعاونی تبریز با حضور کارشناسان اتحادیه تعاونی شهرستان تبریز در شهرستان مرند با کلیه کلزاکاران عقد قرارداد خواهد شد که با این قرارداد، خرید تضمینی کلزا 9 درصد بالاتر از قیمت ابلاغی دولت انجام و برای هر هکتار یک میلیون و ششصد هزار تومان باضافه هزینه کود سولفات آمونیوم  از طرف شرکت پرداخت خواهد شد که بعداً از بهای بذر تحویلی کسر می شود.

وی افزود: کلیه کلزاکاران استان و شهرستان‌ها با مراجعه به مراکز تعیین شده از سوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی تبریز می‌توانند از مزایای این طرح بهره مند شوند .

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید