Iranian Agriculture News Agency

بهداد تاکید کرد:

لزوم احیاء گاومیش و گاوهای بومی مخصوصاً نژاد گاو سرابی

مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی بر لزوم احیاء گاومیش و گاوهای بومی مخصوصاً نژاد گاو سرابی تاکید کرد.

لزوم احیاء گاومیش و گاوهای بومی مخصوصاً نژاد گاو سرابی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی به همراه معاون فن آوری های ژنتیک و داده های اصلاح نژادی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی و معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب و غرب کشور بازدید به عمل آوردند.

 امیر حسین بهداد و هیات همراه طی بازدیدی از مرکز اصلاح‌نژاد دام شمالغرب کشور با اشاره به اینکه اصلاح نژاد دامها از مهمترین مباحثی است که در بحث تحقیقات دامی دنبال می شود، اظهار داشت: لزوم احیاء گاومیش و گاوهای بومی، به خصوص نژاد گاو سرابی به دلیل ارزشی که این نوع گاو در سطح کشور دارد و مقاومت آن نسبت به بیماری های بومی ایران، در کنار انجام تحقیقات و اصلاح نژادهای وارداتی به کشور باید در اولویت مباحث تحقیقاتی این مرکز و جزو موضوعات مهم در دستور کار مدیران این مرکز قرار گیرد.    

وی همچنین افزود: اداره کل دامپزشکی استان آمادگی کامل دارد تا در جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و ترغیب دامداران و روستائیان به اصلاح نژاد دامهای خود، با این مرکز همکاری و هماهنگی های لازم را به عمل آورد.

علیرضا حسنی بافرانی معاون فن آوری های ژنتیک و داده های اصلاح نژادی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی نیز در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از تلاشهای صورت گرفته در این مرکز گفت: بسیار خرسندیم که با وجود مدیریت توانمند در سازمان جهادکشاورزی و اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی و حمایت مسئولین ذیربط شاهد فعالیت مجدد این مرکز هستیم و امیدواریم با فعالیت دوباره این مرکز بتواند شمالغرب و غرب کشور را در زمینه اصلاح نژاد دامهای منطقه به طور کامل تحت پوشش خود قرار دهد.  

 جاوید بهروزین معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این بازدید ضمن زنده نگه داشتن یاد وخاطره مهندس شریفیان معاون فقید بهبود تولیدات دامی سازمان که در زمان حیات پربرکت خود زحمات زیادی را برای احیاء مجدد این مرکز کشیده بودند، اظهار داشت: بهره مندی از نژادهایی همچون سیمنتال که دو منظوره می باشند، برای روستائیان و دامداریهای نیمه صنعتی موجب افزایش تولید شیر وگوشت، در این واحدها می‌شود.   

لازم به ذکر است در حین بازدید مهندس جواد آزاد مدیرعامل مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب و غرب کشور توضیحاتی را در خصوص بخش های مختلف این مرکز و تغییرات صورت گرفته در نحوه مدیریت و احیاء مجدد مرکز ارائه نمود و گفت: تولید و انجماد اسپرم گاو نژاد هلشتاین، سیمنتال، براون سوئیس و سرابی در برنامه کاری این مجموعه قرار دارد و انشاا... در آینده نزدیک خبر های خوبی در مورد اصلاح نژاد دامهای سنگین منطقه خواهیم شنید.  

گفتنی است مرکز اصلاح نژاد دام منطقه شمالغرب و غرب کشور، در 14 کیلومتری غرب تبریز در نزدیکی روستای شیخ حسن واقع شده و در زمینه‌های تولید و توزیع اسپرم و جنین منجمد گاوهای ممتاز و پروف شده، انتقال جنین، تلقیح مصنوعی و رکوردگیری شیر گاوهای منطقه به فعالیت می‌پردازد.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید