Iranian Agriculture News Agency

شهرستان اهر با تولید ۸۵ هزار تُن سیب؛ سومین قطب تولید سیب در آذربایجان‌ شرقی

فرماندار شهرستان اهر گفت: جای واحد تحقیقات در بخش کشاورزی اهر خالی است.

شهرستان اهر با تولید ۸۵  هزار تُن سیب؛ سومین قطب تولید سیب در آذربایجان‌ شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، رسول خدابخش در جلسه کارگروه کشاورزی، آب و منابع طبیعی شهرستان اهر با بیان اینکه کشاورزان اهری دارای شناسنامه بوده و میزان اراضی و سطح کشت بخش کشاورزی مشخص است گفت: می‌توان براساس داده‌های آماری بخش کشاورزی؛ نهاده ‌های دامی و کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهیم

وی با گلایه از نبود واحد تحقیقات و توسعه در بخش کشاورزی گفت: با فعال ‌سازی واحد تحقیقات و توسعه در بخش کشاورزی؛ این امکان به وجود می‌آید تا نقاط ضعف و قوت تولیدات کشاورزی را شناسایی کرده و با راهکار کارشناسی شده برای رفع این نواقص اقدام کنیم.

خدابخش با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه توسعه گلخانه‌ها در شهرستان اهر قدم‌های ارزشمندی برداشته شده است افزود: اگر گلخانه‌ها با رویکرد صادرات محصولات کشاورزی گلخانه‌ای توسعه دهیم قطعاً در اقتصاد و معیشت کشاورزان و شهرستان تأثیر قابل ‌توجهی را می‌بینیم.

 فرماندارشهرستان اهر ازفعالیت ۲۷ واحد مرغداری در این شهرستان خبرداد وگفت: براساس آمار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌ شرقی؛ باید در تولیدات گوشت مرغ و تخم‌ مرغ‌ ۲۰  درصد مازاد بر مصرف مردم اهر تولید داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌ که شهرستان اهر با تولید ۸۵  هزار تُن سیب؛ سومین قطب تولید سیب در آذربایجان‌ شرقی است، افزود:  برای امید بخشی به باغداران و جمع ‌‌آوری سیب ‌های کنار جاده‌ای، نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و جنبی در شهرستان اهر هستیم.

 خدابخش از انسداد ۶۰ فقره چاه غیرمجاز به منظور جلوگیری از برداشتهای غیرقانونی از آبهای زیرزمینی در این شهرستان خبر داد ‌و گفت: توسعه باغات غیر مجاز در سطح  ۱۷۵۰  هکتار در شهرستان اهر؛ بر چالش‌ های منابع آبی افزوده می‌شود در حالی که باید در ابتدای توسعه باغات جلوگیری می‌شد.

فرماندار شهرستان اهر اضافه کرد: با توزیع کود، سم و نهاده‌ ها نمی‌توان ظرفیت‌های بالقوه‌ بخش کشاورزی را بالفعل کرد و از طرفی باید برای بهره‌مندی از بخش کشاورزی و امیدآفرینی کشاورزان راهکاری برای بازار تضمینی تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی داشته باشیم و زنجیره را تکمیل کنیم.

 وی با تأکید بر اینکه برخی از دستگاه‌ها اراده ‌ای برای تسهیل سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را ندارند و صرفا ًدر سنگ‌ اندازی مهارت دارند، بیان کرد: میدان دوآب و کارخانه تولید پوره سیب گرفتار بروکراسی اداری هستند و عمده مشکلات از سنگ‌اندازی برخی دستگاه‌ها ناشی می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید