Iranian Agriculture News Agency

اختصاص20 درصد صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی به محصولات کشاورزی

آذربایجان شرقی رتبه اول بسته بندی عسل درکشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: وقتی محصولات بدون فرآوری، خام و به صورت اولیه صادر شود، ارزش افزوده نداشته و ارزآوری چندانی نخواهد داشت.

اختصاص20 درصد صادرات غیرنفتی استان آذربایجان شرقی به محصولات کشاورزی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی از کسب رتبه اول استان آذربایجان شرقی در صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولاتی همچون عسل در کشور خبر داد و افزود: تعداد 780 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در حال حاضر در سطح استان فعالیت می کنند که حدود 4 میلیون 800 هزار تن محصول مشمول فرآوری، بسته بندی و نگهداری در این صنعت می باشد و از منظر تعداد واحدهای فرآوری، استان آذربایجان شرقی رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در فرآوری محصولاتی همچون تخم مرغ جزو رتبه های برتر کشور می باشد ادامه داد: از 8 واحد فرآوری تخم مرغ در کشور، 3 واحد در استان آذربایجان شرقی قرار داشته که زمینه فرآوری تخم مرغ با تولید محصولات مایع پاستوریزه و هموژنیزه و همچنین پودر تخم مرغ که شامل سفیده، زرده و مخلوط کامل تخم مرغ می باشد با استفاده از ماشین آلات و دستگاه های پیشرفته و تمام اتوماتیک فرآوری می شود به این صورت که تخم مرغ ها طی فرآیندی کاملا بهداشتی شکسته، تفکیک، هموژنیزه، پاستوریزه، خنک و سپس بسته بندی و سردخانه گذاری می شوند، آنگاه طی زنجیره سرد به دست مصرف کننده می رسند می توان این محصولات را به راحتی جایگزین تخم مرغ معمولی نمود که  این غنیمتی است که با توجه به تولید 10 درصد تخم مرغ کشور توسط استان آذربایجان شرقی به دست آمده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با فرآوری و بسته بندی محصولات زراعی گفت: 27 کارخانه تولید آرد در کل استان قرار داشته که با ظرفیت یک میلیون و 700 هزار تن فعالیت می کنند و سیلوهای فعال استان در حال حاضر حدود یک میلیون و 300 هزار تن غلات در خود نگهداری می کنند و خوشبختانه در فرآوری و نگهداری بیش از مقدار مورد نیاز استان می باشد.

وی افزود: حبوبات استان مثل عدس و نخود در کارخانه جات نخوچی ممقان فرآوری و بسته بندی شده و ظرفیت این کارخانه ها به قدری است که تولیدات مرتبط سایر استان ها نیز در این واحدها فرآوری شده و به خارج از کشور صادر می شود.

مهندس فتحی به ظرفیت فرآوری و بسته بندی محصول کشمش در استان اشاره کرد و گفت: حدود 500 هزار تن انگور تولیدی در واحد های صنایع تبدیلی و تکمیلی استان فرآوری شده و حدود 110 هزار تن محصول کشمش استحصال شده و پس از بسته بندی به کشورهای دیگر صادر می شود و باید بگوییم ظرفیت واحدهای فرآوری انگور در سطح استان بالا بوده و از استان های دیگر، محصول جهت فرآوری پذیرفته می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه وضعیت سردخانه های استان به گونه ای است که توانایی نگهداری 400 هزار تن محصولات کشاورزی را داشته و انشالله در سال آینده با تکمیل واحدهای در حال احداث ، ظرفیت به 700 هزار تن خواهد رسید.

وی در ارتباط با ظرفیت فرآوری محصول گوجه فرنگی گفت: واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان آذربایجان شرقی ظرفیت تبدیل 300 هزار تن محصول گوجه فرنگی به رب و دیگر مشتقات گوجه فرنگی را دارا می باشند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به ظرفیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه تولیدات دام و طیور استان پرداخت و گفت: تعداد 5 واحد کشتارگاه دام سنگین و 13 واحد کشتارگاه طیور و ماکیان در سطح استان فعالیت داشته و استان های دیگر نیز از این ظرفیت استفاده می کنند.

وی افزود: خوشبختانه ظرفیت واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان برای تولید محصولات لبنی مناسب بوده و نیازی به ارسال به سایر استان ها دیده نمی شود.

مهندس فتحی به ایجاد ظرفیتهای جدید برای تولید و فرآوری محصولات جدید تاکید کرد و گفت: برای تولید نشاسته از ذرت و تولید پکتین از طبق آفتابگردان و ضایعات محصولات استفاده می شود و همچنین نگهداری محصولاتی مثل هلو و زردآلو که استان آذربایجان شرقی سهم زیادی در تولید این محصولات دارد، واحد فرآوری و سردخانه سرد برای نگهداری مورد نیاز است و ایجاد ظرفیت های جدید این امکان را فراهم خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به عدم صادرات محصولات کشاورزی به صورت خام تاکید کرد و گفت: وقتی محصولات بدون فرآوری و به صورت خام و اولیه صادر شود، ارزش افزوده نداشته و ارزآوری چندانی نخواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر و در سالجاری حدود 20 درصد صادرات غیر نفتی، مربوط به محصولات کشاورزی استان بوده و 60 درصد از این 20 درصد، مربوط به محصولات فرآوری شده در واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان بوده و با برنامه ریزی های دقیق می توان وضعیت  این جایگاه را بهبود بخشید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید