Iranian Agriculture News Agency

فتحی تأکید کرد:

ضرورت استفاده از اراضی شهرک‌های کشاورزی در راستای تولید محصول کشاورزی و افزایش تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اولویت جهاد کشاورزی در استفاده از منابع آب و خاک در اراضی شهرک های کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی است.

ضرورت استفاده از اراضی شهرک‌های کشاورزی در راستای تولید محصول کشاورزی و افزایش تولید

 اکبر فتحی در جلسه بررسی و ارزیابی تقویم اراضی که با حضور فرماندار شهرستان تبریز برگزار شده بود به سالروز تاسیس اداره امور اراضی استان اشاره کرد و با گرامیداشت این روز گفت: مدیریت امور اراضی کشاورزی در تامین امنیت غذایی جامعه نقش بسزایی دارد و باید نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشیم و توجه ویژه فرمانداری به این بخش باعث دلگرمی بخش کشاورزی خواهد شد.

وی به توسعه شهرک های کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: باید با برنامه ریزی ویژه ای تلاش کنیم سرمایه گذاری و فعالیت در بخش کشاورزی و صنعتی در داخل شهرک ها انجام گیرد و در بررسی متقاضیان برای شروع پروژه های کشاورزی اولویت در توسعه شهرک های کشاورزی باشد.

 فتحی به انتقال کارخانه آجرسفال و شیشه آذر به داخل شهرکهای کشاورزی و صنعتی اشاره کرد و گفت: متاسفانه با توجه به قیمت گذاری اشل قانونی و میزان درآمد، امکان انتقال این شرکت ها به داخل شهرک وجود ندارد و نمی توان برای تغییر کاربری این شرکت ها به کاربری کشاورزی اقدامی کرد.

وی افزود: برای ورود به شهرکهای کشاورزی و استفاده از این اراضی شرایطی وجود دارد که باید در راستای تولید محصول کشاورزی و افزایش تولید باشد و مجوز تاسیس و بهره برداری زمانی صادر خواهد شد که شرایط قانونی لحاظ شده باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان .به کمیسیون تایید صلاحیت برای استفاده از اراضی شهرک های کشاورزی برای امور صنعتی اشاره کرد و گفت: نماینده جهاد کشاورزی یکی از اعضای این کمیسیون بوده و تاییدیه نماینده استانداری برای صدور مجوز شرط اساسی است و با توجه به این که مسئولیت ارشد استانی و شهرستانی را برعهده دارد و نگاهی همه جانبه خواهد داشت در اولویت قرار دارد بعد از انجام تحقیقات محلی و در صورت عدم مغایرت با قوانین شهرک های کشاورزی امکان صدور مجوز بررسی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: خاک و آب منابعی به هم پیوسته و در راستای تولید  هر محصولی چه کشاورزی و چه صنعتی مورد نیاز هستند و نوع و میزان استفاده از این منابع بستگی به پروژه و طرحی است که در این اراضی اجرا خواهد شد و اولویت جهاد کشاورزی در استفاده از این منابع در اراضی شهرکهای کشاورزی، تولید محصولات کشاورزی است و اگر در شرایطی خاص امکان تولید محصولات غیر کشاورزی  با صلاح دید مسئولان استانی در این شهرک ها باشد، جهاد کشاورزی استقبال خواهد کرد و امکان تغییر کاربری وجود خواهد داشت و تغییر کاربری لزوماً نیاز به افزایش قیمت نخواهد داشت.

فرماندار شهرستان تبریز نیز در این جلسه به حفظ اراضی کشاورزی تاکید کرد و گفت: فلسفه وجود جهاد کشاورزی و یکی از وظایف اصلی این حوزه، نظارت، حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری این اراضی می باشد چرا که دیدگاه جهاد کشاورزی آینده نگرانه بوده و برای آیندگان برنامه ریزی داشته است.

 بهروز مهدوی به ظرفیت شهرک های کشاورزی اشاره کرد و گفت: وجود چنین اراضی باعث جلوگیری از تغییر کاربریهای غیرمجاز شده و به نوعی هدایت کننده پروژه های کشاورزی به مناطق تعیین شده خواهد بود و باید برای بخشهای صنعتی و دیگر فعالیت ها از شهرک های مرتبط ایجاد و استفاده شود.

 وی به تغییر محل شرکت های آجر سفال و شیشه آذر اشاره کرد و گفت: در صورت صلاح دید جهاد کشاورزی استان و تحقیقات محلی و پس از مطرح شدن در کمیسیون استانداری امکان صدور مجوز بررسی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید