Iranian Agriculture News Agency

انسانی ایمانش کامل است که به زمانه عالم باشد، در امورتدبیر نموده و از نفس حفاظت کند

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: انسان باید از غفلت و روزمرّگی دوری کرده تا اسیر هوای نفس نشود.

انسانی ایمانش کامل است که به زمانه عالم باشد، در امورتدبیر نموده و از نفس حفاظت کند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان که با حضور اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  برگزار شده بود ، ایام سوگواری بی بی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) را تسلیت گفت و به حدیثی اخلاقی از امام صادق علیه السلام رجوع کرد و گفت: ایمان دارای شاخصه هایی است و هر انسانی دارای این شاخصه ها باشد، ایمانش کامل است.

وی اولین شاخصه را عالم به زمانه بودن عنوان کرد و افزود: انسان باید به زمان و دوران زندگی خویش علم داشته باشد و عقب نباشد .

حجت الاسلام والمسلمین نجفی  تدبیر در امور را دومین شاخصه از ایمان در حدیث امام صادق عنوان کرد و گفت: انسان باید کارها و وظایف خود را بداند و آن را مدیریت کند و این امور می تواند در خانه، اجتماع و هر بخشی از مملکت باشد و به عنوان مثال اگر در اداره ای، سازمانی یا نهادی، امور مدیریت نشود، تمامی برنامه ها و تصمیم گیری ها با اختلال مواجه خواهند شد.

وی افزود: اگر در امور تدبیر وجود نداشته باشد، هرج و مرج جامعه را فرا می گیرد.

وی به حدیثی از امیرالمومنین علی علیه السلام اشاره کرد و گفت: در هر جامعه ای باید یک نفر پیشوا به عنوان مدیر وجود داشته باشد و امور را مدیریت کند اگر این شخص آگاه و کارآمد باشد، جامعه در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان به شاخصه سوم اشاره کرد و گفت: حفظ نفس که انسان باید از نفس خود مراقبت و محافظت کند.

وی به تفسیر آیت الله بهجت در ارتباط با نفس تاکید کرد و گفت: نفس دو شاخصه دارد که می تواند انسان را زمین بزند: اولی ایجاد روزمرّگی در انسان، که در احادیث آمده ؛ اگر دیروز و امروز انسان مشابه هم باشد، آن فرد ضرر کرده است و انسان باید هر روز سعی در پیشرفت و پیشبرد اهداف متعالی باشد و دومین شاخصه غفلت است که اگر انسان دچار غفلت شود، احساس پیشرفت می کند در حالی که به عقب می رود و باید از این دو شاخصه نفس به دور ماند تا در زندگی اسیر نفس نشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید