Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب در گفتگو با ایانا خبر داد:

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با مخاطرات دام و طیور در شهرستان بناب

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب از برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی دامداران با مخاطرات دام و طیور بویژه بیماری تب برفکی با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان در محل شرکت تعاونی دامداران بناب و حومه خبر داد.

برگزاری کارگاه آموزشی آشنایی با مخاطرات دام و طیور در شهرستان بناب

 روح الله خیری در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی  ضمن اظهار این مطلب افزود: بیماری تب برفکی یک بیماری عفونی ویروسی حاد با واگیری بالا در دامهای زوج سم اهلی و وحشی می باشد که عامل بیماری ویروسی از جنس "پیکورنا ویروسها"می باشد.

وی گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری های بومی ایران به شمار می رود بطوریکه یک بیماری فوق العاده قابل انتقال بوده و تعداد کمی از ذرات عفونی می توانند در دامها آلودگی ایجاد کند. حیوانات آلوده، منبع اصلی ویروس تب برفکی هستند و این بیماری معمولاً توسط جابجایی حیوانات آلوده منتشر می گردد. انسان نیز بعنوان یکی از ناقلین این بیماری محسوب می گردد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بناب با بیان اینکه انتقال ویروس تب برفکی در یک گله واکسینه نشده معمولاً سریع اتفاق می افتد بنابراین انتشار ویروس در عیار بالا در ترشحات و شیر دامها از نظر بیماری زائی اهمیت داشته و در کنترل بیماری مهم می باشد ادامه داد: لذا به دلیل اهمیت موضوع و با هدف کسب و ارتقای مهارت دامداران کارگاه مذکور با مربیگری دکتر گنج پور دامپزشک اداره دامپزشکی شهرستان برگزار و ضمن پخش نشریه ترویجی در خصوص زمان راههای گسترش و انتقال بیماری، علایم بیماری، تشخیص بیماری، روش نمونه گیری، راههای مبارزه با بیماری تب برفکی، واکسیناسیون، درمان و رعایت معیارهای امنیت زیستی و اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای توضیحات مبسوطی در قالب فیلم آموزشی، ارائه و با دامداران به تبادل نظر پرداخته شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید