Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

واحدهای تولیدی راکد در بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان آذربایجان شرقی احیا می‌شوند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از حمایت‌های این سازمان جهت احیا و راه اندازی مجدد یک کارخانه راکد فرآوری محصولات کشاورزی در بخش ایلخچی شهرستان اسکو به ظرفیت300هزار تن در سال خبر داد.

واحدهای تولیدی راکد در بخش صنایع تبدیلی و غذایی استان آذربایجان شرقی احیا می‌شوند

اکبر فتحی در حاشیه بازدید از یک کارخانه غیرفعال در بخش صنایع تبدیلی و غذایی در شهرستان اسکو در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه راهکار ایجاد و تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی، توسعه صنایع تبدیلی و غذایی است گفت: هر محصول کشاورزی و باغی بعد از تولید نیاز به فروش، ذخیره‌سازی یا فرآوری دارد که فرآوری خود نیازمند یک سری صنایع و زیرساخت‌های ویژه بوده، زمانی که بخش اعظمی از محصولات به سبب درجه کیفیت، قابل عرضه در بازار یا ذخیره‌سازی نباشد، اصلی‌ترین راه با هدف ایجاد ارزش افزوده و فروش بیشتر همان فرآوری است.

وی با بیان اینکه همه شرایط و امکانات زیربنایی و زیرساختی برای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی آذربایجان شرقی مهیا است افزود: صنایع تبدیلی باعث ایجاد ارزش افزوده، ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمدهای ارزی، استفاده بیشتر از محصولات کشاورزی و جلوگیری از اتلاف محصولات می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از طرف این سازمان هیچ مشکلی در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی وجود ندارد و اگر فرد حقوقی یا حقیقی نسبت به سرمایه‌گذاری در بحث صنایع تبدیلی محصولات باغی و زراعی استان آذربایجان شرقی اقدام کند نهایت حمایت را از سوی جهاد کشاورزی خواهد داشت ادامه داد: آذربایجان شرقی با زمین‌های کشاورزی حاصلخیز فراوان و تولید انواع محصولات باغی و زراعی، نقش زیادی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

وی با اشاره به نامگذاری سالجاری توسط رهبرمعظم انقلاب گفت: جهش تولید به نوعی به معنی سرعت بخشیدن به افزایش تولید، راه‌اندازی تولید جدید و رفع مشکلات و موانع این عرصه زیربنایی است و یکی از محورهای تحقق رونق تولیدو جهش تولید در بخش کشاورزی ، فعال کردن واحدهای تولیدی غیرفعال در عرصه صنایع تبدیلی و غذایی است.

 فتحی با بیان اینکه ایجاد زنجیره تولید، نهادسازی اقتصادی برای حمایت از بازاریابی و فروش محصولات، برنامه های مهمی هستند که در راستای جهش تولید در بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی دنبال و اجرایی می شود افزود: نخستین مسیر از برنامه جهش تولید در بخش کشاورزی، استفاده از ظرفیت‌های خالی در صنایع فرآوری و تبدیلی است که طبیعی است به افزایش تولید منجر می‌شود و گام بعدی در این مسیر ، راه‌اندازی واحدهای غیرفعال صنایع تبدیلی هستند که در تحقق اهداف جهش تولید نقش موثری دارند که خوشبختانه  ده ها واحد غیرفعال از ابتدای سالجاری به چرخه تولید بازگشته‌اند.

وی از تلاشهای سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی جهت احیا و راه اندازی مجدد این کارخانه فرآوری محصولات کشاورزی در بخش ایلخچی شهرستان اسکو به ظرفیت300 هزار تن خبر داد و گفت: تولید مواد غذایی سالم با کیفیت بسیار بالا هدف اصلی مدیران این شرکت بوده، هر چند این امر موجب افزایش هزینه تولید و بالارفتن قیمت تمام شده محصول می گردد، اما در عوض محصولی تولید می گردد که سلامت مصرف کنندگان خود را تضمین می‌کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از فعالیت ۷۸۵ واحد صنایع تبدیلی و غذایی در زمینه فرآوری محصولات تولیدی بخش کشاورزی در استان خبر داد و افزود: آذربایجان شرقی با ظرفیت فرآوری چهار میلیون و ۸۵۰ تن محصول کشاورزی، رتبه سوم کشوری را داراست.

وی با بیان اینکه در ۹ ماهه اول سالجاری تعداد ۴۴ واحد تبدیلی و فرآوری محصولات در استان به بهره برداری رسیده است گفت: در حوزه فرآوری محصول سیب، تعداد ۱۵ واحد فرآوری شامل آبمیوه، کنسانتره و پوره سیب با حداقل ظرفیت جذب یک میلیون تن فعالیت می‌کنند و تعداد ۱۲۰ واحد سردخانه سیب با ظرفیت انبارداری ۴۰۰ هزار تن و ۲۱۸ واحد در دست ساخت وجود دارد؛ همچنین ۵۶ واحد با ظرفیت فرآوری ۴۴۸ هزار تن انگور در سال و ۱۵ واحد فعال برای تولید عرقیات گیاهی و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت ۹۰۰۰ تن در استان فعالیت می‌کنند.

 فتحی با بیان اینکه برای محصول هلو، یک سردخانه با ظرفیت ۲۰ تن هلو در استان وجود دارد و در حال طرح ریزی برای سردخانه دیگری در شندآباد هستیم ادامه داد: در حوزه زردآلو معمولاً تمایل به انبارداری زردآلو حتی به صورت رایگان نیز وجود ندارد ولی خشک کردن این میوه بسیار مرسوم بوده و حتی بازار جهانی دارد که در این راستا در حال پیگیری برای تهیه دستگاه‌های جدید خشک کن میوه هستیم.

وی با بیان اینکه در حوزه گوجه فرنگی نیز ۲۷ واحد کارخانه تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت جذب ۲۰۰ هزار تن گوجه در سال فعال بوده و به چهار کارخانه دیگر مجوز فعالیت با تکنولوژی پیشرفته صادر شده است به فعالیت یک کارخانه فرنچ فرایز(سیب زمینی منجمد) در شهرستان بناب و احداث کارخانه دیگر در این حوزه در شهرستان سراب اشاره نموده و گفت: در حوزه فرآوری پیاز نیز به تازگی یک واحد در حال فعالیت است و در زمینه فرآوری گندم، ۴۲ سیلوی فعال با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۵ هزار تن گندم در استان وجود داشته و به ۲۷ کارخانه تولید آرد استان با ظرفیت اسمی یک میلیون و ۹۸۱ هزار تن آرد، گندم فرستاده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت صنایع تبدیلی استان در حوزه محصولات دامی نیز اظهار کرد: پنج واحد کشتارگاه دام سنگین و سبک، ۸۶ واحد تبدیلی لبنیات، سه واحد بسته بندی گوشت، سه واحد فرآوری گوشت، دو واحد تبدیلی ژلاتین خوراکی با ظرفیت ۵۰۰ تن در سال و ۵۰ واحد فرآوری خوراک دام با ظرفیت ۷۵۰ هزار تن در استان وجود دارد و طبق برنامه ریزی‌ها بایستی واحدهای دیگری نیز به این حوزه افزوده شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: در حوزه صنعت طیور، ۱۶ واحد فرآوری خوراک طیور به ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، ۱۲ واحد کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتاری ۳۲ هزار قطعه در ساعت و ۹۶ هزار تن در سال، چهار واحد قطعه بندی گوشت طیور، سه واحد فرآوری طیور، سه واحد فرآوری تخم مرغ با ظرفیت سالانه ۴۹ هزار تن و شش واحد فعال بسته بندی تخم مرغ با ظرفیت سالانه ۱۲ هزار تن در استان فعالیت می‌کنند.

 فتحی افزود: همچنین چهار واحد دیگر تبدیلی نیز در حوزه خوراک طیور، سه واحد کشتارگاه طیور با تکنولوژی پیشرفته، ۲۰ واحد قطعه بندی گوشت طیور، یک واحد فرآوری طیور و دو واحد فرآوری تخم مرغ در دست احداث است.

وی با اشاره به فعالیت ۳۶ واحد بسته بندی عسل با ظرفیت سالانه ۱۸ هزار تن در استان، گفت: برای اولین بار، مجوز ساخت واحد تولید خوراک زنبور صادر شده و این واحد در حال ساخت است؛ برای سایر محصولات تولیدی از عسل مثل ژل رویال، موم، زهر و ... نیز در حال مطالعه و آمادگی لازم جهت احداث واحد فرآوری هستیم.

وی با بیان اینکه هفت واحد بسته بندی خرما و چهار واحد فعال بسته بندی چای در استان وجود دارد که محصولات تولیدی سایر استان‌ها را فرآوری کرده و صادر می‌کنند افزود: همچنین احداث واحدهای فرآوری و تبدیلی سیب زمینی و هویج نیز از اولویت‌های بخش صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان است.

وی با بیان این‌که هدف سازمان بهبود کیفیت بسته بندی و فرآوری انواع محصولات تولیدی کشاورزی استان برای رقابت در بازارهای داخلی و خارجی است و در این راستا نیاز به محصولات با کیفیت و سالم داریم، افزود: تامین گلوکز از ذرت نیز در اولویت ما قرار دارد چرا که با وجود کارایی این ماده در صنعت شیرینی و شکلات، ولی از سایر استان‌ها و خارج از کشور وارد می‌شود، احداث واحدهایی در زمینه تامین نشاسته از غلات و اسانس گیاهان مختلف نیز از اولویت‌های دیگر صنایع تبدیلی استان است.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید