Iranian Agriculture News Agency

جهاد کشاورزی همواره حامی تولید کننده و مصرف کننده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: باید سامانه ای طراحی شود که در آن توزیع کود و بذر تا مرحله رسیدن به دست کشاورز قابل نظارت باشد و بعد از آن نیز بازخورد و میزان بازدهی کود کنترل و بررسی شود.

جهاد کشاورزی همواره حامی تولید کننده و مصرف کننده است

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه کمیته راهبری نظارت بر فرایند توزیع نهاده ها از زحمات همکاران بخش دام و نظارت بر امور دام به خاطر پایش، رصد و تلاش برای به حداقل رساندن تخلفاتی که ناگزیراً انجام می شود، قدردانی کرد و گفت: باید در انجام امور برای صفر تا صد پروژه ها برنامه ریزی وجود داشته باشد .

وی افزود: حمایت از تولید کننده همواره یکی از وظایف جهاد کشاورزی بوده و باید در راستای تولید محصولات کشاورزی و دامی اقدامات لازم انجام شود تا تولید کننده متضرر نشود اما اگر تولید کننده ای از چرخه تولید خارج شود، احتمال کاهش تولید و افزایش قیمت وجود دارد که در این صورت مصرف کننده متضرر خواهد شد.

وی تاکید کرد: کشتارگاه ها باید طبق برنامه ریزی ها، مرغ را از مرغداران تحویل گرفته و کشتار را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به سامانه های فنی و نظارتی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه لینک شدن سامانه بازارگاه با سامانه قرنطینه دامپزشکی، سامانه جی آی اس دامپزشکی و سامانه انبار وزارت صمت باعث افزایش شفافیت در برنامه ریزی، نظارت و اقدامات شده است و اکنون در بخش طیور در توزیع نهاده برای مرغ گوشتی و تخم گذار هیچ ابهام و مشکلی وجود ندارد و از طریق سامانه بازارگاه، کلیه مرغداران نهاده های خود را دریافت می کنند.

 فتحی به پایش مرغداری ها اشاره کرد و گفت: رصد و پایش مرغداری ها بر اساس میزان تولید انجام می شود و میزان تولید از روی تایید تخلیه کارشناس دامپزشکی در کشتارگاه به دست می آید.

وی افزود:  طبق شیوه نامه جدید وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید با میزان دریافت نهاده به صورت دوره ای بررسی و نظارت می شود و در صورت مغایرت از توزیع نهاده به مرغداری متخلف جلوگیری می شود و همچنین هر محموله ای که از مرغداری تخم گذار خارج شود باید مجوز بهداشتی داشته باشد.

وی تاکید کرد: توزیع نهاده های دامی دولتی برای دامداری های سنتی به صورت کنسانتره بوده و براساس پلاک گذاری انجام می شود و کارشناسان امور عشایر و اتحادیه ها باید برای شناسنامه دار کردن دام های روستایی و عشایری اقدامات لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به قیمت مصوب در ستاد تنظیم بازار تاکید کرد و گفت: قیمت مرغ مطابق قیمت تصویب شده در ستاد تنظیم بازار خواهد بود و  در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد و انتظار هست که دیگر دستگاه های نظارتی در کنترل قیمت ها همکاری لازم را انجام دهند.

 فتحی به مسائل حوزه زراعت و مدیریت کود و بذر پرداخت و گفت: تعداد واحدهای بخش دامداری و طیور در سطح استان حدود 1500 واحد بوده در حالی که حدود 300 هزار نفر بهره بردار در بخش زراعت در حال فعالیت هستند و مسلماً مدیریت و کنترل در بخش زراعت مشکلات و مسائل زیادی خواهد داشت.

وی در ارتباط با کود مورد نیاز استان گفت: آمار نشان می دهد حدود 50 درصد از کود مورد نیاز استان هر ساله تامین می شود و کارشناسان پهنه باید با علم به این مساله در تقسیم کود اقدام کنند.

وی افزود: کشاورزانی در بخش دیم وجود دارند که با توجه به عدم نیاز به آب، با هدف حفظ زمین کشاورزی اقدام به کشت زمین می کنند باید کارشناسان پهنه این کشاورزان و زمین ها را شناسایی کرده و میزان کودی که به این نوع کشاورزان داده می شود، بیشتر کنترل شود.

 وی تاکید کرد: سامانه توزیع کود از محل مرکز خرید کود تا شرکتهای خدماتی و کارگزاری قابل مشاهده و کنترل است و باید سامانه ای طراحی شود که در آن توزیع کود و بذر تا مرحله رسیدن به دست کشاورز قابل نظارت باشد و بعد از آن نیز بازخورد و میزان بازدهی کود کنترل و بررسی شود.

وی به میزان بذر مورد نیاز استان اشاره کرد و گفت: حدود 75 هزار تن بذر در استان مورد نیاز است که حدود 15 هزار تن به صورت یارانه ای تامین شده است که به دلیل مراحل دشوار و طولانی تولید و فرآوری بذر امکان تولید کامل دولتی آن وجود ندارد و کشاورز باید با هزینه خود میزان بذر مورد نیاز زمین خود را تامین کند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید