Iranian Agriculture News Agency

کشاورزی فراسرزمینی فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی در سطح استان و کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کشاورزی فراسرزمینی فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی در سطح استان و کشور خواهد بود.

کشاورزی فراسرزمینی فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی در سطح استان و کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه وبینار کشت فراسرزمینی که با حضور علی رضوانی زاده نائب رئیس هئیت مدیره کشت فراسرزمینی کشور و برگزار شد، به فعالیت های اقتصادی و مراودات کشاورزی برون مرزی اشاره کرد و گفت: از گذشته فعالیت هایی بین جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای همسایه در بخش کشاورزی فراسرزمینی انجام شده است و کشاورزی قرادادی را اجرایی کرده اند.

وی با تشریح مشکلات کشت فراسرزمینی گفت: برخی مسائل و سوالات مطرح شده، در زمان توافق بررسی شده و قابل حل می باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از امضای توافقنامه استانداری آذربایجان شرقی با مسئولین اقتصادی و اتاق بازرگانی جمهوری آذربایجان خبر داد وگفت: یکی از بندهای این توافقنامه، قرارداد کشت فراسرزمینی در کشور جمهوری آذربایجان خواهد بود که نیاز به همکاری و مساعدت انجمن کشت فراسرزمینی جمهوری اسلامی ایران در تدوین این توافقنامه است.

وی افزود: طبیعتا برخی اقدامات در کشت فراسرزمینی باید مطابق قوانین کشور متبوع باشد و رعایت این قوانین در پیشبرد اهداف الزامی خواهد بود.

 فتحی به اقدامات و طرح های گذشته کشت فراسرزمینی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: در سال های قبل کشاورزی قراردادی در اراضی جمهوری آذربایجان انجام شده ولی به دلیل نبود انسجام در سازوکارهای اجرایی این طرح ها ادامه دار نبوده است.

وی افزود: کشاورزی فراسرزمینی فرصت مناسبی برای توسعه کشاورزی در سطح استان و کشور خواهد بود، اگر طرح ها، قوانین و توافق ها به درستی تدوین و اجرا شود.

وی به نقش اتاق بازرگانی استان تاکید کرد و گفت: اولویت سرمایه گذاری در کشت فراسرزمینی، بخش خصوصی خواهد بود، بنابراین اتاق بازرگانی استان به عنوان نماینده بخش خصوصی استان، و راهبری بر عهده کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان خواهد بود و نیاز است جلساتی با حضور کلیه اعضا در راستای تدوین تفاهمنامه و رفع ابهامات و سوالات برگزار شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با مصوبات هیئت دولت در راستای کشت فراسرزمینی گفت: حدود 5 سال پیش نحوه اجرای کشت فراسرزمینی با توجه به سیاست ها و قوانین دولت تصویب شده و مصوبات آن موجود است و انجمن کشت فراسرزمینی طبق این مصوبات اقدام کرده و ما را یاری خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر لزوم استفاده از کشت فراسرزمینی جهت تامین علوفه مناطقی از استان که مراتع آنها جزو مراتع فقیر می باشد تاکید نمود و گفت: دام سبک در شهرستانهای خداآفرین و ورزقان جزو تولیدات سرآمد در محصولات کشاورزی بوده اما مراتع در مناطق عشایرنشین آنها مراتعی فقیر است و باید از مراتع فراسرزمینی استفاده کرد.

گفتنی است شفافیت در قوانین حمایتی دولت و خرید تضمینی محصولات کشاورزی وارداتی، تثبیت نرخ ارز و سهولت انتقال و ثبت سرمایه گذاری های فراسرزمینی ، تقویت دیپلماسی اقتصادی و کشاورزی ، محوریت بخش خصوصی و تشکلهای تخصصی و جلوگیری از ورود افراد نا آشنا به فعالیت های اقتصادی و کشاورزی فراسرزمینی ، استفاده از ظرفیت های مشترک فرهنگی و تاریخی برای توسعه همکاری های اقتصادی و کشاورزی با کشور آذربایجان و صادرات خدمات فنی و مهندسی و اعزام نیروهای متخصص کشاورزی از جمله مسائل و دغدغه های بخش خصوصی و فعالان کشاورزی فراسرزمینی در این جلسه بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید