Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

مشکل بازار کشمش ملکان، از طریق خرید حمایتی و خرید توافقی حل می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: افزایش یا کاهش تولید محصولات کشاورزی منوط به ساماندهی و مدیریت بازار است.

 مشکل بازار کشمش ملکان، از طریق خرید حمایتی و خرید توافقی حل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی تسهیلات کشمش شهرستان ملکان که با حضور نقی محمدی؛ فرماندار شهرستان ملکان، علی‌اکبر نژادرضا؛ مدیر سازمان تعاونی روستایی استان، رحمانی؛ مسئول امورشهرستان های سازمان و جمعی از تولید کنندگان کشمش برگزار شد، در ارتباط با خرید تضمینی کشمش گفت: وقتی محصولی تولید می شود مسلماً برنامه هایی برای بازار آن در نظرگرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه تحریک کننده بازار، تولید است، گفت: اگر بازرگانی محصولات کشاورزی به درستی سازماندهی و ساماندهی شود هرگز در تولید محصول با مشکل مواجه نخواهیم شد.

وی افزود: اگر تولید کننده از فروش محصول خود اطمیان حاصل کند، هرگز در تولید محصول برای افزایش بهره وری درنگ نخواهد کرد و در این راستا از انواع خدمات فنی مهندسی استفاده خواهد کرد.

 فتحی گفت: در برنامه ریزی های آتی وزارت جهادکشاورزی ، خرید تضمینی برخی محصولات و نگاه به مدیریت بازار باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با اشاره به قانون تمرکز وظایف جهاد کشاورزی گفت: طبق این قانون مدیریت بازار محصولات کشاورزی با مسئولیت وزارت جهاد کشاورزی بوده و چندین مصوبه که در شورای اقتصاد و هیئت دولت به تصویب رسیده بود، منابع و نوع مصرف ( داخلی و خارجی) تعیین شده و پشتیبانی مورد نیاز انجام گرفته بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به سیاست صادرکنندگان و مدیران کارخانجات گفت: همواره هدف، کسب منفعت است اما همیشه بالا بردن قیمت موجب کسب سود نیست و هموار کردن راه های صادرات و تولید محصول مناسب و ایجاد رونق اقتصادی می تواند در کسب سود تاثیرگذار باشد.

وی به مشکلات بازار کشمش پرداخت و گفت: عوامل متعددی در بازار خرید و فروش کشمش موثر هستند و با توجه به اینکه این محصول، صادراتی است، به دلیل بیماری کرونا صادرات به کندی صورت گرفته و از سوی دیگر کارخانه های صادر کننده نیز به دلیل عدم امکان صادرات، خرید این محصول را متوقف کرده‌اند.

 فتحی به مفهوم انواع خرید تضمینی، حمایتی و توافقی اشاره کرد و گفت: خرید تضمینی همان خرید محصول با در نظر گرفتن قیمت تمام شده و برای جلوگیری از متضرر شدن بهره برداران و کشاورزان انجام می گیرد و کوچکترین سودی برای تولید کننده ندارد و این کار زمانی انجام می شود که تولید کننده نمی تواند محصول خود را به قیمت های بالاتر بفروشد.

وی با اشاره به خرید حمایتی ، گفت: در این حالت دولت برای جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان ، با مکلف کردن یکی از تشکل ها برای خرید اقدام کرده و با سود خیلی کم محصول را از کشاورزان می خرد و ضرر آن از طریق منابع دولتی تامین می‌شود.

وی در مورد خرید توافقی گقت: همانطور که از نامش پیداست بعد از بررسی کیفیت و بازار محصول در مورد قیمت، توافقی صورت می گیرد و جهاد کشاورزی با برنامه ریزی ها و تشریح صورت مساله در جلسات اتاق بازرگانی و تعیین خریدار اقدام به خرید می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با خرید کشمش شهرستان ملکان گفت: تلاش بر این است که بخشی از خرید به صورت توافقی و بخشی دیگر به صورت حمایتی انجام شود و این مشکل در جلسه اتاق بازرگانی استان بررسی خواهد شد و بعد از یافتن راه حل و مشخص شدن خریدار ، مشکل حل خواهد شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید