Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

انجام بهینه فعالیت‌های کشاورزی، مستلزم تعامل سازنده و ارتباط تنگاتنگ آب منطقه‌ای با سازمان جهادکشاورزی است

جلسه مشترک مدیرعامل آب منطقه‌ای و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با هدف بررسی طرح انتقال بهینه آب کشاورزی برای دو روستا در سراب، تامین آب یک باب مجتمع گلخانه ای در شهرستان جلفا و بررسی مشکلات مربوط به اصلاح و تعدیل پروانه های چاه‌های مجاز کشاورزی( پروژه سوم طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی) برگزار شد.

انجام بهینه فعالیت‌های کشاورزی، مستلزم تعامل سازنده و ارتباط تنگاتنگ آب منطقه‌ای با سازمان جهادکشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه مشترک با مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی که با محوریت بررسی مسائل و مشکلات فی مابین بخش کشاورزی در اتاق جلسه سازمان برگزار شد با بیان اینکه انجام بهینه فعالیتهای کشاورزی، مستلزم تعامل سازنده و ارتباط تنگاتنگ شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با سازمان جهادکشاورزی استان است افزود: هر فعالیت کشاورزی در سایه آب و در بستر خاک امکانپذیر است و نمی توان در امر کشاورزی آب را از خاک تفکیک کرد. لذا متولیان بخش کشاورزی و مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای بایستی با تعامل و همکاری تنگاتنگ، مشکلات و چالش های فیمابین را حل و فصل نمایند.

وی با تاکید بر این نکته که جناب آقای مهندس یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نسبت به بخش کشاورزی و مسائل این حوزه، نگاه مثبت و فراگیر دارند، گفت: اگر جلسات مشترک سازمان جهادکشاورزی و آب منطقه ای استان به طور مرتب و مستمر تشکیل گردد و در این جلسات چالش های موجود مورد بحث و گفتگو قرار گیرد بسیاری از معضلات بخش کشاورزی رفع و فتق خواهند شد.

 فتحی، اظهار نمود: باید با نگاه واقع بینانه و فنی به چالش ها و مشکلات بخش کشاورزی استان نگریست، چراکه نگاه حقوقی و خشک در کشاورزی جوابگو نبوده و نمی تواند گره گشا و کارساز باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ارتباط با چاههای کشاورزی موجود در سطح استان و اهمیت ارتقاء راندمان آبیاری در امر کشاورزی، گفت: انتقال آب چاهها از طریق لوله گذاری در راستای کاهش هدررفت آبیاری از جایگاه ویژه ای برخوردار است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این موضوع که طراحی پروژه کم فشار در روستاهای فرگوش و اسفستان شهرستان سراب با رعایت میزان آب تخصیصی سطحی و زیرزمینی صورت گرفته است گفت: لذا تعارضی بین منابع آب و اراضی تحت پوشش وجود ندارد.

 فتحی در ارتباط با اصلاح پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی با اشاره به برنامه سازگاری با کم آبی، تاکید کرد: اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری در راستای عملیاتی نمودن برنامه سازگاری با کم آبی جهت صرفه جویی در منابع آبی مورد نیاز برای امر کشاورزی اجتناب ناپذیر و قطعی است و بایستی همکاری های لازم در این خصوص با سازمان آب منطقه ای استان اعمال گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص موضوع تعاونی گلخانه داران ارس نیز، تصریح نمود: شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با موافقت نسبت به تخصیص آب به میزان 30 لیتر در ثانیه به وظیفه قانونی خود عمل نموده است و تامین هزینه انتقال آب نیز باید از طریق سازمان منطقه آزاد ارس پیگیری و تامین شود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید