Iranian Agriculture News Agency

اجرای کشاورزی قراردادی در خصوص کلزا و حبوبات در استان آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای کشاورزی قراردادی در خصوص کلزا و حبوبات در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

اجرای کشاورزی قراردادی در خصوص کلزا و حبوبات در استان آذربایجان شرقی

علی رخ افروز در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به ضرورت طرح کشاورزی قراردادی اظهار کرد: کاهش دغدغه کشاورزان و بازار با اجرای طرح کشاورزی قراردادی و تسهیل فروش محصولات کشاورزی، موثر شدن تشکل ها در خرید محصولات کشاورزان، افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان، کاهش دادن دغدغه تامین مواد اولیه برای کارخانه فرآوری، سودآور بودن محصولات کشاورزی و پیوند دادن به بازارهای جدید، ورود به صادرات در بخش کشاورزی از جمله مزایای طرح کشت قراردادی است.

وی افزود: کشاورزی قراردادی حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن است؛ با توجه به اینکه تولید محصول بدون در نظر گرفتن بازار تجاری در کشاورزی سنتی مشکلات زیادی برای کشاورزی دارد، کاهش هزینه تولید و افزایش ضریب مکانیزاسیون و افزایش سطح زیر کشت در نتیجه استفاده از ادوات و ماشین آلات کشاورزی و دنبال بندها در کشاورزی کاهش می یابد.

وی ادامه داد: این طرح برای تنظیم بازار نیز مناسب خواهد بود و اجرای آن در کاهش هزینه تولید، رونق صادرات و ارتقاء درآمد کشاورزان نقش به سزایی دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به مزایای طرح کشت قراردادی، گفت: در این طرح، پول در زمان خرید به حساب کشاورزان واریز و آنان احساس رضایت می‌کنند؛ یکی از بزرگ ترین دغدغه های کشاورزان، واریز وجه محصول خریداری شده می باشد که متاسفانه در خرید تضمینی طول می کشد.

وی تشریح کرد: عدم نیاز به ثبت در سامانه «سیفا» در روستاهای دوردست فاقد امکانات اینترنتی، بالا بودن قیمت خرید در مقایسه با خرید تضمینی، پرداخت مساعده به کشاورزان برای بذر، کود، آماده‌سازی زمین (مکانیزاسیون و ماشین آلات) و بیمه در زمان کاشت، داشت، برداشت و به تبع آن خرید طبق قرارداد بین کشاورزان و اتحادیه از دیگر مزایای طرح است.

 رخ افروز ادامه داد: در طرح کشت قراردادی، نقدینگی برای تامین نهاده های کشت تا برداشت محصول و هزینه‌ها از سوی شرکت پرداخت می‌شود، ضمن اینکه تحویل و ارسال به موقع محصولات کشاورزی به کارخانجات مورد نظر، پیش‌خرید محصولات کشاورزان به عنوان آرزوی دیرینه کشاورزان و حذف واسطه ها از دیگر مزیت های کشت قراردادی است.

وی گفت: با کشت قراردادی، کشاورزان دیگر نگران تامین مالی هزینه های کشت و خرید نهاده های کشاورزی و کاهش قیمت محصولات نیستند، ضمن اینکه تحویل و ارسال به موقع محصولات کشاورزان به کارخانجات مورد نظر از دیگر مزایای طرح است.

وی در خصوص برنامه‌های آینده در مورد طرح کشت یا کشاورزی قراردادی گفت: وارد کردن بخش کشاورزی به بازار سرمایه، راه اندازی مراکز نوآوری و توسعه بازار محصولات کشاورزی با نگاه به ضرورت های بخش کشاورزی و با هدف بالا بردن دانش و فرآوری، زنجیره ارزش و توسعه بازارهای جدید از دیگر مزایای طرح کشت قراردای است.

رخ افروز اضافه کرد: در این طرح همچنین می توان اجاره زمین های کشاورزی از کشاورزان و تا حد امکان «یکجا زراعی» و هماهنگی برای در اختیار گذاشتن زمین از منابع طبیعی و اراضی ملی را با مساعدتی که شرکت طرف قرارداد پرداخت می کند، عملی کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص اینکه تاکنون برای پیشبرد کشاورزی قراردادی چه اقداماتی در استان شده است، گفت: در توزیع بذر دانه روغنی کلزا، قرارداد با کشاورزان در شهرستان‌ها منعقد و با تایید وزارت کشاورزی شهرستان توزیع شده است. در توزیع بذر دانه روغنی کلزا، قرارداد با کشاورزان در شهرستان‌ها منعقد شده است و با تایید وزارت کشاورزی شهرستان توزیع شده است.

رخ افروز اظهار کرد: علاوه بر کلزا در خرید حبوباتی مثل نخود و عدس خود نیز اقداماتی در خصوص توزیع بذر با مساعدت اتحادیه تبریز انجام شده است و در موقع برداشت نیز محصول به قیمت روز، خریداری و به کارخانه تولید کننده بذر ارسال می شود.

وی ادامه داد: در مورد کلزا  نیز این مورد از توزیع بذر تا مرحله خرید از کشاورزان طی شده، با این تفاوت که خرید به صورت تضمینی می باشد که امسال با قراردادی که بین شرکت مورد نظر با اتحادیه شرکت های تعاونی روستایی شهرستان تبریز انجام شده، عملی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید