Iranian Agriculture News Agency

توصیه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به باغداران :

درختان را برف تکانی کنید

باغداران استان آذربایجان شرقی در اسرع وقت نسبت به برف تکانی و ترمیم شاخه‌های شکسته در اثر بارش سنگین برف اقدام کنند.

درختان را برف تکانی کنید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به بارش سنگین برف در ۲ روز گذشته،  احتمال آسیب و شکستن شاخ و برگ درختان را جدی دانست و گفت: بر این اساس ضروری است باغداران نسبت به بازدید از باغ‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

علی رخ افروز افزود: در صورت وجود برف و فشار سنگینی آن بر روی شاخه‌ها و تنه درخت لازم است باغداران با احتیاط آن را تکان داده و لایه‌های برفی را پاک کنند وشاخه‌های شکسته شده را با استفاده از ریسمان بسته و محل زخم‌های احتمالی بر روی درخت را با برچسپ پیوند ترمیم و پوشش دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تکان دادن درختان اصول خاصی دارد و بهتر است این کار توسط افراد آموزش دیده انجام شود درباره مفید بودن برف تکانی از روی درختان گفت: اگر برف به مقدار مناسب روی درخت بماند، اشکالی ندارد اما اگر حجم آن زیاد و پر آب باشد و در سرمای زیاد روی درخت بماند، باعث یخ زدن می شود که در این صورت احتمال صدمه دیدن درخت و شاخه ها و برگ های آن زیاد است.

وی تاکید کرد: البته در محیط های شهری هم ممکن است درختان با سنگین شدن بشکنند و صدمات مالی و جانی در پی داشته باشند، بنابراین تکان دادن درختان در این مواقع کار بدی نیست.

 رخ افروز  اظهار کرد: البته یخ زدن موجب از بین رفتن آفات و لاروهایی می شود که در خلل و فرج پوسته درختان وجود دارد اما اگر برف تکانی هم صورت بگیرد و در مقابل، سرما به اندازه کافی باشد موجب یخ زدن و از بین رفتن آفات می شود.

وی با بیان اینکه افراد برای این کار باید آموزش دیده باشند تا بتوانند شاخ و برگ ها را در حد متعادل بتکانند و درختان آسیب کمتری ببینند افزود: باید مراقبت کرد که ضربه با چوب به درختان موجب زخمی شدن پوست و تنه درخت نشود و یا تکان های شدید بیشتر شاخ و برگها را نشکند.

 رخ افروز اظهار کرد: بنابراین تکان دادن برف از روی درخت بستگی به حجم برف دارد، البته اگر برف در زمستان به طور متعادل روی درخت باشد خوب است اما وقتی سنگین، زیاد و ناگهانی می بارد، تکان دادن ملایم درخت با رعایت اصول و به طوری که برف های پودری از روی درخت بریزد، مفید است.

لازم به ذکر است که شاخه های درختان به دلیل اینکه در زمستان در خواب هستند و شیره گیاهی در آنها جریان ندارد، نسبت به فصل بهار خشک تر و شکننده تر هستند و با ضربات شدید راحت تر می شکنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید