Iranian Agriculture News Agency

فتحی:

تشکیل زنجیره تولید و کشاورزی قراردادی؛ راهکار رفع چالش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: وجود مشکلات در حوزه اقتصاد ، باید در بخش کشاورزی باعث ایجاد فرصت شود.

تشکیل زنجیره تولید و کشاورزی قراردادی؛ راهکار رفع چالش کشاورزی استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در نشست صمیمی با  اعضای نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی به مشکلات بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: بخش اقتصادی کشور با توجه به بیماری منحوس کرونا و تحریم ها، با مشکل مواجه است که به تبع آن بخش کشاورزی را دچار مشکلات خاص و متفاوت کرده است که باید برای حل این مشکلات، ایده ها و روشهای جدید اتخاذ شود.

وی افزود: کمبود کود، تراکتور، بذر و مسائل دیگر در سال جاری باعث شده به مشکلات دیدگاه متفاوتی داشته باشیم چرا که در سالهای قبل از این جنس مشکلات وجود نداشت.

وی برای حل این مشکلات تاکید کرد و گفت: چالش ها باید فرصت تلقی شود و با استفاده از این فرصت ها مشکلات امروز و آینده را بررسی و برنامه ریزی کرده و برای حل آن اقدامات لازم را انجام داد.

وی افزود: هدف مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی خدمت به جامعه کشاورزی و به تبع آن تامین مایحتاج بخش کشاورزی جامعه در زمان تعیین شده است.

 فتحی با بیان مثالی به دلیل کمبود بذر در سالجاری پرداخت و گفت: در سال گذشته میزان بذر تولید شده 10 هزار تن و در سال جاری 17 هزار تن بوده است که حدود 70 درصد افزایش تولید را نشان می دهد و امسال علاوه بر اینکه میزان تولید بیش از 7/0 برابر افزایش داشته اما با کمبود مواجه شده است و دلیل آن درخواست بذر اصلاح شده بیشتر، توسط کشاورزان است و حال باید از این فرصت استفاده کرد و همانطور که می دانید هرچه میزان استفاده بذر اصلاح شده افزایش یابد، کیفیت محصول و میزان تولید آن در سالهای آتی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بنابراین باید از این تهدیدها و چالش ها با برنامه ریزی دقیق استفاده کرده و آنها را به فرصت تبدیل کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با مقایسه درخواست تراکتور در سالجاری و سالهای قبل گفت: در سال های گذشته به دلیل کاهش درخواست تجهیزات کشاورزی، برای افزایش ضریب مکانیزاسیون، تسهیلات و ادوات کشاورزی به درخواست کننده های تراکتور و کمباین داده می شد، اما امسال با توجه به مشکلات و نابسامانی های اقتصادی، میزان درخواست به طور چشمگیر افزایش یافته است و باید این تجهیزات را در اختیار کشاورزان قرار داده و از این فرصت برای افزایش ضریب مکانیزاسیون استفاده کرد.

وی به بازدهی جلسات اشاره کرد و گفت: دلیل تشکیل جلسات صرفاً به خاطر ارائه گزارشات نیست و باید برای حل مشکلات از خرد جمعی استفاده کرد و برای یافتن بهترین راه حل، پیشنهادات کارشناسی شده ارائه شود.

وی افزود: تشکیل کارگروه و کمیته ها می تواند در بررسی مشکلات و یافتن راه کار مفید واقع شود و بازدهی جلسات را افزایش دهد.

فتحی به اهمیت بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: بخش کشاورزی متاثر از فعالیت و رویدادهای اقتصادی کشور است اما با توجه به اینکه تامین کننده 100 درصد سفره غذایی کشور است، اهمیت خیلی زیادی دارد و اگر بخش کشاورزی در تامین این نیاز اساسی جامعه با مشکل مواجه شود، باعث ایجاد ناهنجارهای اجتماعی خواهد شد به عنوان مثال افزایش قیمت مرغ در اوایل آذرماه به دلیل کمبود نهاده های دامی و به تبع آن کاهش جوجه ریزی در مهر را در نظر بگیرید که عامه مردم دچار مشکل شدند و اگر این مشکل سریعاً حل نمی شد می توانست مشکلات اجتماعی به بار آورد.

وی افزود: تصمیمات بخش کشاورزی به دلیل اهمیت زیاد آن در جامعه باید عالمانه و منطقی باشد و به دور از تعارفات بوده و استفاده از سیستم ها و سامانه های به روز و همه جانبه باید در برنامه ریزی و تصمیم گیری گنجانده شود تا با استفاده از آمارها و اطلاعات دقیق بهترین تصمیمات و بعد از آن مناسب ترین اقدامات انجام گیرد همانطورکه در بخش دام با بدست آوردن آمارها و اطلاعات دقیق از سامانه بازارگاه و پلاک کوبی، کارشناسان توانستند در تعیین قیمت نهاده ها و سپس تعیین قیمت مرغ موفق عمل کنند و مشکل تامین مرغ را حل کنند.

وی همچنین تاکید کرد: تصمیم اشتباه یک مدیر یا کارشناس نهایت منجر به تغییر سمت او می شود، اما می تواند زندگی کشاورز، دامدار و یک جامعه را دگرگون کند و به همین خاطر است که به تصمیم گیری عالمانه و بدون تعارف تاکید شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از کارکرد تشکل های نظام صنفی قدردانی کرد و گفت: مشکلات زیادی توسط این بخش حل شده اما برخی مشکلات نیاز به بازبینی و ارائه راه کار جدید دارد.

وی به تصویب قانون خرید تضمینی اشاره کرد و گفت: این قانون نقطه عطفی در تاریخ بخش کشاورزی کشور است که در آن تشکل ها، جایگاه ویژه ای دارند که اعضای آن شامل وزیر جهادکشاورزی، مدیر سازمان برنامه، رئیس نظام صنفی کشور و نظام مهندسی کشور ، مدیران سازمانها  و بنیادها و کشاورزان است و وظیفه آن ورود به برخی مسائل کشاورزی است تا با حل مشکلات کشاورزان به آنها خدمت رسانی کند.

وی با بیان اینکه نظام صنفی کشاورزی بایستی راهکاری برای کاهش فاصله قیمت عرضه و تقاضا پیدا کند افزود: این تشکل در راستای خدمت رسانی به کشاورزان و دامداری های روستایی و سنتی تشکیل شده و هدف آن رفع مشکلات این گروه از جامعه کشاورزی است که نظام صنفی در شهرستان ها با ایجاد ارتباط با اتحادیه ها و تشکل ها و همکاری با آن می تواند در حل مشکلات کشاورزان بهره وری خود را نشان دهد.

 فتحی به تغییر کاربری در بخش امور اراضی اشاره کرد و گفت: نظام صنفی مکلف است با اجرای برنامه هایی از تغییر کاربری ها جلوگیری کند و در صورت عدم موفقیت دادستانی به این موضوع ورود خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه در یک سال گذشته تعداد تغییر کاربری به شکل فاجعه باری افزایش یافته و این نشان می دهد که بخش های مرتبط مثل نظام صنفی در اجرای جلوگیری از این تغییرات ناموفق بوده است.

وی به استفاده کود در مزارع اشاره کرد و گفت: کود زمانی می تواند مفید واقع شود که در دوره های زمانی مشخص و به اندازه وارد خاک شود اگر میزان کود به حد کافی به خاک داده نشود، در افزایش عملکرد خاک تاثیر نخواهد داشت و استفاده از کود فسفات در کنار کود پتاس می تواند قدرت خاک را افزایش دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به استفاده کشاورزان از کشاورز کارت توصیه کرد و گفت: کشاورز کارت باید بدون کوچکترین هزینه و موانعی در اختیار کشاورزان قرار داده شود و فرآیند تامین تسهیلات باید درکمترین زمان انجام شود تا کشاورزان بتوانند به راحتی نیاز های خود را تامین کنند.

وی افزود: این کارت صرفاً شامل تسهیلات کود و سم نبوده و در آینده خدمات دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

 فتحی به پروانه های ثبت شده توسط نظام صنفی و نظام مهندسی و اتحادیه ها اشاره کرد و گفت: وجود انواع پروانه ها و ثبت سند توسط بخشهای مختلف باعث ایجاد مشکلات شده است و باید با ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی این وظیفه را بر عهده یکی از این نهادها و یا کارگروهی متشکل از مجموع این نهادها واگذار کرد و برای نظام صنفی جایگاهی در فرآیند واگذاری پروانه ایجاد شود که این باعث ایجاد ارزش برای نظام صنفی شده و می تواند برای بخش کشاورزی مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه تشکیل زنجیره تولید و کشاورزی قراردادی؛ راهکار رفع چالش کشاورزی استان آذربایجان شرقی می باشد گفت: توسعه زنجیره‌ها در قالب کشت و صنعت و زنجیره‌های تولید مشارکتی و کشاورزی قراردادی با مشارکت تشکل‌ها همچون نظام صنفی و تولیدکنندگان جزء برنامه‌ها و اولویت‌های جهاد کشاورزی است، اما در این زمینه نیاز است تا بصورت جدی و پیگیرانه این مسائل دنبال و در نتیجه در استان محقق شود.

گفتنی است در این نشست هادی فرجی آزاد رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی و اعضای نظام صنفی کشاورزی در شهرستانها به بیان مشکلات و مسائل کشاورزان پرداختند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید