Iranian Agriculture News Agency

آذربایجان شرقی؛ استان برتر در تامین نهاده‌های دامی، تولید گوشت مرغ و تعیین قیمت مصوب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی در تامین نهاده های دامی، تولید گوشت مرغ و تعیین قیمت مصوب و فروش گوشت مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار جز برترین استانها می باشد.

آذربایجان شرقی؛ استان برتر در تامین نهاده‌های دامی، تولید گوشت مرغ و تعیین قیمت مصوب

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای معاونین و مدیران مستقل سازمان با بیان اینکه کشاورزان باید محصولات خود را بیمه کنند تا با خیال راحت  محصول خود را تولید کنند گفت: باید  ترویج توسعه بیمه محصولات کشاورزی را مهم تلقی نمود و با هماهنگی صندوق بیمه ، کشاورزان را به بیمه کردن محصولات تشویق کرد تا ریسک تولید را کاهش داد.

وی به موضوع خسارت محصولات کشاورزی در اثر سرمازدگی پرداخت و گفت: براساس یافته های علمی، سرمازدگی در این زمان معنا و مفهومی نداشته بایستی با برنامه ریزی های لازم جهت جلوگیری از سرمازدگی در محل های پرخطر انجام شود به عنوان مثال می توان با استفاده از تغذیه گیاهی مناسب ، احتمال سرمازدگی را کاهش داد.

 فتحی با اشاره به لزوم تحقق کشاورزی قراردادی در استان گفت: یکی از هلدینگ های کشاورزی در کشور به صورت قراردادی نهاده ها و بذر و مواد اولیه مورد نیاز کشاورزان را تامین کرده و به صورت تضمینی محصولات آنها را خریداری می کند و این نمونه ای از کشاورزی قرارداری است و جهاد کشاورزی باید بتواند بین کشاورز و سرمایه گذار چه دولتی چه خصوصی ارتباط و همکاری ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به تفاهم نامه وزارت جهاد کشاورزی و با ستاد اجرایی فرمان امام اشاره کرد و گفت: این یک قرارداد مهم و عملی بوده و یک سری تعهدات مالی برای این ستاد دارد و قرار است در تامین ادوات، بذر، کود، بیمه، آموزش و پشتیبانی در کنار جهاد کشاورزی بوده و باید از این فرصت به نحو احسنت در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی استفاده شود.

وی از زحمات معاونت تولیدات دامی قدردانی کرده و گفت: در مدت زمانی که کشور از کمبود پروتئین به خصوص گوشت مرغ رنج می برد، اقدامات انجام شده توسط این حوزه باعث شد در استان آذربایجان شرقی قیمت ها سریعاً به حالت عادی خود بازگردد و با تامین نهاده های دامی در تامین مایحتاج جامعه به مشکل برنخورد.

 فتحی افزود: تهیه آمارهای دقیق بخش تولیدات دامی و تحلیل آنها این امکان را فراهم کرد که تصمیم گیری و اقدامات انجام شده نتیجه خوبی به همراه داشته باشد.

وی به همراهی کلیه حوزه ها، ادارات تابعه سازمان و سایر زیربخش ها در برنامه های معاونت ها و مدیریت های ستادی سازمان اشاره نموده و گفت: بایستی تمامی معاونت ها و مدیریت ها در برنامه های خود ادارات تابعه و وابسته را نیز لحاظ نموده و آنها نیز برابر برنامه ابلاغی به وظایف خود عمل نمایند.

 فتحی به برگزاری جلسه ای با مرغداران و دامداران اشاره کرد و گفت: در هفته جاری با برگزاری جلسه ای باید به مشکلات و دغدغه و پیشنهادات مرغداران و دامداران رسیدگی کرده و نظرات ارزنده آنان را در راستای پیشبرد تولیدات دامی عملیاتی نمود.

وی با تاکید بر پلاک کوبی دام گفت: باید در طرح پلاک کوبی تسریع به عمل آید تا آمار دقیقی در هنگام تامین نهاده ها دامی در دست باشد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تغییرات کاربری در استان و مخصوصاً در شهرستان تبریز گفت: برخی افراد سودجو با کاربری بسته بندی محصولات و صنایع کشاورزی اقدام به تغییر کاربری کشاورزی به مسکونی و غیره کرده اند که باید دقیقا این مکان ها شناسایی شده و اقدامات لازم در برخورد با متخلفان انجام گیرد.

فتحی با اشاره به آمار و تحلیل های انجام شده در ارتباط با حوزه آب و خاک گفت: حدود 1300 درصد تقاضا برای اجرای پروژه های آبیاری کم فشار افزایش یافته است و در کنار برنامه ریزی برای شروع این پروژه ها ، طرح های نیمه تمام باید سریعاً به پایان برسند و از به وجود آمدن هزینه های زاید جلوگیری شود.

وی به زمانبدی اجرای دستورالعمل ها اشاره کرد و گفت: باید معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان اقدامات مربوطه به هر حوزه را دقیقا زمانبندی کند و آن را به حوزه ها ابلاغ کند، چرا که اگر در زمان مناسب برنامه ها اجرا نشود، بعد از آن هیچ فایده ای ندارد و باید دغدغه های مدیران شهرستان ها در زمان مناسب بررسی شده و در صورت امکان با برگزاری جلسات و مطرح کردن دغدغه ها، راه کارها و پیشنهادات بررسی شده و به مدیران شهرستان ها ابلاغ شود تا مشکلاتشان بدون نتیجه بایگانی نشود.

 فتحی همچنین از مدیر توسعه بازرگانی سازمان خواست تا با تشکیل کمیته ای، داده ها و اطلاعات بدست آمده از معاونت تولیدات دامی را بررسی کرده و در تحلیل آمار معاونت مذکور را همراهی کنند.

وی افزود: برنامه جوجه ریزی، تامین نهاده ها ، مدت زمان رشد جوجه ها و زمان کشتار و تعداد کشتارها باید دقیقا مشخص شده و به روز باشد و جهاد کشاورزی باید طبق تعهدات به وظایف خود عمل کند تا جامعه و مردم از ثمرات این اقدامات استفاده کند.

وی به لزوم تشکیل کمیته تامین میوه شب عید اشاره کرد و گفت: این کمیته بایستی با کمک اتحادیه باغداران جهت برنامه ریزی تامین میوه مورد نیاز در ایام پیک مصرف نظیر شب عید تشکیل و به موقع نسبت به خریداری میوه اقدام کند تا در صورت نیاز بازار این محصولات را برای جلوگیری از کمبود و افزایش قیمت روانه بازار کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم فعال شدن ستاد پشتیبانی مروجین کشاورزی و نظام نوین ترویج تاکید نموده و گفت: نباید تعطیلات مربوط به محدودیتهای بیماری کرونا باعث کاهش راندمان ستادها و کمیته ها مختلف در سازمان شود.

 فتحی به مسائل حوزه آب و خاک پرداخت و گفت: اگر مشکل در  مرحله مکان یابی باشد و شروع یک پروژه باشد، کاری جز بررسی مکانی نمی توان کرد اما وقتی پروژه ای نیمه تمام مانده و کار در دست پیمانکار می باشد، طبیعتا پیمانکار درصدد اتمام پروژه خواهد بود تا پولش را بگیرد در چنین شرایطی باید پیگیری ها و آسیب شناسی انجام شده و در جستجوی نواقص باشید تا مشخص شود چرا پروژه به اتمام نمی رسد.

وی افزود: باید در مقابل تغییر کاربری کشاورزی به کاربریهای دیگر ایستادگی کنید و این وظیفه همگانی جهاد کشاورزی است و متاسفانه هر روز تعداد تغییر کاربری افزایش می یابد و این نگران کننده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: باید حوزه های بازرسی و حراست نظارت خود به داخل سازمان و شهرستان ها را افزایش دهند و احتمال اشتباه همکاران، توسط افراد سودجو را به صفر کاهش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از توفیقات کسب شده توسط روابط عمومی سازمان  مخصوصاً مهندس کاظم زاده ابراز خشنودی کرد و گفت: کسب رتبه اول مدیر برتر و روابط عمومی برتر در کشور نتیجه زحماتی بود که در طول یک سال کشیده شده است و این عنوان بایستی موجبات تلاش بیش از پیش همکاران روابط عمومی و دفاع از این مقام را در سالهای آتی در پی داشته باشد و لازم است امکانات  مورد نیاز روابط عمومی فراهم گردد.

وی به وظایف حوزه ریاست سازمان اشاره کرده و گفت: پیگیری نامه ها و امورات مختلف سازمان مهم ترین وظیفه این بخش در سازمان است و برگزاری جلسات متعدد جهت بررسی مسائل مربوطه لازم است انجام شود.

 فتحی به معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی اصولاً طبق آمار و اطلاعات و تعیین زمانبندی انجام می شود تا زمانی که آمار و اطلاعات ناقص بوده و غیر قابل استفاده باشد امکان برنامه ریزی دقیق وجود ندارد.

وی افزود: لازم است در کسب اطلاعات و آمار دام و تولیدات دامی و تولیدات گیاهی تلاش بیشتری انجام شود و همکاران باید در اجرای بعضی طرح ها با شناسایی محل تامین و چگونگی تامین منابع مالی طرح ها اقدام به برنامه ریزی و اجرا کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین به تسهیل در صدور مجوز ها تاکید کرد و گفت: باید کمیته ای تشکیل شده و به بررسی فرآیند صدور مجوزها رسیدگی کند و موارد غیرضروری اصلاح و استعلامات بهینه سازی شود.

 فتحی از معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی خواست که در ایام کرونایی و در شرایطی که ادارات از لحاظ نیرو به صورت یک سوم یا یک دوم کار می کنند، به گونه ای همکاران تک تک بخش ها را مدیریت کند که خلاء نبودشان باعث به وجود آمدن مشکلات برای ارباب رجوع نکند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید بر فروش به موقع املاک مازاد بر نیاز  مشخص شده سازمان گفت: برخی شهرستان ها مانند مراغه ، میانه ، اهر و مرند با توجه به ظرفیت تولیدات کشاورزی و توسعه آنها، نیاز به تشکیل  صندوق حمایت از بخش کشاورزی شهرستان دارند که با استفاده از ماده 12 می توان با فروش املاک مازاد آن قسمت به آن اقدام نمود و در این صورت صندوق های خرد زنان نیز می توانند از این شرایط استفاده کنند و معتقدم صندوق های خرد زنان در آینده نزدیک قابلیت های خود در بخش کشاورزی را نشان خواهند داد.

 فتحی به قانون حدنگاری اشاره کرد و گفت: در دو آیتم این قانون باید بررسی شود که اولی شامل اموال اداره است که باید این اموال سنددار و مشخص شوند و آیتم دوم در بخش اداره امور اراضی بررسی می شود که شامل زمین های با کاربری کشاورزی است که باید سند دار تک برگ شوند و لازم است این قانون در اولویت قرار گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید