Iranian Agriculture News Agency

آل‌هاشم مطرح کرد:

انقلاب آبرسانی در عشایر آذربایجان شرقی با 81 کیلومتر لوله گذاری

مدیر کل امور عشایر استان آذربایجان شرقی گفت: عشایر استان آذربایجان شرقی نقش ویژه ای در تامین دام و تولید محصولات دامی و کشاورزی دارد.

انقلاب آبرسانی در عشایر آذربایجان شرقی با 81 کیلومتر لوله گذاری

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سیدمحمدحسن آل‌هاشم در نشست صمیمی اکبرفتحی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با خادمین عشایر استان از زحمات  پورعباس رئیس اتحادیه تعاونی های امور عشایر استان و مدیران  اداره امور عشایر شهرستان ها تقدیر و قدردانی کرد و گفت: زحمات همکاران در تهیه نهاده های دامی و تولید محصولات دامی عشایر بی بدیل بوده و جای قدردانی دارد.

وی از ارتباط و تعامل  سازمان جهاد کشاورزی استان و اداره کل امور عشایر ابراز خرسندی کرده و گفت: مدیریت با تدبیر مهندس فتحی موجب شده تا همه شهرستان ها و ادارات مرتبط با هم تعامل و همکاری تنگاتنگی داشته و همه خود را بخشی از یک حوزه واحد می دانند و برای یک هدف مشخص تلاش می کنند.

آل هاشم تاکید کرد: همچنان که سازمان جهاد کشاورزی استان جایگاه ویژه ای در سطح کشور دارد، اداره کل امور عشایر استان نیز مورد توجه مدیران سازمان امور عشایر کشور و مردم است چرا که همکاران امور عشایر در سخت ترین شرایط و مناطق صعب العبور بدون هیچ واهمه ای به وظایف خود عمل می کنند.

وی افزود: ورود و استفاده از تمامی سامانه ها توسط کارشناسان  باعث شده تا کارها بدون هیچ خللی در بخش های مختلف روند اصولی خود را طی کند.

مدیر کل امور عشایر استان گفت: طبق آخرین سرشماری انجام شده حدود 43 هزار و 587 نفرکه شامل  8 هزار و 97 خانوار می شود در قشلاق و 70 هزار و 577 نفر که شامل 13 هزار و 297 خانوار است در ییلاق های استان زندگی و فعالیت می کنند و اختلاف در تعداد خانوارهای ییلاقی و قشلاقی به دلیل مهاجرت عشایر استانهای همسایه در فصل ییلاق برای تعلیف حیوانات خود می باشد.

وی افزود: عشایر استان آذربایجان شرقی از دو ایل بزرگ ارسباران و شاهسون تشکیل شده که شامل 27 طایفه است و تعداد اتحادیه عشایر در استان یک مورد به همراه 8 شرکت تابعه و تعداد صندوق های خرد زنان 16 مورد می باشد.

 آل هاشم به مراتع استان اشاره کرد و گفت: حدود یک میلیون هکتار از 2 میلیون و 400 هزار هکتار مراتع استان، در اختیار عشایر عزیز استان قرار دارد و تعداد دام عشایر بر اساس واحد دامی 1.5 میلیون واحد می باشد که شامل دام سبک و سنگین و سایر چهارپایان است.

وی گفت: تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان آذربایجان شرقی به صورت سالانه 11 هزار و 939 تن است و 34 هزار و 100 تن شیر خام و 1600 تن پشم ، ورنی 24 هزار و70 مترمربع ، قالی و تابلو فرش 12 هزار و 980 مترمربع و گلیم و جاجیم 800 مترمربع توسط عشایر تولید شده است.

وی افزود: در بخش زراعت و باغی به برکت سازمان جهاد کشاورزی و پایاب سد ارسباران و پایاب پمپاژ قلی بیگلو محصولاتی چون یونجه، گندم ، جو ، پنبه ، برنج ، علوفه و صیفی جات و میوه در تناژ بالا و مختلف تولید می شود.

 آل هاشم گفت: از باب سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی عشایر استان در شرایط مناسبی قرار دارد و مسایلی مانند پدافند غیرعامل ، عضویت در تعاونی ها و تشکل های فرهنگی جزو برنامه های عشایر می باشد و از بُعد اقتصادی حدود 20 درصد دام سبک ، 3.6 درصد دام سنگین و 23 درصد صنایع دستی استان  توسط عشایر استان تامین می شود و از  بُعد آموزش، ترویج سازمان جهاد کشاورزی کمک های فراوانی در این رابطه انجام داده که شایسته قدردانی می باشد.

وی تاکید کرد: در برنامه راهبردی چشم اندازه پنج ساله امور عشایر، اسکان عشایر یکی از مهم ترین برنامه ها بوده که خوشبختانه اکثر عشایر استان مشکل سکونت نداشته و در روستاها ساکن هستند.

مدیر کل اداره امور عشایر استان در نهایت با اشاره به عملکرد اداره کل امور عشایر استان گفت: در تامین آب برای عشایر 95 درصد، برق 95 درصد، راه  دسترسی 83 درصد، مسکن مناسب 90 درصد، مخابرات 97 درصد و در آموزش 75 درصد وظایف انجام شده و ان شاء الله تا پایان برنامه ششم همه موارد تکمیل و به 100 درصد خواهد رسید.

وی افزود: استفاده از سلول ها، پنل ها و پکیج های خورشیدی و تامین برق عشایر توسط این تکنولوژی یکی دیگر از اقدامات اداره کل امور عشایر در سال اخیر بوده است.

 آل هاشم با بیان اینکه به برکت انقلاب و تلاش همکاران عشایر در حوزه آب شرب،  انقلاب خدمت رسانی و آبرسانی در استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفته است ادامه داد: در قشلاقاتی که بعد از چهل سال از گذشت انقلاب با تانکر و بشکه، آب شرب به عشایر می رساندند که با اعتباری بالغ بر 94940 میلیون ریال 81 کیلومتر لوله گذاری شده و زمینه بهره مندی 39 قشلاق و 750 خانوار از آب شرب سالم فراهم شد و در یک سال آینده نیز با بودجه 50 میلیارد ریالی و با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان برای 190 خانوار عشایر، آبرسانی انجام خواهند شد تا میزان آبرسانی سیار را به صفر برسانیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید