Iranian Agriculture News Agency

آغاز کپه کاری در 250 هکتار از مراتع حوزه آبخیز سد لیوار بخش یامچی شهرستان مرند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند، گفت: کپه کاری (سامان عرفی یا طرح مرتع داری) در 250 هکتار از مراتع حوزه آبخیز سد لیوار بخش یامچی با مشارکت بهره برداران محلی و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مرند آغاز شد.

آغاز کپه کاری در 250 هکتار از مراتع حوزه آبخیز سد لیوار بخش یامچی شهرستان مرند

علی صیادی در بازدید از این پروژه در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی ضمن بیان این مطلب افزود: این پروژه در حوزه آبخیز سد روستای لیوار واقع در بخش یامچی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه در اجرای این پروژه از بذر آگروپیرون استفاده می‌شود، یادآور شد: عرصه مراتع به عنوان یکی از مهم ترین منابع اقتصادی به شمار می رود که تامین معیشت جمعیت قابل توجهی از کشاورزان و دامداران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن وابسته است، وجود 140هزار راس دام سبک در بخش یامچی و چرای آنها در مراتع  باعث تضعیف و از بین رفتن مرتع های سرسبز شده است، این پروژه کپه کاری در مراتع تخریب یافته و فقیر اجرا می شود.

صیادی اضافه کرد: کپه کاری با گونه های بومی و انتخاب گونه های گیاهی سازگار با شرایط محیطی منطقه موفقیت کامل پروژه کپه کاری را به دنبال خواهد داشت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند در ادامه تصریح کرد: کپه کاری یکی از بهترین روش های بذر کاری، جهت احیاء و اصلاح مراتع کوهستانی، باعث تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه که علاوه بر اشتغال زایی و افزایش تولید در بخش دام و ...، گامی مثبت در مسیر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی، منطقه کپه کاری شده را قرق اعلام کرد و افزود: کار مراقبت و نگهداری از طرح مذکور توسط افراد محلی انجام خواهد شد و از دامداران و اهالی روستا تقاضا کرد تا اواخر اردیبهشت و اواسط خرداد ماه سال 1400 از ورود دام و چرای دامهای سبک در این منطقه جلوگیری کنند تا شاهد یک مرتع خوش خوراک برای دام در منطقه باشیم.

 بهرام ملکی بخشدار بخش یامچی نیز گفت: با توجه به اینکه عرصه مراتع به‌عنوان یکی از مهمترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل‌توجهی از کشاورزان و دامداران به شمار می‌رود و بخش یامچی یکی از قطبهای مهم دامپروری درشهرستان می باشد و با عنایت به اینکه بیشتر دامهای این منطقه از مراتع تعلیف می شوند و برای این که بتوانیم مراتعمان را حفظ کنیم و پوشش گیاهی را جوان نگه داریم طرح کپه کاری و بذرافشانی در این طرح اجرا میشود.

  عادلی نیک رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه این طرح با اعتباری بالغ  بر 550 میلیون ریال در حال اجرا می باشدگفت: این طرح بیولوژیکی در حوزه آبخیز لیوار به مدت 7 الی 10روز و در سطح 7 هزار و 530 هکتار که 250 هکتار آن را امسال و مابقی در سالهای آتی کپه کاری و بذر پاشی خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید