Iranian Agriculture News Agency

افزایش قیمت تمام شده محصولات دام و طیور در پی گران شدن نهاده‌های دامی در کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: گران شدن نهاده های دامی در سطح کشور و استان موجب افزایش قیمت تمام شده محصولات دام و طیور شده است.

افزایش قیمت تمام شده محصولات دام و طیور در پی گران شدن نهاده‌های دامی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به واردات نهاده های دامی و تاثیر آن بر افزایش نرخ گوشت مرغ، تخم مرغ و گوشت قرمز که در محل سالن جلسات سپاه عاشورا برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: تنظیم بازار گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ بایستی در بستر عرضه و تقاضا اتفاق بیافتد.

وی، ادامه داد: این امر در کشور ما نیز تا دو سال قبل به روال طبیعی خود اتفاق می افتاد شرکت پشتیبانی امور دام استان صرفاً در مواقعی که افزایش قیمت در گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ در بازار مشاهده می شد با ورود به این موضوع و عرضه محصولات ذخیره شده در انبار به بازار فروش، موجبات تعادل قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ را فراهم می کرد.

 فتحی اضافه کرد: زمانی که کاهش قیمت محصولات تولیدی در بازارفروش مشاهده می شود شرکت پشتیبانی امور دام استان جهت حمایت از تولیدکنندگان و ادامه تولید پایدار، اقدام به خرید مستقیم با قیمت مصوب از تولیدکنندگان نموده و محصولات خریداری شده را در انبارهای خود ذخیره می کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان، اظهار کرد: خوشبختانه دستگاههای اجرایی استان از جمله دادگستری استان، اداره کل اطلاعات، اطلاعات سپاه، سازمان صنعت و معدن و تجارت و استانداری آذربایجان شرقی در دو سال اخیر با وجود شرایط سخت اقتصادی اقدامات مفیدی در راستای تولید پایدار و ممانعت از کمبود محصولات کشاورزی انجام داده اند.

وی با تاکید بر این موضوع که براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و استان نرخ مرغ زنده به ازاء هر کیلوگرم چهارده هزار و 410 ریال تعیین شده است، گفت: عرضه مرغ زنده توسط مرغداران به کشتارگاههای استان بیشتر از نرخ مصوب، خلاف قانون بوده و باید به اداره تعزیرات معرفی شوند.

 فتحی با تصریح این نکته که تنظیم بازار گوشت مرغ باید در سطح کشور اتفاق بیافتد، اظهار کرد: در صورت تحقق این مهم می توان از سودجویی برخی از فرصت طلبان و تولیدکنندگان متخلف گوشت مرغ و افزایش قیمت آن جلوگیری کرد.

وی با خاطرنشان ساختن این مطلب که در اوایل مهرماه سالجاری جوجه ریزی در سطح کشور به جهت عدم تامین نهاده های مورد نیاز مرغداران با افت شدید مواجه شد، افزود: با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی در بازار و با عنایت بر این مهم که 85 درصد این نهاده ها از جمله ذرت و کنجاله سویا وارداتی بوده و باید از خارج تامین گردند و همچنین عدم ترخیص به موقع این نهاده ها از گمرکات کشور و استان می تواند مشکلات زیادی را در این بخش به بار آورد، باید نهاده های دامی در وقت مناسب تحویل مرغداران گردد تا بتوانیم از قطع جوجه ریزی توسط این عزیزان جلوگیری کرده و نگذاریم بازار تقاضا با کاهش عرضه مواجه شود.

 فتحی گفت: خوشبختانه در آبانماه بیش از دو میلیون و 800 هزار قطعه جوج ریزی اتفاق افتاده است که پیش بینی می شود به سه میلیون قطعه نیز افزایش یابد در این صورت نیاز استان بطور کامل تامین خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: تشکلهای سپاه و بسیج سازندگی در امر تهیه، تامین و واردات نهاده های دامی می توانند ایفاء نقش نموده و با تعامل و هماهنگی با سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، گام های موثرتری در تنظیم بازار گوشت مرغ و تامین نهاده های دامی بردارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید