Iranian Agriculture News Agency

کشاورزان برای بیمه کردن محصولات زراعی خود تا ۱۵ آذرماه فرصت دارند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی، گفت: بیمه محصولات کشاورزی بعنوان یکی از مهم ترین پارامترهای موثر در امر تولید، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

کشاورزان برای بیمه کردن محصولات زراعی خود تا ۱۵ آذرماه فرصت دارند

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی که با حضور اعضای ستاد در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: صنعت بیمه محصولات کشاورزی با چالش های متعددی مواجه است که پرداخت دیرهنگام غرامت یکی از مشکلات اساسی بیمه محصولات کشاورزی است.

وی تاکید کرد: بیمه محصولات کشاورزی تنها راه کاهش ریسک محصولات کشاورزی اعم از محصولات زراعی، باغی و دامی است بنابر این همه ما مکلف هستیم تا در قالب تشکلهای کشاورزی در کنار کشاورزان بوده و این عزیزان را نسبت به بیمه محصولات کشاورزی تشویق و ترغیب نمائیم.

 فتحی اضافه کرد: صنعت بیمه محصولات کشاورزی در کشورهای مترقی دنیا از جمله آمریکا، چین، مصر و سایر کشورهای اروپائی که در امر کشاورزی حرفی برای گفتن دارند فراز و نشیب های زیادی را طی کرده و در حال حاضر به نقطه ایده آل و مطلوب رسیده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به ضرورت افزایش پوشش بیمه محصولات کشاورزی، اظهار کرد: بیمه محصولات کشاورزی بایستی در راستای حمایت از کشاورزان، کاهش خسارات وارده به محصولات زراعی، باغی، دامی و سرپا نگهداشتن صنعت بیمه محصولات کشاورزی افزایش یابد.

وی، گفت: مدیران جهادکشاورزی شهرستان و مراکز خدمات کشاورزی باید بیمه محصولات کشاورزی را همچون تامین کود، بذر، ادوات و ماشین آلات کشاورزی در امر زراعت، تغذیه و هرس باغات و تامین نهاده های دامی، جزو وظایف اصلی خود در اولویت قرار داده و کشاورزان را نسبت به بیمه محصولات مجاب نمایند.

 فتحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح کشاورز کارت که با هماهنگی بانک کشاورزی و بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید و کشاورزان اجرا می شود، اظهار کرد: حداقل 40درصد گندم تولیدی در استان به صورت تضمینی خریداری می شود در کشاورز کارت به ازاء هر هکتار مبلغ دو میلیون تومان وام 12 درصدی با کمترین تشریفات اداری به کشاورزان پرداخت می گردد. باید تمهیداتی اعمال شود تا بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از پارامترهای خدماتی در امر تولید سهمی در کشاورز کارت داشته باشد.

وی در خصوص ترویج صنعت بیمه محصولات کشاورزی نیز، گفت: مدیران جهادکشاورزی، تشکلهای کشاورزی، کارشناسان پهنه و مراکز خدمات کشاورزی هر یک تک به تک می توانند در ترویج صنعت بیمه در بین کشاورزان نقش بسزایی ایفا نمایند باید به صورت عالمانه از ظرفیت صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی شبکه سهند در خصوص تبلیغ بیمه محصولات کشاورزی بهره برداری مطلوب به عمل آورد.

فتحی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: هزینه در امر تبلیغات از جمله تبلیغ و ترویج بیمه محصولات کشاورزی، هزینه محسوب نمی گردد بلکه در واقع جزو سرمایه گذاری های ثابت برای آینده بحساب می آید لذا هزینه در امر ترویج و تبلیغ بیمه محصولات کشاورزی و فرهنگ سازی عمومی این امر ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان نیز در این جلسه با بیان اینکه کشاورزان برای بیمه کردن محصولات زراعی خود تا ۱۵ آذرماه فرصت دارند گفت: باغداران این استان نیز تا  ۳۰ آذرماه فرصت دارند اراضی کشاورزی و باغی خود را بیمه کنند.

علی تبریزی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی
علی تبریزی مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان آذربایجان شرقی 

علی تبریزی با بیان اینکه خطرپذیری فعالیت در بخش کشاورزی به علت وابستگی زیاد آن به شرایط جوی، همواره مقوله‌ای است که پوشش بیمه محصولات کشاورزی در منطقه را با اهمیت کرده است افزود: در سالهای اخیر تاخیر در پرداخت غرامتها باعث نارضایتی گردیده که خوشبختانه این مشکل با تفویض اختیار بررسی خسارتها به استان مرتفع گردیده است.

وی با بیان اینکه سال زراعی گذشته 87 هزار و 835 هکتار از مزارع آذربایجان شرقی(10891 بیمه نامه) زیر پوشش بیمه قرار گرفته بود، افزود: از ابتدای سالزراعی جاری نیز تاکنون 15 هزار و 430 هکتار از مزارع استان(1891 بیمه نامه) زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان با بیان اینکه سال گذشته 24 هزار و 308 هکتار از باغات استان زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفته بود گفت: متاسفانه تاکنون 38 هکتار از باغات استان بیمه شده است که چنانچه بهره برداران بخش کشاورزی استان نسبت به انجام بیمه کشاورزی اقدام نکنند ریسک خطر برای تولید محصولات کشاورزی با توجه به تغییرات مختلف اقلیمی وجود دارد.

وی میزان غرامت پرداختنی به خسارت دیدگان را در سال زراعی 99 ـ 98 در حدود 456 میلیارد و  663 میلیون ریال اعلام نمود و افزود: از این مبلغ حدود 95 میلیارد ریال پرداخت شده است که به زودی مابقی غرامت ها پرداخت خواهد شد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی نیز به نمایندگی از کشاورزان استان با بیان اینکه هرساله کشاورزان علاقه کمتر به بیمه کردن تولیدات خود می کنند گفت: عدم  پرداخت  به موقع خسارات به کشاورزان،  عدم ارزیابی درست کارشناسان بیمه گذار از میزان خسارت به تولید کنندگان و  همچنین گران بودن حق بیمه گذار از جمله موانع این امر به شمار می روند.

هادی فرجی آزاد رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی
هادی فرجی آزاد رئیس نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان شرقی 

هادی فرجی آزاد با بیان اینکه بخشی از عدم استقبال کشاورزان در انجام بیمه به تعرفه ها و مشکلات بیمه اختصاص دارد بر واگذاری کارگزاری به نظام صنفی کشاورزی باتوجه به این که بهره برداران تماماً تولید کننده بخش کشاورزی هستند و با همه شهرستان ها ارتباط مستقیمی با تولیدکنندگان کشاورزی دارند تاکید نمود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید