Iranian Agriculture News Agency

سامانه یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی سدی در مسیر فرصت طلبان و زیاده خواهان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بذور اصلاح شده و گواهی دار یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار در افزایش عملکرد در واحد سطح است.

سامانه یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی سدی در مسیر فرصت طلبان و زیاده خواهان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای راهبری طرح یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی استان که با محوریت بررسی روند پیشرفت ترسیم در شهرستانها و بصورت ویدئو کنفرانس که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: کشت پاییزه و بخش کشاورزی استان در سالجاری تحت تاثیر نابسامانی های اقتصادی کشور و نوسانات ارزی قرار گرفت و به تبع آن کشاورزان برخلاف سالهای گذشته به طور داوطلبانه متقاضی دریافت بذرهای اصلاح شده از متولیان بخش کشاورزی شدند تا بتوانند افزایش عملکرد در واحد سطح را با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی کشور و استان محقق سازند.

وی در ادامه با تقدیر و تشکر از زحمات مدیران شهرستان، مسئولین مراکز جهادکشاورزی و کارشناسان پهنه بابت تدبیر و مدیریت پروسه تهیه و تامین بذر اصلاح شده مورد نیاز کشاورزان استان گفت: مدیریت جهادکشاورزی شهرستان اهر علاوه بر تامین بذر اصلاح شده کشاورزان شهرستان، در خرید و فرآوری بذر مورد نیاز سایر شهرستانها نیز اقدامات ویژه ای انجام داده است.

 فتحی اضافه کرد: مهندس اسدی مدیرجهادکشاورزی شهرستان اهر دریکپارچه سازی سامانه اطلاعات کشاورزی استان فعالیت مضاعفی نموده است لذا از مدیر شهرستان و مجموعه جهادکشاورزی شهرستان تقدیر به عمل می آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص ضرورت رعایت فرمول کودی مشخص شده محققین مرکز تحقیقات استان در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح، اظهار کرد: مدیریت جهادکشاورزی شهرستانها مکلفند با توجه به فرمول کودی ارائه شده، کود فسفات را در کنار کود ازت جهت تغذیه مناسب نبات و افزایش عملکرد در واحد سطح به کشاورزان توصیه نمایند افزایش قیمت کودهای فسفاته دلیل موجهی برای عدم استفاده این کودها در کنار کودهای زیستی نیست؛ لذا مدیران شهرستان باید جایگزین مناسبی برای کودهای فسفاته ارائه و کشاورزان را نسبت به بکارگیری آن ترغیب نمایند تا با مشکل افت تولید مواجه نگردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با کشت دانه روغنی کلزا، گفت: سطح زیرکشت کلزای استان در سال 98 بالغ بر 5 هزار و 290 هکتار بود، سال گذشته عمدتاً شهرستانهای تبریز و اسکو درگیر کشت کلزا بودند که متاسفانه شاهد عملکرد پایینی در هکتار بودیم که با توجه به سطح زیرکشت و میزان خرید کلزا رقم قابل توجهی نمی باشد امسال با واقعی نمودن سطح زیرکشت (دو هزار و 300 هکتار) و کشت در اراضی مرغوب و آبیاری بموقع بایستی عملکرد 3 تن در هکتار را عملیاتی نمائیم.

فتحی با اشاره به اهمیت کشت علوفه های دیمی در استان، ادامه داد: استان آذربایجان شرقی بعنوان یکی از قطب های دامپروری کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بایستی کشت علوفه های دیمی در مزارع زراعی استان در راستای تامین نهاده های دامی از جمله جو و علوفه های دیمی توسط معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی، مدیران شهرستان و مسئولین مراکز جهادکشاورزی مورد توجه قرار گیرند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تنظیم بازار محصولات کشاورزی مخصوصاً گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ مجدداً به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده است آحاد مردم، مصرف کنندگان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی از شرایط فعلی ابراز نارضایتی می نمایند، لذا متولیان بخش کشاورزی در سطح استان موظفند با احاطه کامل بر فعالیت های کشاورزی زیرمجموعه های خود و تزریق محصولات کشاورزی موجود در انبار به بازار فروش شرایط را بر مصرف کنندگان راحت تر و متعادل تر نمایند.

وی افزایش سیستم های آبیاری تحت فشار و توسعه کشت محصولات گلخانه ای در فضاهای بسته و کنترل شده را به عنوان یکی از اصلی ترین اولویت های وزارت جهادکشاورزی مورد تاکید قرار داد.

 فتحی در خصوص وقوع حوادث غیرمترقبه در استان نیز، اظهار کرد: انتظار داریم تا پس از وقوع هر حادثه ای، اداره بحران و مدیریت حوزه ریاست در جریان امور قرار گرفته و اقدامات ضروری را انجام دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اولویتهای دکترخاوازی مقام عالی وزارت جهادکشاورزی در بخش کشاورزی کشور، تصریح نمود: با اجرایی شدن طرح یاوران تولید به عنوان یکی از اولویت های کاری مقام عالی وزارت، خلاء موجود بین محقق و مروج از بین رفت و یاوران تولید با حضور در شهرستانها، دهستانها و روستاهای مناطق مختلف استان و احصاء دلایل موفقیت کشاورزان پیشرو در کشاورزی زراعی و ارائه توصیه های فنی و علمی به سایر کشاورزان؛ فاصله عملکرد کشاورزان عادی با کشاورزان شاخص را کاهش دادند.

 فتحی در بخش پایانی سخنان خود گفت: یکپارچه سازی سامانه اطلاعات کشاورزی یکی دیگر از اولویت های ویژه دکتر خاوازی در بخش کشاورزی است، ثبت اطلاعات دقیق و مدون کشاورزی در سامانه یکپارچه سازی اطلاعات کشاورزی می تواند از فرصت طلبی، سودجویی و زیاده خواهی منفعت طلبان در بخش کشاورزی ممانعت کرده و موجب شود تا امکانات و تسهیلات کشاورزی بدست زحمت کشان و تولیدکنندگان واقعی این بخش رسیده و دسترسی کارشناسان کشاورزی به آمار و ارقام واقعی و بروز کشاورزی را تسهیل کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید