Iranian Agriculture News Agency

در سال جاری صورت گرفت؛

تولید بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم زعفران خشک در آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از افزایش ۳۰ درصدی عملکرد تولید زعفران در استان آذربایجان شرقی در سالجاری خبر داد.

تولید بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم زعفران خشک در آذربایجان شرقی

 علی رخ افروز در حاشیه بازدید از مزارع کشت زعفران در شهر بناب جدید شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت استان در تولید زعفران،  گفت: امسال حدود ۳۵۰ هکتار از اراضی استان، زیر کشت زعفران هستند که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد افزایش سطح زیر کشت را داشتیم اما پیش بینی می‌شود که عملکرد تولید نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بارندگی شدید برف و سردی هوا در زمان برداشت زعفران، تهدیدی جدی بر میزان برداشت محسوب می‌شود ادامه داد: امسال هوا بسیار عالی بوده و مشکلی از این بابت وجود ندارد و حتی با این نوع آب و هوا، در تمامی نقاط استان، می‌توان زعفران کشت کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: با توجه به کاهش میزان آب ‌های زیرزمینی، سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه ریزی کرده تا محصولات کم آب بر و با صرفه را در الگوی کشت محصولات استان جای دهد، که زعفران نیز در این الگو وجود دارد، زیرا زعفران به حداقل آب نیاز دارد و حداکثر می‌توان در دو نوبت و زمانی که محصولات دیگر نیاز به آبیاری ندارند، مزرعه را آبیاری کرد.

 رخ افروز با بیان اینکه متوسط عملکرد تولید زعفران خشک کشور، ۳.۴ کیلوگرم در هر هکتار است،  گفت: با همت کشاورزان باسواد در استان، متوسط عملکرد این محصول در استان به میزان چهار کیلوگرم در هر هکتار رسیده است.

وی عملکرد مزارع شاخص را بیش از 8 کیلوگرم در هکتار اعلام نمود و گفت: میزان تولید زعفران خشک در استان آذربایجان شرقی در سالجاری، بالای ۱۴۰۰ کیلوگرم پیش بینی می‌شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه از مجموع بیش از 106 هزار  هکتار زعفران در سطح کشور، استان آذر بایجان شرقی حدود 0.3 درصد سطح زیر کشت مزارع زعفران در سطح کشور را دارد و از این حیث رتبه یازدهم را به خود اختصاص داده است گفت: بیشترین سطح زیرکشت زعفران در شهرستانهای مرند، آذرشهر و شبستر بوده  و شهرستان مرند دارای 195 هکتار با تولید بیش از 800 کیلوگرم رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

 وی قیمت گل تر زعفران را 160 الی 170هزارتومان دانست و افزود: قیمت عمده هر کیلو زعفران در سالجاری  12 الی 13 میلیون تومان می باشد.

 رخ افروز میزان تولید زعفران در کشور را در سال گذشته 336 تن دانست و گفت: کشورمان بیش از 90 درصد سهم جهانی تولید زعفران را به خود اختصاص داده است

وی در خصوص فراوری زعفران گفت: سازمان تعاون روستایی قصد ورود به قضیه فراوری و عرضه زعفران به بازار را دارد و می‌خواهد در قالب بورس، خرید و فروش انجام گیرد و این محصول را به کشورهای مختلف صادر کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص وضعیت صادرات زعفران افزود: تا پیش از کرونا، وضعیت صادرات خوب بود و در قالب گمرک و چمدانی انجام می‌گرفت اما پس از کرونا، با توجه به محدودیت‌های صادراتی، با وجود عدم موانع صادراتی، میزان صادرات کاهش یافته است.

وی متذکر ‌شد: زعفران، یک محصول مازار بر تولید کشور است و معمولاً مصرف داخلی زیادی ندارد، از این رو وقتی محصول، همزمان در تمام کشور برداشت شده و به بازار می‌رود، برخی سعی می‌کنند تا قیمت‌ها را پایین بیاورند و کشاورزان نیز تا حدی که کفاف هزینه‌ها را بدهد، راضی می‌شوند، اما اگر این کشاورزان، سه ماه صبر کنند، حتماً قیمت بالا خواهد رفت؛ این یک اصل در زمان برداشت محصولات است.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید