Iranian Agriculture News Agency

بناب جدید شهرستان مرند قطب زعفران شمالغرب کشور محسوب می‌شود

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از برداشت یک هزار کیلوگرم زعفران در شهرستان مرند خبر داد.

بناب جدید شهرستان مرند قطب زعفران شمالغرب کشور محسوب می‌شود

علی صیادی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت کشت زعفران شهرستان، مرند گفت: تا سال گذشته، ۱۸۴ هکتار از اراضی مرند، سطح زیر کشت زعفران مرند بود اما امسال به ۱۹۴ هکتار رسیده است.

وی  متوسط عملکرد زعفران مرند را هفت کیلوگرم در هر هکتار اعلام نمود و گفت: در مزارع شاخص تا ۱۲ کیلوگرم برداشت دارند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با بیان اینکه سالانه نزدیک  یک هزار کیلوگرم زعفران در مرند تولید می‌شود گفت: مرند، رتبه اول میزان تولید زعفران استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه اولین محصول زعفران آذربایجان شرقی در شهر بناب جدید شهرستان مرند شروع به کشت شده است گفت: این شهر، قطب زعفران شمالغرب کشور محسوب می‌شود.

 صیادی با بیان اینکه تنها راه حمایت از زعفران کاران، گسترش صنایع بسته بندی زعفران است، گفت: سه نوع برند زعفران برای شهرستان مرند خریداری شده است اما این شهرستان در حوزه صادرات خارجی چندان موفق نیست، زیرا از ابتدای شروع کشت زعفرات در منطقه، محصول به صورت گل کامل فروخته می‌شد و معمولاً رغبتی برای ایجاد صنعت بسته بندی وجود نداشته است.

وی افزود: اکنون که تعداد مزارع زیر کشت رو به بالا است و میزان تولید نیز هر ساله افزایش می‌یابد، نیاز است تا به صنعت بسته بندی هم توجه شود و کارخانه‌ای در شان زعفران منطقه راه اندازی شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه  مرند با بیان این‌که ۴۰ درصد زعفران شهرستان بسته بندی شده و ۶۰ درصد به صورت فله‌ای فروخته می‌شود، ادامه داد: مرند، ظرفیت گسترش کشت زعفران را دارد و با توجه به مصرف پایین آب نیز، کشاورزان را برای کشت این محصول توصیه می‌کنیم اما باید در نظر گرفته شود که برداشت زعفران نیاز به کارگر بالایی دارد.

گفتنی است بناب مرند (بناب جدید) یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان مرند وااقع شده‌است. این شهر در ۱۰ کیلومتری شرق مرند و ۷۲ کیلومتری شمالغرب تبریز قرار گرفته‌است بناب مرند در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۸۳ از روستا به شهر ارتقا یافته است این شهر از سمت شمال به زنوز، از سمت جنوب به صوفیان، از سمت شرق به ورزقان و از سمت غرب به مرند محدود و اقتصاد آن بر پایه کشاورزی ودامپروری بوده وعمده محصولاتی که در این شهرتولید می شود زردآلو ، گردو و زعفران بوده و70درصد کشت زعفران شهرستان در این شهر تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید