Iranian Agriculture News Agency

انجام خرید تضمینی 22500 تن گندم در شهرستان اهر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر از انجام خرید تضمینی 22500 تن گندم در شهرستان اهرخبر داد.

انجام خرید تضمینی 22500 تن گندم در شهرستان اهر

محمد اسدی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با بیان اینکه با فرارسیدن فصل زراعی و شروع بارش های منطقه‌ای و باران، با عنایت خداوند کشت پائیزه 400-99 در شهرستان اهر با اختصاص چهل و نه هزار و 300 هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت گندم آبی و دیم  و سیزده هزار هکتار جو آبی و دیم  شروع شده است که از این میزان  1200 هکتار کشت گردیده است گفت: با توجه به آمار ارائه شده وضعیت فعلی زراعت شهرستان و پیش بینی های انجام یافته عملکرد محصولات در این شهرستان با روند رو به شدی مواجه خواهد بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر با اشاره به توسعه کشت دانه های روغنی بویژه کلزا و در جهت تامین روغن خوراکی مورد نیاز جامعه و کاهش وابستگی به وارادات روغن، گفت : سطح سبز مزارع کلزای شهرستان بالغ بر70هکتار می باشد که این سطح نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته از افزایش 2 برابری برخوردار است.

وی ادامه داد: در همین راستا مقدار 800 کیلو بذر از ارقام وارداتی( ناتالی) و داخلی(اوپرا) تامین و بین کشاورزان توزیع شده است و پیش بینی می شود از این سطح 140 تن محصول تولید شود.

اسدی ضمن اعلام آمار زراعت موجود در این شهرستان با کل اراضی زراعی هشتاد و چهار هزار و 421 هکتار و پتانسیل تولید بالای اراضی در این شهرستان گفت: در این راستا 296 تن بذر گندم و جو اصلاح شده بین کشاورزان توزیع گردیده که با تامین و توزیع ارقام گندم آذر 2 مادری، گواهی و پرورشی و همچنین ارقام گندم پیشگام، صدرا، هشترود و ایوان و ارقام اصلاح شده جو دیم رقم انصار آبیدر و ماکوئی در شهرستان در راستای تغییر بذر جو دیم و آبی جهت کشت توزیع شده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اهر در ادامه با بیان اینکه به منظور تغذیه مناسب محصولات زراعی 850  تن کود اوره و فسفات ساده و فسفات باور2 تامین و به تناسب نیاز کشاورزان، در اختیار آنان قرار گرفته و روند خرید و حمل بذر وکود ادامه دارد افزود: خرید تضمینی گندم در سال زراعی 99-98 به میزان بیست و دو هزار و 500 تن توسط مراکز شش گانه خرید تضمینی شهرستان خریداری شده است.

اسدی در مورد طرح امنیت غذائی (گندم و جو، حبوبات و نباتات علوفه ای) افزود: این طرح از سال گذشته در سطح 2133 هکتار از مزارع گندم و جو، حبوبات و نباتات علوفه ای با تعداد بهره بردار230 نفر اجرا گردید از مزایای این طرح می توان به تنوع ارقام گندم و جو برای منطقه – اجرای ارقام مشارکتی در شرایط مزرعه کشاورز، کشاورزی حفاظتی و تناوب زراعی و ذخیره رطوبت اشاره کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان، تغییر کشت به روش حفاظتی را از مهم ترین اقدامات این طرح دانست وگفت: این روشی است که برای ما شخم را حذف می کند و در قبالش مواد آلی خاک و میکرو ارگانیسم‌ها اضافه و خاک ورزی را کم میکند با برنامه ریزی که انجام شده در سال جاری اجرای سه هزار و 750 هکتار پیش بینی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید