Iranian Agriculture News Agency

آذربایجان‌شرقی رتبه دوم تولید سیب را در کشور دارد

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: استان از لحاظ سطح زیرکشت و تولید سیب با تولید حدود 670 هزار تن در سال رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

آذربایجان‌شرقی رتبه دوم تولید سیب را در کشور دارد

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی اظهار کرد: میزان تولید سیب درختی استان در سال جاری  بیش از  ۶۷۰ هزار تن است که از این میزان ۶7 هزار تن سیب تابستانه و ارقام محلی و 600 هزار تن سیب پائیزه است.

وی افزود: از سیب های تولیدی استان ۳۲۰ هزار تن درجه یک و ممتاز، ۲۱۰ هزار تن درجه ۲ و ۷۰ هزار تن درجه سه و صنعتی است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۸ درصد سیب تولیدی استان رقم گلدن ، ۶۰ درصد رقم رد و ۲ درصد به سایر ارقام اختصاص دارد.

فتحی با اشاره به اینکه سیب مصرفی استان سالانه در حدود ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تن می باشد، ادامه داد: بیشتر ارقام باغ های سیب از نوع رقم رد و گلدن است و با توجه به شرایط اقلیمی، سیب تولیدی آذربایجان شرقی از مرغوبیت و خاصیت انبارداری بالا برخودار بوده و دارای مزیت صادراتی و ارزآوری است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: از کل سطح زیر کشت حدود ۱۰ درصد به ارقام تابستانه اعم از سیب مشکی، گلاب، قره یاپراق، شیخ احمد، ساری آلما ، قزل آلما و حدود ۲درصد از نوع رویشی(سیب مالینگ پا کوتاه) و شامل  ارقام فوجی، دلبار استار (دورنگ فرانسوی)، گالا، گلاب، رد استارکینک و برابرن به صورت پراکنده وجود دارد.

 فتحی اعلام کرد: شهرستان مراغه با تولید بیش از ۲۱۷ هزار تن سیب مقام اول آذربایجان شرقی و شهرستانهای میانه با  ۱۲۶ هزار تن و اهر با ۸۵ هزار تن به ترتیب مقام دوم و سوم را دارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید