Iranian Agriculture News Agency

کشت کلزا در مقایسه با کشت کنجد به صرفه تر است و کاربردهای بیشتری نسبت به کنجد دارد

سیاست های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش تولید دانه های روغنی از طریق کاشت کلزا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: کشت کلزا در مقایسه با کشت کنجد به صرفه تر است و کاربردهای بیشتری نسبت به کنجد دارد.

سیاست های وزارت جهادکشاورزی برای افزایش تولید دانه های روغنی از طریق کاشت کلزا

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه نظام نوین ترویج کشاورزی ضمن استماع سخنان کارشناسان پهنه ضمن اظهار این مطلب گفت: کارشناسان این حوزه باید با برنامه ریزی و بررسی دقیق، در مدت زمان معین اشرافیت و شناخت کامل نسبت به پهنه خود داشته باشند این کارشناسان باید در مورد وسعت پهنه، میزان آب، امکانات مکانیزاسیون، چگونگی فروش محصول تولید شده، ذائقه غالب مردم جهت ترویج که می تواند کشت سنتی یا صنعتی باشد و مسائلی دیگر شناخت کامل داشته باشند.

   وی افزود: برای برنامه ریزی لازم است که چالش ها، فرصت ها، تهدیدات و ظرفیتها شناسایی و سپس اقدامات لازم جهت کاهش تهدیدات و استفاده از فرصت ها انجام شود.

    رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: اگر کارشناسان پهنه با رجوع به اطلاعات و یافته های گذشته و با بکارگیری روش های جدید علمی در حوزه ترویج پیش روند، مطمئناً می توانند از لحاظ اقتصادی و در افزایش بازده محصول مفید واقع شوند.

 فتحی با بیان اینکه سیاست وزارت جهادکشاورزی در توسعه کشت دانه های روغنی کلزا بوده و با مقایسه دو محصول کنجد و کلزا گفت: اگر زحمت و هزینه ای که برای کنجد صرف می شود برای کلزا صرف شود، مطمئناً میزان برداشت محصول بیشتر خواهد بود و بهتر است در بخشی از مزارع کنجد، کلزا کشت شود چرا که کلزا هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ کاربردی  می تواند مناسب تر از کنجد باشد.

   وی با اشاره به توانایی ها و پتانسیل مراکز جهادکشاورزی در شهرستانها گفت: باید به این حوزه توجه بیشتری شود و پشتیبانی از این بخش در اولویت قرار گیرد چرا که این حوزه ارتباط نزدیکی با کشاورزان دارد و دغدغه ها و مشکلات را از نزدیک رصد می کند و می تواند برای حل مسائل روش های مختلف و مناسب ارائه دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید