Iranian Agriculture News Agency

لزوم برنامه ریزی با تکیه بر پتانسیل های داخلی استان در جهت تامین نیازهای بخش کشاورزی به ویژه نهاده های دامی

ارائه فرمول کودی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی بر لزوم برنامه ریزی با تکیه بر پتانسیل های داخلی استان در جهت تامین نیازهای بخش کشاورزی به ویژه نهاده های دامی تاکید کرد.

ارائه فرمول کودی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، اکبر فتحی در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان ضمن تقدیر از زحمات و پیگیری های مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: تسهیلگری مهمی  در این بخش اتفاق افتاده و از رویکردهای قدیمی فاصله گرفته و با داشتن دیدگاه هایی با افق های روشن ، چه در سرمایه گذاری های خارج از بخش کشاورزی و چه در داخل، به قضایا پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه از طرفی در بخش سرمایه گذاری خارج از بخش کشاورزی رویکردی انبساطی رخ داده است که می تواند مربوط به اقدامات وزارت متبوع و وزارت صمت باشد افزود: در بخش سرمایه گذاری در حوزه های تولیدی و تبدیلی باید بیشتر پیگیر مساله بوده تا گره های موجود گشوده شود.

فتحی با تاکید بر بسترسازی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و حمایت از سرمایه گذاران این بخش ادامه داد: ادارات منابع طبیعی و امور اراضی شهرستان ها، عرصه ها و زمین هایی که قابلیت سرمایه گذاری  دارند مشخص کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی در ادامه صحبت هایش از زحمات مدیرکل امور عشایر استان تشکر کرد و گفت: اقداماتی که در حوزه آبرسانی و آب شرب برای عشایر و بعضاً در روستاها در زمان کوتاه و با وجود سختی انجام شده ، قابل تقدیر و تشکر است.

وی افزود: باید مسائل مربوط به امور دام عشایر در برنامه های معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان لحاظ گردد تا مشکلات این بخش عشایر به حداقل برسد.

فتحی با اشاره به وجود جنگ اقتصادی و کمبود نهاده های دامی گفت: در بخش دام باید سیاست های مربوط به تامین نهاده‌های دامی را پیاده سازی کنیم چرا که تولید دام وابسته به نهاده است و بحران حال حاضر بخش دام تامین نهاده است. بنابراین باید برای تامین نهاده مورد نیاز دام سبک از کلیه ظرفیتهای موجود نظیر علوفه مراتع نیز استفاده شود.

وی در ادامه به بحث هویت گذاری دام ها اشاره و تاکید کرد: باید این امر به درستی انجام شود و هر کسی در هر جایگاهی باید کمک کند تا آمار دقیق و درستی از دام و نهاده‌های دامی بدست آوریم.

وی از اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در بخش واکسیناسیون دامی و اقدامات موثر در پایش نهاده های دامی تشکر کرده و افزود: سامانه دامپزشکی اطلاعات مفید و به روزی دارد و باید نسبت به لینک شدن این سامانه با سامانه بازارگاه اقدام شود.

وی با اشاره به لزوم ملموس بودن نتیجه اقدامات در حوزه دامپزشکی گفت: باید هر کاری که درحوزه دام و دامپزشکی انجام می شود در نهایت در افزایش وزن لاشه ، چندقلوزایی و.... اثر خودش را نشان دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از اقداماتی که سازمان تعاونی روستایی استان در حوزه خرید گندم و تعیین چارچوب مشخص برای تعریف تشکل‌ها انجام داده تقدیر و تشکر کرد و گفت: انتظار می رود سازمان تعاون روستائی نظارت بیشتری در عملکرد تشکل ها اعمال کند.

فتحی در ارتباط با حوزه پشتیبانی دام گفت: در بحث حمل و توزیع نهاده ها توسط شرکت پشتیبانی امور دام بایستی آمار به روز جهت رصد  و پایش آن به موقع اعلام شود.

وی با بیان اینکه باید توانایی داشته باشیم که در زمان های بحرانی تصمیمات درست بگیریم تاکید کرد: برای خرید گوشت مازاد بر نیاز با توجه به اعلام قیمت خرید تضمینی گوشت قرمز لازم است شرکت پشتیبانی امور دام با هماهنگی معاونت امور دام نسبت به اطلاع رسانی گسترده اقدام کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت کودهای شیمیایی، فرمول کودی جایگزین توسط مرکز تحقیقات کشاورزی ارائه گردیده است که کشاورزان عزیز مختار به استفاده از هر دو نوع کود می باشند که لازم است کودهای مذکور توسط شرکت خدمات حمایتی در دسترس کشاورزان قرار گیرد.

وی در ارتباط با طرح یاوران تولید گفت: این طرح یکی از برنامه های وزیر محترم جهاد کشاورزی بوده و خوشبختانه اجرای این طرح توسط استان آذربایجان شرقی و حوزه تحقیقات و آموزش کشاورزی استان موفقیت آمیز و همگام  بوده و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در بخش ستاد پشتیبانی مروجین کشور نیز موفقیتهایی به دست آورده و همچنان به خوبی به کار خود ادامه می دهد که اگر بتوانیم در این دو بخش همچنان عملکرد موفقی داشته باشیم، در پیشبرد اهداف دیگر به مشکل برنمی‌خوریم.

فتحی در ارتباط با صندوق حمایت از بخش توسعه کشاورزی گفت: لازم است صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نسبت به تعیین تکلیف املاک مازاد بر نیاز در سطح استان در راستای افزایش نقدینگی صندوق اقدام کند.

وی در ارتباط با سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: این سازمان باید به شرکت های وابسته نظارت دقیق داشته باشد بالاخص در زمینه مجوزهای تبصره 4 و در خصوص مجوز گلخانه ها و نیز نظام مهندسی فقط مجاز به صدور صرف مجوز گلخانه می باشد و صدور مجوز حصارکشی و احداث خانه باغ جز وظایف امور اراضی است که باید به این موارد دقت شود.

فتحی در ارتباط با نظام صنفی کشاورزی نیز گفت: باید گروه های صنفی در نظام صنفی تشکیل و راه اندازی شود تا در مراحل مختلف اجرایی کنار نظام صنفی باشند.

وی افزود: بنیاد گندم کاران همواره پرتلاش بوده و در کمیسیون کشاورزی با دولت رایزنی هایی برای تعیین قیمت گندم انجام داده است و امیدواریم همین روال ادامه داشته باشد و ظرفیت ها در جهت منافع کشاورزان استان آذربایجان شرقی صرف شود.

فتحی تاکید کرد: در خصوص مرغ لاین آرین براساس ابلاغیه وزیر جهادکشاورزی و لزوم خودکفایی در این نیز بایستی در سطح استان به طور جد پیگیری و اجرایی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به مشکلات موجود در جامعه اشاره کرد و گفت متاسفانه بیماری کرونا از یک سو و تحریم ها از طرف دیگر روی تولید کنندگان و مصرف کنندگان اثر منفی گذاشته و همه را با مشکل مواجه کرده است اما باید سعی کنیم مشکلات موجود را فقط از دیدگاه خودمان بررسی نکنیم و مشکلات دیگران را هم در نظر بگیریم باید سعی کنیم همدلی و همبستگی ایجاد کنیم تا انشالله بر مشکلات فائق آییم.

گفتنی است رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی  در ابتدای این جلسه با بزرگداشت هفته دفاع مقدس، یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس مخصوصاً سنگرسازان بی سنگری که از مجموعه جهادکشاورزی به درجه رفیع شهادت نایل شده اند را گرامی داشت و برای یادگاران جنگ آرزوی سلامتی ، سعادت و بهروزی کرد.

گفتنی است در پایان این جلسه با اهدای لوحی توسط اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از  مصطفی قنبری دبیر خانه کشاورز استان به دلیل تبیین و اطلاع رسانی سیاست‌های بخش کشاورزی استان و نحوه همراهی کشاورزان و بهره برداران با سیاست‌های اجرایی سازمان تجلیل شد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید