Iranian Agriculture News Agency

تولید سالانه 40 هزارتن انواع محصولات گلخانه‌ای دربزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در جلفا

مدیرعامل مجتمع گلخانه 130 هکتاری هیدروپونیک منطقه آزاد ارس گفت: مجتمع گلخانه ای 80 هکتاری تحت عنوان ارس تارلا امیر که اخیراً افتتاح شده است با ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن انواع محصولات گلخانه ای و ۲۰ میلیون واحد نشاء و گیاه توسعه یافته با استفاده از فناوری روز دنیا و حداقل مصرف آب برای صادرات به ویژه به کشورهای اوراسیا به بهره برداری رسیده است.

تولید سالانه 40 هزارتن انواع محصولات گلخانه‌ای دربزرگترین مجتمع گلخانه‌ای خاورمیانه در جلفا

محمود ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: میزان سرمایه گذاری ریالی اجرای این مجتمع گلخانه ای یک هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال و میزان سرمایه گذاری ارزی آن ۷۰ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو بوده و با اجرای آن برای ۶۵۰ نفر به صورت مستقیم زمینه اشتغال ایجاد شده است.

محمود ابراهیمی مدیرعامل مجتمع گلخانه 130 هکتاری هیدروپونیک منطقه آزاد ارس
محمود ابراهیمی مدیرعامل مجتمع گلخانه 130 هکتاری هیدروپونیک منطقه آزاد ارس

وی افزود: سطح زیرکشت این مجتمع ۵۷ هکتار بوده که در ۲ فاز و در مدت ۲۸ ماه اجرا شده و طول لوله گذاری و سیستم آبیاری و گرمایش آن یک هزار و ۸۰۰ کیلومتر است که ظرفیت تولید سالانه ۲۴ هزار و ۲۰۰ تن گوجه فرنگی را دارد.

مدیرعامل مجتمع گلخانه 130 هکتاری به روش هیدروپونیک منطقه آزاد ارس اظهار کرد: وسعت پروژه های شرکت ارس تالار امیر و ارس تارلا امین در منطقه آزاد ارس ۱۳۰ هکتار بوده و در آن ها برای بیش از یک هزار نفر زمینه اشتغال فراهم شده است.

ابراهیمی، افزود: در این پروژه ها سالانه ۴۰ هزار تن انواع محصولات تولید می شود و ۸۵ درصد تولیدات این شرکت مانند سال های گذشته به کشورهای حوزه اوراسیا به ویژه روسیه صادر شود.

وی یادآوری کرد: در این مجتمع گلخانه ای از آخرین فناوری های روز دنیا استفاده شده و این مجتمع به عنوان الگوی تخصصی مورد توجه علاقه مندان، محققان و سرمایه گذاران قرار گرفته است.

مدیرعامل مجتمع گلخانه 130 هکتاری هیدروپونیک منطقه آزاد ارس

مشاور ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ارس تارلا امیر و امین نیز با بیان اینکه موفقیت برای تولید در محیط‌های کنترل شده، در گرو استفاده از بذرهای هیبرید F۱ است گفت: اگر این بذر کیفیت و سلامت کافی و اصالت مناسب را نداشته باشد، تولیدکننده متحمل ضررهای زیادی می‌شود. بنابراین تأمین بذر F۱ سالم و با کیفیت مطابق با آنچه بازارهای هدف انتظار دارند، همیشه یکی از مشکلات بوده است.

اسکندری مشاور ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ارس تارلا امیر و امین
سعدالله اسکندری مشاور ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ارس تارلا امیر و امین 

دکتر سعدالله اسکندری با بیان اینکه قیمت بذرهایی که وارد می‌کنند خیلی بالاست، ولی کیفیت و خلوص بسیار بالایی دارند و از اصالت خوبی برخوردارند. در نتیجه می‌توان از آنها محصولات خوبی تولید کرد ادامه داد: شاید اگر چنین حساسیت‌هایی را نداشتند نمی‌توانستند سال گذشته بیش از ۱۰ هزار تن صادرات داشته باشند. البته امسال که سطح کشت آنها از ۳۰ هکتار به ۶۰ هکتار رسیده، پیش‌بینی می‌کنند بیش از ۲۰ هزار تن صادرات داشته باشند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد تولیدات این شرکت در سالهای گذشته به کشورهای خارجی صادر شده و حدود ۲۰ درصد نیز در بازار داخلی توزیع شده است افزود: این مجتمع گلخانه‌ای بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای کشور و خاورمیانه است.

اسکندری با بیان اینکه با توسعه فعالیت‌ها، این گلخانه به باشگاه ۱۰ گلخانه بزرگ هیدروپونیک دنیا پیوسته است افزود: در حال حاضر ۱۱۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کارند.

وی با بیان اینکه برنامه شرکت تولید محصولات سبزی و صیفی داخل گلخانه و در خارج از فصل متداول کشت است و هدف صادرات محصول به کشورهای منطقه و عمدتاً کشور روسیه است ادامه داد: محصولات متعددی در این گلخانه کشت شده از جمله خیار، بادمجان، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی و در حال حاضر بیشتر تیپ‌های مختلف گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های مختلف با اقلام کالیفرنیایی کشت شده که برداشت آن هم آغاز شده است که برای سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ تولیدمان بالای ۲۵ هزار تن گوجه‌فرنگی و فلفل بود که عمده آن با هدف صادرات تولید می‌شود.

 

وی ادامه داد: گوجه‌فرنگی‌هایی که فرآیند دسته‌بندی را طی کرده‌اند در جعبه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند تا از بازار مسکو سر درآورند. ابتدا با کانتینرهای یخچال‌دار به آستارا می‌روند و از آنجا با کشتی به مقصد روسیه بارگیری می‌شوند. شرکت تا حدی مراقب حفظ کیفیت محصولش است که اگر یک کانتینر زمانی یخچال خود را خاموش کند، کارکنان بخش اتاق کنترل متوجه می‌شوند.

 مشاور ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ارس تارلا امیر و ارس تارلا امین که محصولات خود را با برند تجاری آتاویتا به بازارهای منطقه صادر می‌کنند برایمان از نحوه شکل‌گیری این شرکت گفت و افزود: سه برادر به نام‌های تراب، محمود و یوسف ابراهیمی بوده‌اند که هلدینگ سرمایه‌گذاری برادران ابراهیمی را راه می‌اندازند. این برادرها در سال ۱۳۸۸ یک کارخانه فولاد تأسیس می‌کنند. بعدها و در سال ۱۳۹۴ نیز این گلخانه را در شهر جلفا راه‌اندازی می‌کنند. البته دو شرکتی که اکنون این گلخانه را اداره می‌کنند و از زیرمجموعه‌های هلدینگ برادران ابراهیمی هستند، حدود ۲۰ سال است که در حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در واقع این گروه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای را از حدود ۲۵ سال پیش در کشورهای منطقه قفقاز داشتند و محصولات کشاورزی را صادر می‌کردند این گروه برای تولید محصولات گلخانه‌ای در استان‌های جنوبی کشور فعالیت کرده است. در گلخانه‌های سنتی محصولاتی مانند خیار و گوجه تولید می‌کردند، اما نه با کیفیت فعلی. آن زمان بیشتر محصولاتی همچون انواع میوه و خیار، فلفل، بادمجان صادر می‌کردند. در مقاطعی از سال محصولات گلخانه‌ای و در مقاطعی دیگر محصولات باغی مانند سیب، کیوی و... .

این افراد علاقه‌مند بودند که فعالیت به‌روز و با دانش فنی بالاتری را انجام دهند. اسکندری نیز به‌عنوان مشاور، تجربیاتی را که به گفته خود نتوانسته بود در بخش دولتی اجرا کند، در اختیار آنها می‌گذارد. پیشنهاداتش مورد قبول واقع شده و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند شدند که فعالیت‌های جدیدی را با سرمایه‌گذاری بیشتر انجام دهند. پیشنهادی مبنی‌بر اینکه آخرین تکنولوژی سیستم‌های گلخانه‌ای که به‌صورت کشت هیدروپونیک، شیشه‌ای، با ارتفاع بلند و تولید محصول IPM و CPM است، در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این مجتمع گلخانه‌ای از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده و سال ۱۳۹۵ اولین قسمت این مجتمع به بهره‌برداری می‌رسد تاکید نمود: این شرکت برنامه‌ای برای یک دوره پنج‌ساله تنظیم کرده بود که بتواند در این مدت 130 هکتار گلخانه هیدروپونیک شیشه‌ای با سیستم‌های نوینی که در دنیا استفاده می‌شود، راه‌اندازی کند. تاکنون 130هکتار از گلخانه‌های این شرکت به بهره‌برداری رسیده. آتاویتا امروز جزو برندهای شناخته شده در منطقه خصوصاً در کشور روسیه است.

وی با بیان اینکه سال اول که گلخانه در سطح ۱۰ هکتار احداث شد، به جز شیشه‌ها و لوله‌هایی که برای گرمایش استفاده می‌شد، تقریباً تمام تجهیزات، اسکلت گلخانه و ماشین‌آلات از کشور هلند خریداری شد افزود: اکنون برای اسکلت گلخانه فقط سقف آن را از اروپا تهیه می‌کنند و مابقی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های شرکت خودشان تولید می‌شود. برای ساخت اسکلت و سازه گلخانه حدود ۸۰ درصد از تولیدات داخلی استفاده شده است.

دکتر اسکندری درباره ضعف صنعت بسته‌بندی در ایران و تأثیرش روی فعالیت این گلخانه‌ها نیز گفت: متأسفانه باید قبول کنیم گاهی تولید کارتن‌ها و تجهیزاتی که برای بسته‌بندی تولید می‌شود، متناسب با فعالیت تجاری و اقتصادی گسترده نیستند. گاهی تولیداتی در داخل کشور وجود دارد که نسبت به کالای مشابه خارجی قیمت بیشتری دارند. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها به‌صورتی باشد که قیمت‌های تولید داخل و به تبع آن هزینه‌های تولیدکنندگان کاهش یابد و مصرف‌کنندگان نیز بتوانند محصولات را با قیمت مناسبی خریداری کنند و زمینه برای صادرات و حضور در بازار جهانی برای تولیدکنندگان فراهم شود.

وی درباره تسهیلات و حمایت‌هایی که مجموعه‌شان دریافت کرده گفت: پروژه اول ما در یک عرصه ۵۰ هکتاری اجرا شده بود. زمانی که بیش از ۵۰ درصد فعالیت‌ها توسط شرکت انجام شد، بانک‌های عامل متوجه شدند که شرکت توانمند است و برای ۵۰ درصد باقی‌مانده با ما مشارکت کردند و آن پروژه تکمیل شد. مجموعه‌ای از مسئولان و سیاست‌گذاران نیز آمده‌اند و این پروژه جدید را ملاحظه کرده‌اند. قول‌های مساعدی داده شده که تسهیلات مورد نیاز تأمین شود. البته بسیاری از فعالیت‌های پروژه تاکنون انجام شده است. حمایت از چنین تولیداتی به ایجاد اشتغال، صادرات و تحصیل ارز کمک می‌کند.

دکتر اسکندری ادامه داد: کشور ما در خیلی از زمینه‌های کشاورزی ظرفیت رشد و توسعه دارد و لازم است حمایت‌های فنی، تخصصی و تسهیلاتی مورد توجه قرار گیرد. امروز واردکننده بذرهای F۱ از کشورهای اروپایی هستیم، در حالی که دانش فنی تولید بذر F۱ در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ما موجود است. باید چنین دانشی بومی شود. در زمینه گیاهان زراعی و باغی، ذخایر ژنتیکی بسیار ارزشمندی در کشور داریم. اگر در این حوزه فعالیت‌های اقتصادی و تحقیقاتی صورت گیرد، می‌توانیم در آینده جزو کشورهای برتر در زمینه تولید بذر و نهال و همچنین معرفی ژنوتیپ‌های جدید در دنیا باشیم.

وی طرحی را که به‌صورت آزمایشی اجرا کرده‌اند و در سال ۱۳۹۹ تولید ورمی کمپوست از بقایای گیاهی را آغاز می‌کنند اشاره نموده و گفت: در این فرآیند ضایعات گلخانه تبدیل به ورمی کمپوست شده و در اصلاح خاک‌ها، صنعت گلخانه و کشت گیاهان زینتی در فضای سبز از آن استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید