Iranian Agriculture News Agency

فرمانده تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ 57 فجر جهاد سازندگی آذربایجان شرقی در گفتگو با ایانا :

خشت خشت موفقیتهای دفاع مقدس مدیون شاهکارهای مهندسی رزمندگان جهادگر بود

پل خیبر که توسط سردارجهادگر شهید پورشریفی ساخته شد شاهکار مهندسی قرن بود

یکی از فرماندهان مهندسی دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان جهادگر پرتوان ما با خلق شاهکارهای مهندسی بی‌نظیر خشت خشت توفیقات جنگ را رقم زدند.

خشت خشت موفقیتهای دفاع مقدس مدیون شاهکارهای مهندسی رزمندگان جهادگر بود

 محمدامین رئوف فرمانده تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ 57 فجر جهاد سازندگی آذربایجان شرقی و از جهادگران جانباز در هفتمین روز  هفته گرامیداشت دفاع مقدس و چهلمین ساگرد دفاع مقدس در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: شهداء دوران دفاع مقدس با کمترین امکانات و تنها با توکل به خدا و همت و تلاشی مضاعف در برابر اشغالگران بعثی ایستادند و اکنون نیز همه ما باید با تمام توان خود را برای تحقق آرمانهای شهدا بکار بندیم.

وی با اشاره به نقش سازنده و مهم مردم استان آذربایجان شرقی در دوران دفاع مقدس گفت: در این عرصه نیز تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ 57 فجر جهاد سازندگی آذربایجان شرقی با انجام فعالیت های مختلف نقش مهمی را در پشیبرد اهداف دفاع مقدس ایفا کرد و با رشادت ها و فداکاری های خود در طول دوران 8 سال دفاع مقدس توانست سهم ارزنده ای در پیروزی های رزمندگان اسلام داشته باشد.

 رئوف یکی از مهم‌ترین مباحث در خصوص دستاوردهای عظیم دفاع مقدس را نقش مهندسی جهاد سازندگی و اجرای شاهکارهای مهندسی در جریان هشت سال دفاع مقدس عنوان نمود و با بیان خاطراتی از دوران هشت سال نبرد تحمیلی و ایثار و تلاش رزمندگان گفت: یکی از مسائل مهم حفظ جزایرمان بود و اینکه بتوانیم برای رزمندگان کمکلجستیک و پشتیانی برسانیم و اینجا نقش جهادسازندگی و مهندسی مشخص می‌شود بچه‌های مهندسی خوش فکر که شاهکارهای مهندسی را خلق کردند آمدند در تلاقی خیبر و پلی به طول ۱۴ کیلومتر بدون پایه و شناور روی آب ایجاد کردند و حقیقتاً عظمتی به پا شد.

پل خیبر

وی پل خیبر را شاهکار مهندسی قرن ۲۱ دانست و گفت: در ارتباطات حتی امروز در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که پلی شناور به طول ۱۴ کیلومتر روی آب در نیزار و باتلاق بزنند.

این فرمانده جهادگر دفاع مقدس اضافه کرد: رزمندگان ما برای هدفشان نیاز به پشتیبانی داشتند و پل خیبر را احداث کردند و طوری ساخته شد که هر کدام از قطعات پل ۶ تن وزن را تحمل می‌کند و می‌توان ماشین و تدارکات و مهمات و نفر نفر کمکی و... جابجا کرد.

وی سرلشگر شهید مهندس بهروز پور شریفی فرمانده مهندسى رزمی وزارت جهاد سازندگى(سابق) را از جهادگران با افتخار دفاع مقدس دانست و گفت: مدال افتخار سنگر سازان بی سنگر از آن این شهید گرانقدر است و ایشان آمد برای طراحی پل و همه مهندسان کشور را برای ساخت این پل و حمل آن از جزیره مجنون و احداث و نصب پل تا دل دشمن همراهی کرد.

 رئوف با ادامه توضیحات افزود: به لطف خدا پل خیبر توسط رزمندگان ساخته شد و با قوت تمام توان رزمندگان ما جزایر را حفظ کردند در حالیکه قبل از آن فرماندهان بزرگ سپاه و فرماندهان عملیاتی سپاه و شهید مهدی باکری و شهید همت و حسین خرازی و همه نا امید و مایوس از اینکه در اثر پاتک‌های سنگین دشمن جزایر از دست رزمندگان برود.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم مهندسی در پیشبرد اهداف دفاع مقدس اظهار داشت: پل خیبر با 6 متر طول و ۲۵۰۰ قطعه و اسکلت اصلی آن از تیرآهن نمره ۱۴ به صورت لانه زنبوری و با استفاده از فوم ساخته شد در دوطرف پل دو بال برای اینکه تحمل بار بیشتر شود زده شد و اولین بار در کشور در ورزشگاه آزادی نمونه این پل استفاده شد و امتحانش را پس داد و بعد دستور ساخت ان توسط جهادگران داده شد.

 

پل خیبر

 رئوف گفت: پس از ساخته شدن پل خیبر رزمندگان قوت قلب گرفتند و دشمن با تمام توان وارد شد به فکر بازپسگیری جزایر افتاد اما رزمندگان ما حسین وار برای بازپسگیری جزایر جنگیدند در خیبر جنگ با طبیعت و عبور از باتلاق و نیزار و ۱۴ کیلومتر بعد در سنگرهای عراقی بود عراقی ها جزایر را پر از توپخانه‌ها کرده بودند اما جاده سید الشهدا نیز طراحی شد و این جاده درست به موازات پل خیبر ۱۴ کیلومتر زده شد روی هور العظیم در عرض ۷۲ روز به طول ۱۴ کیلومتر و عرض ۱۸ متر ایجاد شد و ۱۰۰۰ کمپرسی برای انتقال شن و ماسه از ده کلیومتری می‌آمدند و داخل بتلاق می‌ریختند تا پر و اشباع شود با هر کمپرسی خاک یک سانت جلو می‌رفتیم در روز ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر بیشتر نمی شد کار کرد اما رزمندگان ما  سه شیفت و شبانه هم کار کردند.

 رئوف افزود: در روز ولادت اباعبدالله(ع) رزمندگان ما حسین وار در مقابل دشن ایستادند و جاده سید الشهدا را احداث کردند و توپ و سلاح و مهمات وارد توپخانه شد و جزایر حفظ شد.

وی بیان کرد: امام(ره) یک بار دستور مستقیم شکست حصر آبادان را دادند و وقتی شکسته شد بسیار خوشحال شدند و در جریان محاصره سوسنگرد دستور شکست محاصره را دادند و  من افتخار داشتم پا به پای شهید چمران عملیات چریکی انجام و محاصره شکسته شد و دشمن نه تنها به اهواز نرسید و به خاطر افتخارات مهندسی در همان جا زمین‌گیر شد سوسنگرد را هم از دست داد و تمام توانش را گذاشت که آبرویش را در سطح بین الملل حفظ کند و در مقابل صدام هر چه در توان داشت در جزیره گذاشت.

 رئوف افزود: آن موقع وزیر دفاع عراق گزارش داد که بیش از یک میلیون گلوله  و خمپاره و توپ بر جزایر مجنون کشیده است و  در هر مترمربع بیش از هزار گوله و خمپاره و توپ زده بود اما رزمندگان ما ماندند و جزایر را حفظ کردند.

وی افزود: فرماندهان عالی جنگ خودشان را حاضر کردند و مهندسی جنگ آنجا بود که به داد رزمندگان رسید به داد ملت و کشور رسید و جاده سیدالشهدا با موفقیت احداث شد و جزایر در دست رزمندگان باقی ماند.

 رئوف گفت: یک خشت دیگر از افتخارات جهاد سازندگی پل بعثت است، این پل در عملیات فاو روی اروندرود احداث شد دشمن در خاک خودش نشسته بود ما را متهم می‌کرد که جنگ طلبیم و صلح را قبول نمی‌کنیم در خاک ما نشسته بود و موشک می زد و از فاو، دجله و جاهای دیگر ما را تهدید می کرد اما رزمندگان آنجا را اراده کردند و گلوگاه دشمن گرفته شد.

وی گفت: وقتی فاو را گرفتیم گلوی عراق را فشار دادیم و نتوانست صادرات کند رودخانه اروند رودخانه‌ای خشن و طغیانگر بود ۷۲ کیلومتر در ساعت سرعت آب و عرضش از ۱۸۰۰به بالا شروع می‌شد و در ۲۴ ساعت ۴ بار جزرومد داشت و آب ۵ متر بالا می‌آمد.

 

نصب پل خیبر

  رئوف اظهار داشت: جوانان و رزمندگان دلاور و غواصان گمنام جان خود را کف دستشان گرفتند آنان پیرو حسین بودند غواصان ما ۹۰۰ بار عرض رودخانه اروند را رفت و آمد می‌کردند تا جاییکه از سنگرهای عراقی وسیله آوردند اما گره کار در مهندسی جنگ بود چون ما می توانستیم فاو را بگیریم و گرفتیم اما چطور لجستیک و حفظش کنیم و اگر عقبه و پشتیبانی ما درست نباشد این همه زحمت و شهید دادنها به هدر می‌رفت.

وی افزود: روی رودخانه طغیانگر اروند رود پل بعثت را زدند پل خیبر در هورالعظیم و عملیات بدر جواب داد اما در اروند که رودخانه‌ای طغیانگر است جواب نداد لذا بچه‌های جهاد همت کردند و پل ها را نصب کردند از لوله های قطور از کف رودخانه استفاده شد مثل لانه زنبور کنار هم و یکی یکی بالا آمدند و روی آب نگه داشته شد.

 

 

 رئوف اظهار داشت: اروند در طرف ایران در عملیاتهای بعدی که غنائم بدست آوردیم پای کار را در فاو کشیدیم و سنگین ترین سلاح‌ها را بر سر دشمن می ریختیم. اما گره کار در مهندسی بود پل در اروند رود پلی محکم برای انتقال لجستیک و مهمات بود و با احداث آن معادلات به دست رزمندگان افتاد و فاو در دست رزمندگان ماندگار شد.

این فرمانده جهادگر دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن زبون با تمام توان و با زبده ترین نیروها و تلاش نتوانست موفق شود گفت: این خشت‌های موفقیت به چه قیمتی بدست آمده چه زحمت‌هایی کشیده شد و توانستیم ۸ سال دفاع مقدس را مدیریت کنیم و با مهندسی جنگ با افتخار و با سربلندی در کنار رزمندگان پا به پای آنان بودیم.

فرمانده تیپ پشتیبانی و مهندسی جنگ 57 فجر جهاد سازندگی آذربایجان شرقی گفت: توفیقات ۸ سال دفاع مقدس نتیجه اخلاص و معنویت و  فداکاری رزمندگان جهادگر و طرحها و ایده‌های نو و ابتکارات آنان بود که غیرممکن ‌ها را با توکل بر خدا و بصیرت و آگاهی ممکن کردند.

وی افزود: اکنون برای اینکه مشکلات کشور به نتیجه برسد باید جوانان همانند دوران دفاع مقدس افتخار آفرینی کنند و از فکر و تحقیقات و تلاش خود برای کشور مایه بگذارند زیرا وظیفه سنگینی بر دوش ما است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید