Iranian Agriculture News Agency

برداشت ۲۷۳ هزار تن انگور از تاکستان‌های آذربایجان‌شرقی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از برداشت ۲۷۳ هزار تن انگور در در استان آذربایجان شرقی در سال جاری خبر داد.

برداشت ۲۷۳ هزار تن انگور از تاکستان‌های آذربایجان‌شرقی

محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی سطح زیر کشت باغات غیر بارور انگور در آذربایجان شرقی را ۲۶۱ هکتار و باغات بارور را ۱۷هزار هکتار اعلام کرد و افزود: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید انگور در سال جاری بیش از  ۳۰۵ هزار تن تولید بود که در اثر سرمازدگی، حدود ۳۲ هزار تن محصول از بین رفت و میزان تولید انگور در سال جاری ۲۷۳ هزار تن است.

وی ادامه داد: حدود ۱۵ درصد تولید معادل ۴۱ هزار تن به صورت تازه خوری و مصارف محلی اعم از غوره و دوشاب مصرف می شود و ۸۵ درصد بقیه معادل ۲۳۲ هزار تن به کشمش کالیفرنی و تیزآبی تبدیل می شود.

 بی پروا متوسط عملکرد انگور در آذربایجان شرقی را  ۱۸ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: انگور و فرآورده های آن از جمله سبزه و کشمش یکی از اقلام صادراتی کشور محسوب می شود و آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت تولید انگور و فرآورده های آن جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: حدود ۹۰درصد تولید سال جاری معادل ۵۹ هزار تن به کشمش کالیفرنی و حدود ۱۰ درصد معادل هفت هزار تن به کشمش تیزابی و آفتابی تبدیل می شود که مجموع کشمش فرآوری شده اعم از کالیفرنی و تیزآبی۶۵ هزار تن است که بیشتر به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، روسیه و برخی کشورهای اروپائی و آفریقائی صادر می شود.

بی‌پروا با بیان اینکه فعالان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی علاوه بر فرآوری انگور تولیدی استان بخشی از تولیدات استان‌های همجوار را خریداری و به محصول صادراتی تبدیل می کنند، افزود: رقم بی دانه کشمشی، ۹۰ درصد سطح زیر کشت باغات استان را تشکیل می دهد و ۱۰ درصد بقیه ارقام دیگری از قبیل فخری، عسگری، حسینی، صاحبی، دسته چین، شاهانی، قورا شیرین یا تبرزه، قره ازوم و خلیلی است.

وی افزود: شهرستان ملکان با تولید ۱۸۷ هزار تن، شهرستان مراغه ۳۱ هزار تن و شهرستان بناب ۲۵ هزار تن انگور در سال جاری به ترتیب مقام اول تا سوم  را به خود اختصاص داده اند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید