Iranian Agriculture News Agency

هفت درصد از باغات گردوی کشور به استان آذربایجان شرقی اختصاص دارد

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی آذربایجان‎شرقی گفت: براساس برآوردهای اولیه میزان تولید گردو در سال جاری بیش از ۲۷ هزار و ۶۰۰ تن بود که در اثر سرمازدگی در بیشتر شهرستان ها، ۲ هزار و ۸۹۹ تن از محصول گردوی استان از بین رفته است.

هفت درصد از باغات گردوی کشور  به استان آذربایجان شرقی اختصاص دارد

 محمدباقر بی پروا در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی وسعت باغ های گردو در آذربایجان شرقی را ۹ هزار و ۹۳۰ هکتار اعلام کرد که از این وسعت ۷۳۰ هکتار باغ غیربارور و ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار  باغ بارور است.

وی متوسط عملکرد باغات محصور گردوی آذربایجان شرقی در هر هکتار را ۳ تن اعلام کرد و افزود: حدود ۸۰ درصد تولیدات گردوی استان معادل ۱۹ هزار و ۷۰۰ تن به صورت تازه خوری مصرف و ۲۰ درصد بقیه حدود هشت هزار تن نیز در صنایع غذائی استفاده می شود.

بی پروا به صادرات محصول گردو از آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: این محصول اغلب به صورت مغز گردو به استان های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه ارقام بومی ۹۶ درصد سطح زیرکشت باغ های گردوی آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد، ادامه داد: چهار درصد هم ارقام اصلاح شده از قبیل چندلر، فرنور، فرنت، فرانکت، هاوارد و ارقام نخبه محلی است.

 بی پروا اضافه کرد: آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۱۴۰ هزار هکتار باغ گردوی کشور حدود هفت درصد را به خود اختصاص داده است و بیشترین باغ گردوی استان به شهرهای اسکو با یکهزار و ۳۲۹ هکتار، عجب شیر یکهزار و ۱۰۸ هکتار و آذرشهر به میزان ۹۳۵ هکتار تعلق دارد.

وی گفت: شهرستان های مرند با ۸۲۷ هکتار و شبستر با ۷۴۹ هکتار در رده های چهارم و پنجم قرار دارند.

بی پروا بر ضرورت سرشاخه کاری درختان گردو با ارقام برتر اصلاح شده و نخبه محلی با هدف افزایش عملکرد در واحد سطح و کنترل شیوع آفت کرم خراط تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هکتار از باغ های گردوی استان  با ارقام پربار و اصلاح شده عملیات سرشاخه کاری انجام شده که با استقبال باغداران روبرو شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید