Iranian Agriculture News Agency

کشت یکپارچه کلزای پاییزه برای اولین بار در شهرستان ورزقان

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ورزقان از کشت یکپارچه کلزای پاییزه برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

کشت یکپارچه کلزای پاییزه برای اولین بار در شهرستان ورزقان

سعید پورحیدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی گفت: نیاز سالیانه کشور به روغن خام حدود یک و نیم میلیون تن است که متاسفانه ضریب خودکفایی ما از نظر این محصول استراتژیک نزدیک به ۱۵ درصد است و مابقی نیاز کشور، از خارج وارد می گردد براین اساس ارتقای ضریب خودکفایی در این محصول از اولویتهای جهاد کشاورزی به شمار می‌آید که نیاز به عزم ملی در حوزه های مختلف بخش اجرایی از مدیران در سطوح مختلف تا زارعین را طلب می کند.

وی تصریح کرد: از سال زراعی۹۳-۱۳۹۲ در راستای سیاستهای حمایتی‌ و خرید تضمینی توسط دولت تدبیر و امید جهت عدم متکی به واردات با افزایش سطح زیرکشت محصول کلزا در کنارتوانمندسازی و بهره گیری از توان کارشناسی در مزارع در دستور کار وزارت متبوع قرار گرفت.

پورحیدر ادامه داد: اضافه شدن زراعت کلزا به گیاهان زراعی منطقه، سبب ایجاد تنوع بیشتر و تناوب بهتر در زراعت منطقه می شود که استفاده بهینه از نهاده ها، کاهش خسارت آفات و امراض و برخی موارد مشابه دیگر از مزایای اصلاح و تغییر الگوی کشت با ترویج و توسعه زراعت کلزا به شمار می آید.

وی گفت: این کشت یکپارچه در دو قطعه ی 10 هکتاری یکی در بخش خاروانا شهر خاروانا و دیگری در بخش مرکزی شهر ورزقان و مابقی در روستاهای تابعه توسط کارنده ریز کار اجرا شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید